اضافه شدن سه عروسك به جمع عروسک‌های ایرانی در اردكان

جشنواره عروسکی سرزمین من با رونمایی از سه عروسک بومی اردکان با نام‌های ماه بی بی،  مهراب و یک عروسک تاریخی زرتشتی در اردکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  هادی مقیمی فرماندار اردکان درمراسم جشنواره عروسکی سرزمین من  ساخت این عروسک‌ها را تمرکز بر بخش ظریف فرهنگی دانست وگفت : طراحان و برگزار کنندگان این جشنواره با ابتکار خود در ساخت عروسک‌های بومی این منطقه، نشان دادند که کار فرهنگی وابسته به سرمایه نیست بلکه فکر پویا راه خودش را پیدا می‌کند.

مقيمی این عروسک‌های ساخته شده را سفیر میراث فرهنگی اردکان دانست و خواستار توجه میراث فرهنگی اردکان به ساخت و توسعه این عروسک‌ها شد.

مقيمی در ادامه به همزیستی صلح‌آمیز ادیان اسلام و زرتشتیان در اردکان اشاره و اظهار كرد: این امر نشان می‌دهد که چقدر فرهنگ ما غنی است و متاسفانه ما به دلایل زیادی از این فرهنگ فاصله گرفته‌ایم.

فرماندار اردکان به پوشش کامل عروسک‌های زن بی‌بی کُگ و ماه‌ بی‌بی اشاره و ابراز اميدواری كرد كه از طریق پژوهش و هنر بتوانیم  ترویج فرهنگ غنی اسلامی خود را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.

میثم پیری اردکانی مدیر خانه بوم‌گردی ماه بی‌بی اردکان نیز با اشاره به ایده ساخت عروسک‌های بومی اردکان، گفت: بعد از دیدن موزه عروسکی کاشان به ایده ساخت عروسک‌های اردکانی رسیدیم و این عروسک‌ها را نماد فرهنگ اردکان پیش‌بینی کردیم.

وي با تشریح فرهنگ مردم اردکان، به نحوه زندگی مردم دو ادیان اسلام و زرتشت در این شهر نيز اشاره كرد و افزود: نکته مهم در زندگی مردم محله شریف‌آباد اردکان این است که مسلمانان و زرتتشتیان در کنار یکدیگر بعد از گذشت قرنها همچنان در حال زندگی هستند؛ مانند این عروسک‌ها که الان در کنار هم قرار دارند.

آمن خادمی طراح و سازنده اين عروسک‌های بومی نيز با اشاره به زمان چهارماهه برای تحقیق و ساخت عروسک‌های اردکانی، گفت: تحقیقات برای ساخت این عروسک‌ها بیشتر براساس تحقیق میدانی بوده است.

و ادامه داد: عروسک‌های اردکان نه تنها سفیران فرهنگی ایران هستند بلکه آنها می‌توانند سفیر فرهنگی ایران در تمام دنیا باشند.

خادمي عنوان كرد: «مهرآب» نام عروسک مرد اردکان است یعنی کسی که به آب مهر دارد و با توجه به ازدیاد پسوند اسم بی‌بی در اردکان، نام عروسک زن را ماه بی‌بی نامیدیم و نام عروسک زن زرتشتی نیز بی‌بی کُگ که ریشه‌ای تاریخی دارد، نام نهاده شده است.

وي به رعایت مسائل زیست محیطی در ساخت این عروسک‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل عدم رعایت مسائل زیست محیطی اقلیم ما دچار خشکی و کم آبی شده است كه در همین راستا اسم مرد اردکانی که از کویرنشینان اردکانی بیرون آمده را مهرآب گذاشتیم تا عشق ایرانیان قدیم به حفظ و نگهداری آب را نشان دهیم چرا که آنها بر خلاف ما قدر آب را می‌دانستند و آن را پنهان می‌کردند ولی ما با مدیریت غلط آب را به پشت سدها و روبروی آفتاب قرار دادیم و سرزمین زیبایمان را نابود کردیم.

وی به آمادگی انتقال دانش عروسک‌سازی به علاقه‌مندان این هنر در اردکان اشاره و اظهار كرد: برای ساخت عروسک بی‌بی کُگ زرتشتی از دانش عروسک‌سازان زرتشتی ،بانو گردآفرید ،در تهران استفاده بردیم و تجریبات کارگاه‌های عروسک سازی را از روی عروسک‌های ساخته شده دست بانو «پوپک عظیم پور» استفاده بردیم.

این هنرمند که سابقه احیا عروسک لیلی لری را نیز در کارنامه خود دارد، خاطرنشان کرد: طرح احیا عروسک‌های بومی اردکانی و زرتشتی، هم می‌تواند به معرفی فرهنگ بومی منطقه کمک کند و هم جنبه کارآفرینی داشته باشد.

گفتنی است، جشنواره عروسکی سرزمین من که با رونمایی سه عروسک ماه‌بی‌بی، «بی‌بی کگ و مهرآب همراه بود با حضور فرماندار، بخشدار و جمعی از مسئولان شهرستانی با استقبال بسیاری از علاقه‌مندان فرهنگی و اصحاب رسانه استان برگزار شد.

جشنواره عروسکی سرزمین من با رونمایی از دو عروسک بومی اردکان با نام‌های ماه بی بی،  مهراب و یک عروسک تاریخی زرتشتی با نام بی بی کُگ در شهرستان اردکان برگزار شد.

آیین رونمایی از عروسک‌های ماه‌بی‌بی، مهرآب و  بی‌بی کُگ ساخته و طراحی آمن خادمی در خانه بوم‌گردی ماه‌بی‌بی اردکان برگزار شد.

انتهای پیام/ ی

ساخت عروسک‌های بومی دراردکان

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار