تخصیص اعتبار برای ساماندهی زهکش های منطقه دشت آزادگان

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان از تخصیص اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریالی برای ساماندهی زهکش‌های دشت آزادگان خبرداد.

تخصیص اعتبار برای ساماندهی زهکش های منطقه دشت آزادگانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمیدرضا خدابخشی، معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان گفت: ساماندهی زهکش ها موسوم به 'EMD' و 'CMD' برای کاهش سرریز پساب آغاز شده است.


خدابخشی اضافه کرد: اجرای این طرح با اعتبار 140 میلیارد ریال آغاز و کارگاه ها برپا شده که قرار است ظرف یک سال به اتمام برسد.


وی گفت: اولویت نخست این طرح لایروبی این 2 زهکش بوده که اکنون در حال انجام است، البته لایروبی این زهکش ها از پارسال آغاز شده بود.


خدابخشی افزود: کشت بیش از الگوی مجاز و شیوه آبیاری اراضی باعث سرریز زهاب از این کانال ها شده است.


وی اظهار کرد: کیفیت آب این زهکش ها نشان می دهد که به دلیل آبیاری نامناسب و بی رویه اراضی کشاورزی، آب شیرین رودخانه کرخه به صورت مستقیم وارد زهکش های 'EMD' و 'CMD' شده و با پساب مخلوط می شود که باعث هدرروی آب شده است.


خدابخشی با اشاره به مشکل کمبود آب در حوضه کرخه تاکید کرد: اگر چه کشت برنج، که یکی از گیاهان پرمصرف است، از نظر تخصصی در این منطقه غیرمنطقی قابل توجیه نیست، اما از منظر اجتماعی و اقتصادی با توجه به اینکه مردم منطقه هیچ اشتغالی به جز کشاورزی ندارند و نفت به رغم حضور چند ساله نتوانسته توسعه ای ایجاد کند، از سوی دیگر ممنوعیت چند سال گذشته برای کشاورزی در حوضه کرخه معیشت مردم منطقه را دچار مشکل کرده بود، نمی توان از کشاورزی در این حوضه جلوگیری کرد؛ البته باید برای معرفی الگوی کشت جایگزین و طرح بیمه 'نکاشت' همانند طرح احیای دریاچه ارومیه برنامه ریزی شود.


خدابخشی تصریح کرد: وجود کانون های گرد و غبار در تالاب هورالعظیم برنامه ریزی بر آن شد که زهاب های این 2 کانال به حوضچه های 4 و 5 هورالعظیم هدایت شود تا مانع فعال شدن کانون های ریزگرد شود.


وی اظهار کرد: برآورد شده است که در صورت ادامه این روند و مواجه نشدن با خشکسالی، تالاب هورالعظیم تا 5 سال آینده آبگیری مناسبی خواهد داشت.


انتهای پیام/م

جلوگیری از فعالیت کانون ریز گردها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.