ظریف و تیلرسون برای اولین بار دور یک میز نشستند+ تصاویر

کمیسیون مشترک برجام ساعاتی پیش برای اولین بار با حضور ظریف و وزیر خارجه دولت ترامپ در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، کمیسیون مشترک برجام ساعاتی پیش برای اولین بار با حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و رکس تیلرسون وزیر خارجه دولت ترامپ در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.

ظریف و تیلرسون برای اولین بار دور یک میز نشستند + تصاویر

ظریف: موارد نقض برجام از طرف آمریکا را مطرح کردیم

وزیر خارجه کشورمان پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست به موارد نقض برجام از جانب آمریکا اشاره شد. ما نقض مواد 26،‌28 و 29 برجام را مطرح کردیم. کوتاهی آمریکا در تعهدات برجام را نیز مطرح کردیم.

ظریف ادامه داد: این دومین بار بود که جلسه در سطح وزرا برگزار کردیم. این جلسه بیشتر برای این بود که ایران اعتقاد دارد آمریکا تعهدات خود را انجام نداده است.

ظریف همچنین با اشاره به لفاظی‌های آمریکا از جمله سخنرانی سخیف ترامپ در سازمان ملل گفت اینها نشان دهنده دور بودن ایالات متحده از واقعیات جامعه بین الملل است.

ظریف و تیلرسون برای اولین بار دور یک میز نشستند+ تصاویر

تیلرسون: با ظریف دست دادیم و صحبت کردیم

پس از اتمام نشست کمیسیون برجام در نیویورک، رکس تیلرسون – وزیر خارجه آمریکا – نیز با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.

وی درباره این نشست گفت: همه طرف‌ها نظرات خود را به طور صریح اعلام کردند. از نظر من این نشست مفید بود. ما به روشنی مشکلاتی با این توافق داریم و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نیز آشکارا نگرانی خود را مورد برجام و کاستی‌های آن اعلام کرده است.

تیلرسون افزود انتظار از توافق هسته‌ای این بود که ثبات در خاورمیانه را افزایش دهد؛ اما متأسفانه از زمان حصول این توافق، تنها موردی که در منطقه رخ نداده، همین بوده است.

تیلرسون گفت هرچند از «منظر فنی» ایران به توافق پایبند بوده؛ اما انتظارات از توافق را برآورد نکرده است. در مقابل، واشنگتن به نحوی که در تناقض با برجام نباشد، به تقابل با اقدامات منطقه‌ای ایران پرداخته است.

وی گفت تا زمانی که ترامپ تصمیم نهایی خود در مورد توافق را اتخاذ نکرده، واشنگتن به برجام پایبند خواهد بود.

تیلرسون در مورد تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا نیز گفت ترامپ این موضوع را با کسی در میان نگذاشته و به وقتش آن را اعلام می‌کند، «حتی وقتی "ترزا می" نخست‌وزیر انگلیس از او خواست تصمیمش را بگوید، او از این کار اجتناب کرد. 

وی در مورد نظرش در مورد وزیر خارجه ایران و اینکه آیا می‌توان با او مذاکره کرد، گفت: خوب مردم ایران، مردم بسیار تحصیل‌کرده و پیچیده‌ای هستند. سران آن‌ها هم بسیار تحصیل‌کرده و پیچیده هستند. وزیر خارجه [محمد جواد] ظریف هم در همین دسته است. بیشتر بخوانید

ظریف و تیلرسون برای اولین بار دور یک میز نشستند+ تصاویر

موگرینی: برجام قطعنامه شورای امنیت است

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس برگزاری اولین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ظریف و تیلرسون در نیویورک به میان خبرنگاران آمد. وی خصوص محتوای این نشست گفت: برجام توافقی دو یا چند جانبه نیست. برجام قطعنامه شورای امنیت است و همه اعضای جامعه بین‌المللی باید به آن پایبند باشند.

موگرینی ادامه داد: احساس کلی همه ما در نشست کمیسیون مشترک برجام این بود که در مقطعی که بحران‌های زیادی در جهان وجود دارد، جامعه بین‌المللی نمی‌تواند توافقی را که موفق بوده، از بین ببرد.

وی اضافه کرد: برجام صرفا توافقی هسته‌ای بوده و در این زمینه هم موفق بوده است. هیچ نقض عهدی از جانب هیچ طرفی رخ نداده و آمریکا هم معتقد است که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین خطاب به خبرنگاران گفت در این نشست هیچ بحثی در مورد بازنگری یا اعمال تغییرات در برجام صورت نگرفت. بیشتر بخوانید

انتهای پیام/ 

برگزاری اولین کمیسیون مشترک برجام با حضور ظریف و تیلرسون

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عرفانببب
۰۰:۳۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
امریکا میخواد یه کاری کنه که ایران از برجام خارج بشه و هزینه ی اون بیفته گردن ایران ولی زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
ظریف مچکریم.
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
شیطان بزرگ امریکا است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
سلام گرگ بی طمع نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
سلام گرگ بی طمع نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
ظریف دوستت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
سلام
كسي نميخواد خودزني كنه؟
هموطن راحت باش
الان اروپا ناچاره ما رو تاييد كنه
شما ناراحت نشدين؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۶
شما در جایگاهی برتر از ما نیستید و نظر شما برای ما مهم نیست
آخرین اخبار