فارن پالیسی: کاخ سفید در صدد آزاد کردن آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران است

نشریه فارن پالیسی به نقل از دو منبع آگاه از قصد دولت آمریکا برای فشار وارد کردن به ایران یا مذاکره برای آزادی محکومین امنیتی بازداشت‌شده خبر داد.

فارن پالیسی: کاخ سفید در صدد آزاد کردن آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ایران استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سایت فارن پالسی، دولت آمریکا در هفته‌های آینده درباره نحوه آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این نشریه آمریکایی گزارش داد دولت آمریکا در حال بررسی گزینه‌هایی برای آزاد کردن شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران (محکومین امنیتی) است و احتمالا طی هفته‌های آینده یکی از آنها را انتخاب می‌کند.

فارن پالیسی به نقل از دو منبع آگاه نوشت یکی از گزینه‌ها، اعمال اقدامات تنبیهی برای تحت فشار قرار دادن ایران و دیگری تبادل زندانیان با میانجیگری یک کشور ثالث است.

این منابع معتقدند که یک دولت خارجی می‌تواند به عنوان واسطه عمل کرده و شهروندان زندانی آمریکا و سایر کشور‌ها نیز بخشی ازاین تبادل باشند.

کاخ سفید تا این لحظه درباره صحت و سقم این خبر اظهارنظر نکرده است.

به نوشته فارن پالیسی، آزادی برخی از زندانیان و یا همگی آن‌ها می‌تواند به کاهش تنش بین دو کشور که از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ از ماه ژانویه به شدت افزایش یافته است، کمک کند.

ترامپ تهدید کرده که ماه آینده (اکتبر) ممکن است پایبندی ایران به برجام را تایید نکند. در چنین فضایی، دیدار امروز (چهارشنبه) وزاری خارجه آمریکا و ایران در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا قرار است همراه با وزرای خارجه سایر کشورهای امضاکننده برجام امروز برای اولین بار با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف، دیدار کند.

میزبانی این نشست بر عهده فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است و دیپلمات‌های ارشد انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز در آن حضور خواهند داشت.

محور گفتگو‌های روز چهارشنبه سرنوشت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است و مشخص نیست که آیا تیلرسون موضوع زندانیان آمریکایی در ایران را نیز با ظریف مطرح خواهد کرد یا خیر. این در حالی است که خانواده اتباع بازداشت شده آمریکایی خواستار مذاکره کاخ سفید با ایران برای مشخص شدن سرنوشت آنها شده‌اند.

فارن پالیسی در ادامه گزارش داد "برت مک گورک" یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که نقش مهمی در مبادله زندانیان آمریکایی با ایران در سال ۲۰۱۶ داشت و در آن زمان مورد انتقاد شدید جمهوریخواهان کنگره قرار گرفت شاید از طریق تماس‌هایش با تهران بتواند این بار نیز به پیگیری پرونده آزادی شهروندان آمریکایی کمک کند.

ترامپ روز گذشته (سه‌شنبه) در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل درباره ایران گفت: زمان آن فرا رسیده که ایران تمامی آمریکاییان و شهروندان کشور‌های دیگر که به طور غیرقانونی بازداشت شده‌اند را آزاد کند.

یک کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است آمریکا می‌تواند برای آزادی زندانیان از طریق یک کشور دیگر مانند عمان که در مذاکرات هسته‌ای نیز نقش مهی را ایفا کرد، با ایران وارد گفتگو شود.

انتهای پیام/

دولت ترامپ به زودی درباره شهروندان زندانی در ایران تصمیم‌گیری می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار