صنعت چاپ ایران می‌تواند در فضای منطقه حرف اول را بزند و حتی در صنعت جهانی جایگاه خوبی داشته باشد.

صنعت چاپ ایران می‌تواند در منطقه حرف اول را بزندبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم اختتامیه هفدهمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ ایران با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

محمدحسن فکری دبیر این دوره جشنواره در ابتدای این مراسم پس از ادای احترام به حاضران گفت: فرآیند تفکیک بخش فنی و هنری بین وزارت ارشاد و وزارت صنعت در جریان است. این تفکیک نویدبخش آینده پرباری است.

وی ادامه داد: در هفدهمین دوره جشنواره، آثار 120 نفر از همه استان‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این میان 30 نفر از تهران، 80 نفر از سایر استان‌ها و 10 نفر در بخش نوآوران بودند. داوری در این بخش توسط 7 داور صورت گرفت که از میان افراد معرفی شده 5 نفر از تهران، 10 نفر از سایر استان‌ها و یک نفر خلاق و نوآور انتخاب شده‌اند. در بخش مسابقات چاپی نیز، 320 اثر ارسال شد که داوری آن توسط افراد خبره و بادانش انجام شد.

در ادامه این مراسم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بی‌تردید صنعت چاپ، نقطه عطف و فصل دوم زندگی بشری است. اگر کشف آتش را نقطه اول بدانیم، چاپ، فصل دوم اتفاقات زندگی انسان است. به این ترتیب، بشر وارد انقلاب بزرگ علمی آموزشی و اجتماعی بعد از رنسانس شد. بدون چاپ انقلاب‌های بزرگی مثل انقلاب فرانسه و روسیه شکل نمی‌گرفت. چاپ، فصل شروع انقلاب‌های اجتماعی بشر بود.

وزیر ارشاد افزود: در مقطع دیگر، صنعت چاپ با انقلاب صنعتی پیوند داشت؛ بنابراین چاپ جزئی از انقلاب صنعتی شد. در انقلاب الکترونیکی و مخابراتی نیز، صنعت چاپ نقش داشت و در دهه‌های اخیر که شاهد اتفاقات دیجیتال هستیم باز صنعت چاپ با این انقلاب هم پیوند عمیقی برقرار کرد. بنابراین اگر بگوییم کشف ماندگار بشر پس از کشف آتش، چاپ بود، سخن اغراق‌آمیزی نگفته‌ایم.

وی در ادامه بیان کرد: چاپ سه ضلع فرهنگی، هنری و صنعتی دارد. در بخش فرهنگ نقش این صنعت، فرافرهنگی است. یعنی بخش اصلی فرهنگ و انتشار مستقیم و غیرمستقیم فرهنگ را بر عهده دارد. در هنر نیز، فراهنری عمل می‌کند. خلاقیت‌ها و ذوق‌های زیباشناسانه انسان در صنعت چاپ تبلور می‌یابد و در صنعت نیز، ویژگی فراصنعت و فرااقتصادی دارد. بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت بشری، امروزه با چاپ پیوند خورده است. در حوزه اقتصاد چاپ با گردش سالانه بیش از 800 میلیارد دلار در درون خود یک ارزش گسترده و پرمایه دارد. بنابراین چاپ امروز به عنوان یک فرا فرهنگ، فرا هنر و فرا صنعت جایگاه اساسی در همه حوزه‌های زندگی بشر دارد و هر روز که می‌گذرد، بر اهمیت صنعت چاپ دراین حوزه‌ها افزوده می‌شود. در نتیجه ما باید صنعت چاپ و حوزه‌های فرهنگ و هنر چاپ را در کشور جدی بگیریم.

وزیر ارشاد با اشاره به اینکه من خود را خادم فرهنگ و هنر می‌دانم، برای همه کسانی که در این حیطه مسئولیت دارند، یادآور شد: ‌حوزه چاپ در ایران با 5 هزار مجوز و با شاغلان مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند یکی از نقطه‌های جالب توجه هم در حیطه فرهنگ و هنر و هم در حیطه صنعت و اقتصاد باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: خوشبختانه اتفاقاتی که در این حوزه افتاده گام‌های رو به جلویی را نشان می‌دهد اما این به معنای رضایت کامل نیست. امروز ما شاهد روند نزولی ورود دستگاه‌های چاپی و روند صعودی صادرات چاپی هستیم. این اتفاق خوبی است ولی راضی‌کننده نیست. ما فرصت‌های بسیاری پیش رو داریم و لازم است که خلق کنیم و باید فرصت‌های از دست رفته را نیز جبران کنیم. در سال 95 نسبت به سال گذشته حدود 60 هزار تن کاهش واردات داشتیم. امروز به حدود 10 هزار تن صادرات محصولات چاپی رسیده‌ایم. همچنین از انجام برخی واردات عمده جلوگیری شده است و می‌توان به چاپخانه‌های داخلی اعتماد کرد، اینها اخبار خوبی برای ماست. اما حتما این اتفاقات با آنچه که باید شاهدش باشیم، فاصله زیادی دارد.

وی افزود: خلاقیت ایرانی و فرصت‌های حاکم بر این جغرافیا، این دیدگاه و انتظار را برای ما به وجود آورده که صنعت چاپ ایران می‌تواند در فضای منطقه حرف اول را بزند و حتی در صنعت جهانی جایگاه خوبی داشته باشد. برای رسیدن به این اهداف، باید منابع، کسب و کار و کمکی که مجلس و دولت می‌توانند در این زمینه بکنند، جدی گرفته شود.  اتفاقی و اصلاحی که باید صورت بگیرد، اتفاق ساختاری است. شرایط ساختاری وزارت ارشاد می‌توانست یکی از موانع اصلاح ساختار صنعت چاپ باشد. بر همین اساس ما با پژوهش‌های قابل توجهی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که این وزارتخانه نمی‌تواند تکفل این حوزه از صنعت را بر عهده بگیرد. بنابراین مقدمات مسیری که امروز در مراحل پایانی آن هستیم فراهم شد. متنی به عنوان اصلاح آیین‌نامه تنظیم گردیده است که در هیئت دولت مراحل نهایی‌اش را طی می‌کند.

وزیر ارشاد در پایان گفت: امیدواریم تفاهم‌نامه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت صنعت معدن و تجارت امضا کرده است، و بر اساس آن نظارت‌های محتوایی صنعت چاپ بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و  حمایت‌های اقتصادی و زیرساختی آن برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، به عنوان تحول و حرکت ساختاری به کمک صنعت چاپ بیاید. صنعت چاپ، صنعت در حاشیه نیست. صنعتی در متن و پردامنه از لحاظ تاثیرگذاری اقتصادی و صنعتی است. امیدواریم تمهیدات متناسب با صنعت چاپ در وزارت صنعت و معدن اندیشیده شود.

در پایان این مراسم از پیشکسوتان عرصه چاپ و نشر کشور تجلیل و از برگزیدگان صنعت چاپ در بخش‌های مختلف تقدیر شد.

 

انتهای پیام/

معرفی برگزیدگان هفدهمین جشنواره صنعت چاپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۸ شهريور ۱۳۹۶
از اخر اوله
آخرین اخبار