تدارک ویژه برنامه‌های دهه اول محرم در شبکه افق و مستند

شبکه‌های سیما با مجموعه‌ای از برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی به پیشواز ماه محرم می‌روند.

تدارک شبکه افق برای هفته دفاع مقدس و دهه اول محرمبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی شبکه‌های سیما؛ با توجه به فرا رسیدن «هفته دفاع مقدس» و ماه محرم و تقارن این دو مناسبت، شبکه‌های سیما مجموعه‌ای از برنامه‌های تلویزیونی، مستند و ترکیبی را برای این ایام تدارک دیده است.

 

پخش مجموعه‌های مستند و فیلم‌های تلویزیونی در ایام محرم از شبکه افق

مجموعه مستند «پسران گمبوعه» روایتی از هشت سال جنگ تحمیلی از زبان اهالی خوزستان در 6 قسمت 30 دقیقه‌ای که پخش آن از چندی پیش شروع شده نخستین مستندی است که از شبکه افق به مناسبت هفته دفاع مقدس روی آنتن می‌رود.

زمان پخش این مستند ساعت 20:00 هر شب است.

از دیگر مجموعه‌های مستند ویژه هفته دفاع مقدس در شبکه افق می‌توان به «نبردهای ماندگار» اشاره کرد که در چهار قسمت 30 دقیقه‌ای از یکم تا چهارم مهرماه هر روز ساعت 19:30 پخش خواهد شد.

«راه جنگ راه زندگی» مجموعه مستندی دیگری است که در 9 قسمت 45 دقیقه‌ای از یکم تا دهم مهرماه روی آنتن می‌رود.

در کنار این مجموعه‌ها، مستندهای تک قسمتی مختلفی هم با محوریت دفاع مقدس و هشت سال جنگ تحمیلی برای پخش در طول این هفته از شبکه افق در نظر گرفته شده‌‌اند.

«جام در آفساید» 30 شهریورماه ساعت 19:00، سینمایی «دست‌های خالی» 31 شهریور 18:30، «کارت پستالی از آسمان یکم» مهر ساعت 18:00، «آتش در گلستان» یک مهر 21:30، «کاوه روح‌الله» دوم مهر ساعت 20:30، «روضه قاسم» چهارم مهر ساعت 18«پرواز در آرامش» ششم مهر ساعت 19 و «فرزندان حسین(ع)» ششم مهر ساعت 21:30 از جمله این مستندها هستند.

برنامه ترکیبی «جهان آرا» هم ویژه هفته دفاع مقدس در 6 قسمت از یکم تا ششم مهرماه هر شب ساعت 22:00 به صورت زنده پخش خواهد شد.

از دیگر برنامه‌های ترکیبی ویژه این هفته می‌توان به سری سوم «نیمه پنهان ماه» اشاره کرد.

 

ویژه برنامه‌های دهه اول ماه محرم

با توجه به تقارن هفته دفاع مقدس و آغاز ماه محرم، شبکه افق برنامه‌های مختلفی را نیز برای این هفته تدارک دیده است.

مجموعه مستند «به رنگ احساس» در 6 قسمت 40 دقیقه‌ای از یکم مهرماه هر شب ساعت 20:00 روی آنتن می‌رود همچنین «شمیم باران» در دو قسمت دیگر مجموعه مستند ویژه ماه محرم است که روزهای دوم و سوم مهر ساعت 18:00 از شبکه افق پخش می‌شود.

«مسجد آبی» عنوان مستندی دو قسمتی است که متناسب با همین ایام، روزهای پنجم و ششم مهرماه ساعت 18 روی آنتن می‌رود و در کنار آن، «میراث مرثیه» نام مجموعه مستند دیگری است که در پنج قسمت 50 دقیقه‌ای برای پخش از شبکه افق در روزهای هفتم تا یازدهم مهرماه ساعت 22:00 در نظر گرفته شده است.

مستندهای تک قسمتی «چهارپایه» ششم مهر ساعت 23:00، زندگی در روز هشتم هفتم مهر ساعت 18، «اسپانیایی اصیل» هشتم مهر ساعت 18، «سیدالشهداء(ع)» هشتم مهر ساعت 19، «سید ممباسا» 9 مهر ساعت 18 و «دلدادگان حسین(ع)» هم همان روز ساعت 18:30 طی دهه اول محرم روی آنتن شبکه افق می روند.

همچنین قرار است در ایام محرم امسال در ساعت‌های 8 و 13:30 هر روز شاهد پخش سخنرانی مذهبی از شبکه افق باشیم؛ سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین حاجتی و مداحی سید رضا نریمانی برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند.

فیلم سینمایی «عصر روز دهم» هم هفتم مهرماه ساعت 18:30 پخش خواهد شد.

برنامه‌های روتین شبکه همچون عصر، 180 درجه، روشنا، هوای تازه، چوب خط، عصرانه، آفاق و نوآوران هم در ساعت‌ها و روزهایی که پیش از این پخش می‌شدند روی آنتن می‌روند.

 

ویژه‌برنامه‌های شبکه مستند در دهه نخست ماه محرم

شبکه مستند در دهه نخست ماه محرم، ویژه‌برنامه‌های مختلفی مانند «محرم در قاب مستند»، «عاشورا در خوسف»، «آیین هم‌آوایی»، «زندگی در روز هشتم» و «عاشورا در مزینان» را تدارک دیده است.

«محرم در قاب مستند» به تهیه‌کنندگی مجتبی قاسمی ویژه‌برنامه‌ای است که در 10 قسمت 30 دقیقه روانه آنتن می‌شود.

این برنامه به نمایش 10 فیلم مستند با موضوع محرم در زمینه‌های مختلف ساختاری و محتوایی و معرفی شاخصه‌های فیلم از زبان کارگردان اثر می‌پردازد.

«محرم در قاب مستند» از جمعه 31 شهریور ساعت 22 آغاز می‌شود و به‌جز شب‌های یکشنبه و سه‌شنبه هر شب از این شبکه تلویزیونی پخش خواهد شد.

«عاشورا در خوسف» به کارگردانی محمد عبداللهی نگاره‌ای از آئین‌های سوگواری مردم ایران است.

این مستند که پنجشنبه 6 مهر ساعت 20 پخش می‌شود به برگزاری مراسم ماه محرم در شهر خوسف در خراسان جنوبی و مراسم عاشورا، نخل گردانی، بیل‌زنی، خواندن اشعار و تهیه غذای نذری و ... می‌پردازد.

«آیین هم‌آوایی» با موضوع مراسم عزاداری امام حسین(ع) در شهرهای مختلف ایران از جمعه 31 شهریور هر روز بعد از اذان ظهر پخش می‌شود.

این مستند به سرپرستی فرهاد ورهرام توسط 10 مستندساز ساخته‌ شده، مونا زندی حقیقی علاوه بر تهیه‌کنندگی این مجموعه مستند کارگردانی یکی از بخش‌هایش در استان لرستان را انجام داده است و فرهاد ورهرام (جنوب)، مجید برزگر (تهران)، بابک بهداد (گیلان)، حسن نقاشی (یزد)، محسن استاد علی (خراسان)، شهروز توکل (اصفهان)، مازیار مشتاق‌گوهری (سیستان و بلوچستان)، مهدی باقری (گرگان)، یونس مقدم (آذربایجان) از دیگر کارگردان‌های این مستند هستند.

این پروژه با تمرکز بر مداحی‌های بومی و سنتی در مناطق مختلف ایران ساخته‌شده و آیین‌های مرتبط با ایام محرم که امروزه در بین مردم کمرنگ شده را به تصویر می‌کشد.

مستند «زندگی در روز هشتم» ساخته حسین نظری با موضوع بازگشت گروهی از اهالی به یک روستای متروکه و راه اندازی دسته سوگواری محرم جمعه 7 مهر ساعت 17 از شبکه مستند پخش می‌شود.

این مستند با تصاویری از روستای نستنج از توابع طبس شروع می‌شود، زادگاه مردی که قرار است داستان این فیلم را روایت کند، این روستا حالا متروکه است و کسی در آن زندگی نمی‌کند اما دارای قناتی ۱۷۰۰ ساله است که آن‌هم به حالت مخروبه رهاشده هرچند هنوز آب در آن جاری است.

پیرمرد راوی از زندگی و حیات گذشته نستنج می‌گوید، روزگاری که مردم با کار و تلاش، این روستا را زنده نگاه می‌داشتند؛ او به مدرسه روستا می‌رود و از کلاس‌های قدیمی آنجا تعریف می‌کند، به مسجد می‌رود و به یاد گذشته نمازی در آن می‌خواهند و بدین ترتیب، تاریخ روستا را نقل می‌کند.

مستند «عاشورا در مزینان» ساخته امین قویدل نیز از دیگر ویژه‌برنامه‌های است که شبکه مستند در دهه اول محرم روی آنتن می‌برد، این مستند که در 60 دقیقه به آسیب‌شناسی مراسم تعزیه‌خوانی عاشورای مزینان می‌پردازد چهارشنبه 5 مهر ساعت 21 پخش می شود.

 

انتهای پیام/

ویژه برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیون در ایام محرم اعلام شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار