شجاع در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سکته مغزی‌؛ سومین عامل مرگ و میر در کشور

یک کارشناس ارشد پرستاری با بیان اینکه سکته مغزی، سومین عامل مرگ و میر در کشور است، گفت: معلولیت‌های جسمانی به جا مانده از سکته‌ مغزی موضوع مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

سکته مغزی‌؛ سومین عامل مرگ و میر در کشورمریم شجاع کارشناس ارشد پرستاری در گفت‌ و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سکته مغزی در کشور با افزایش رو به رشدی مواجه است و با مطالعات انجام شده در آسیا تعداد افرادی که در اثر سکته مغزی جان خود را از دست می‌دهند برابر افرادی است که بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می دهند و این یک حادثه غیرقابل پیش‌بینی و ویرانگر برای بیمار و خانواده آنهاست.

وی اظهار کرد: وقتی یک عضو خانواده مبتلا به سکته مغزی می‌شود همانند این است که همه خانواده دچار سکته مغزی شده‌اند و زندگی بیمار و خانواده او پس از سکته مغزی‌ دچار تغییراتی‌ می‌شود که به شرایط قبل از سکته برنخواهد‌ گشت.

 شجاع در ادامه، گفت: علاوه بر مرگ ناشی از بیماری‌، اختلالات و معلولیت‌های جسمانی به جا مانده از سکته‌ مغزی نیز  موضوع مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

 به گفته این دانش‌آموخته‌ رشته پرستاری‌ گفت: بعد از اینکه بیمار‌ سکته مغزی مراحل بحرانی و حاد را سپری کرد باید سریع‌ترین‌ فعالیت‌های توانبخشی‌ برای همه نواقص‌ به وجود آمده ایجاد شود زیرا در بررسی‌های انجام شده این بیماران با مشکلات فیزیکی از قبیل عدم توانایی‌ در انجام فعالیت‌های روزمره‌ و وابستگی برای انجام کارها‌، ضعف و فلج یک طرفه بدن مواجه می‌شوند؛ از سویی دیگر‌ عدم آموزش‌، اطلاعات نادرست‌، کمبود توصیه‌های پزشکی، فشار اقتصادی بعد از بیماری‌ و عدم حمایت مالی از سوی بیمه‌ها چالش‌هایی را برای این افراد ایجاد می‌کند.

حفظ استقلال و خودکفایی‌ بیماران با اجرای برنامه‌های توانبخشی

 وی گفت: برنامه‌های توانبخشی به عنوان یک هدف مهم درمانی به بیماران جهت عدم وابستگی‌ و اجتناب از بستری شدن‌های مکرر بیمارستانی‌ و کاهش هزینه‌های سرسام‌آور کمک‌ می‌کند و پرستاران می‌توانند با تأکید بر توانایی‌های باقی مانده حتی‌ الامکان‌ حفظ استقلال و خودکفایی‌ را برای این بیماران در نظر داشته باشند.

 شجاع گفت: پرستاران به دلیل نقش‌های گسترده‌ای که در روند درمان بیماری ها دارند می‌توانند افرادی‌ فعال در طرح توانبخشی بیمار باشند‌ و نقش مهمی را در به حداقل رساندن معلولیت‌های جسمی‌ مبتلایان به سکته مغزی ایفا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار