هشدار قاطع به سارقان پسته و خریداران محصولات مسروقه

دادستان عمومی و انقلاب زرند گفت: با افراد و اماکنی که خارج از ضوابط صنف و برخلاف مقررات اقدام به خرید پسته می‌کنند نسبت به پلمب مکان و معرفی خریداران مال مسروقه به دادسرا اقدام می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ،سیدمهدی قویدل دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند با اشاره به فرارسیدن فصل برداشت پسته، برای پیشگیری از وقوع سرقت این محصول افزود: کشاورزان و باغداران علاوه بر همکاری با مراجع انتظامی و امنیتی به شکلی عمل کنند که زمینه ناامنی سارقان پسته و خریداران مال مسروقه را در این شهرستان فراهم کنند.

وی از برخورد جدی و قانونی با سارقان پسته خبر داد و افزود: با سارقان پسته طبق روال سال‌های قبل برخورد قاطع صورت می‌گیرد و به‌ منظور جلوگیری از تکرار جرم و همچنین عبرت افرادی که قصد ارتکاب سرقت را دارند با صدور قرار قانونی تا پایان فصل برداشت پسته در زندان نگهداری می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب زرند با اشاره به اینکه اکثریت سارقان معتاد به مواد مخدر هستند، اظهار کرد: هیچ تضمینی وجود ندارد که فردی که یک مرتبه مرتکب سرقت شده است، مجدداً جرم را تکرار نکند و از طرفی سرقت محصول پسته آثار اجتماعی در پی دارد و خسارات جبران ناپذیری به این محصول وارد می‌شود.

قویدل در ادامه از دستگیری باند سارقان پسته در این شهرستان خبر داد و گفت: ماموران پاسگاه انتظامی محمدآباد موفق به شناسایی و دستگیری باند سارقان پسته در این روستا شدند.

وی با هشدار جدی به افرادی که در امر خرید و فروش محصول پسته فعالیت دارند، گفت: با کمک، حمایت مردم، باغداران تمام خریداران پسته به‌ ویژه افراد و اماکنی که خارج از ضوابط صنف و برخلاف مقررات نظام صنفی اقدام به خرید پسته می‌کنند، شناسایی و در اسرع وقت با همکاری اتحادیه مربوطه از اقدامات غیرقانونی آنان جلوگیری و برابر مقررات نسبت به پلمپ مکان و معرفی خریداران مال مسروقه به دادسرا اقدام می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب زرند اضافه کرد: با خرید اموال مسروقه، سارقان به ارتکاب سرقت تشویق می‌شوند و از طرفی چنانچه خریدار مال مسروقه وجود نداشته باشد، آمار سرقت کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: در راستای ساماندهی وضعیت نگهبانان باغ‌ها و کنترل تردد افراد در محل نگهبانی دستور ویژه‌ای به فرماندهی انتظامی شهرستان زرند صادر شده است.

قویدل با بیان توصیه‌هایی در این زمینه ادامه داد: پرونده هویتی برای افراد نگهبانان تشکیل و کارت شناسایی برای تمام نگهبانان و دست‌اندرکاران محصول پسته صادر شود.

دادستان عمومی و انقلاب زرند ثبت مشخصات، زمان ورود و خروج افراد و وسائل نقلیه‌ای که تردد دارند را لازم دانست و ادامه داد: به مالکان ابلاغ شود تا در صورت امکان نسبت به نصب دوربین در اطراف و راه‌های ارتباطی با اقدام کنند.

وی تصریح کرد: مالکان نسبت به مسدود کردن مسیرهای فرعی و غیرضروری باغ‌های خود اقدام و از حمل و نگهداری سلاح سرد جدا خودداری کنند، حمل اینگونه وسایل خطرناک غیر از ایراد ضرب و جرح، تهدید و قدرت‌نمایی نیست و قانون‌گذار اعمال مذکور را جرم اعلام و مجازات سنگینی از جمله حبس تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق در نظر گرفته است.

دادستان عمومی و انقلاب زرند اظهار کرد: از ورود، حضور، تجمع دوستان و افراد غیرمرتبط در برجک‌های نگهبانی جدا پرهیز کنید.

قویدل اشاره کرد: به نگهبانان باغ‌های پسته اعلام شود چنانچه در محدوده نگهبانی خود سرقتی رخ دهد در صورت احراز اهمال و قصور از انجام وظیفه موجب مسؤولیت مدنی بوده و می‌توان در برخی موارد و احراز شرایط به ‌عنوان معاون جرم یا مشارکت در آن تحت‌تعقیب کیفری قرار می‌گیرند.

قویدل تصریح کرد: افراد معتار، بیکار و سابقه‌دار هر منطقه که سابقه سرقت پسته دارند به تفکیک شناسایی و بانک اطلاعاتی در این زمینه ایجاد و چنانچه در پست نگهبانی باغات به ‌کارگیری شده‌اند به‌ صورت ویژه بر این افراد نظارت و کنترل وجود داشته باشد، مکان، زمان، فعالیت و برنامه زمان‌بندی اینگونه افراد مشخص گردد.

دادستان عمومی و انقلاب زرند گفت: شیوه‌های جدید ارتکاب جرایم نیازمند تکنیک و تاکتیک ویژه بوده و از سوی دیگر نو‌آوری در زمینه ایجاد موانع و پیش‌بینی راهکارهای لازم در راستای مقابله و پیشگیری از وقوع جرم بسیار ضروری و با اهمیت است.

قویدل خواستار آن شد به مالکان تذکر داده شود و ادامه داد: که در راستای نگهبانی از باغ‌های پسته از شرکت‌های حفاظتی قانونی استفاده کنند و در بلند‌مدت نسبت به حصارکشی باغ‌های خود اقدام کنند.

وی تصریح کرد: نگهبانانی که طی سه سال اخیر هیچ‌گونه مورد تخلف و سرقتی در محدوده نگهبانی خود نداشته‌اند، مورد تشویق قرار گیرند و تا جای ممکن نسبت به بیمه آن‌ها اقدام شود.

انتهای پیام/ی

هشدار قاطع دادستان زرند به سارقان پسته

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار