مجری طرح زیتون مطرح کرد:

بازسازی ۴۶ هزار هکتار باغ زیتون در برنامه ششم توسعه

مستخدمی گفت:در برنامه ششم توسعه ۴۶ هزار و ۴۴۱ هکتار از باغات زیتون اصلاح و بهسازی می شود.

بازسازی 46 هزار هکتار باغ زیتون در برنامه ششم توسعهبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان احمد مستخدمی مجری طرح زیتون با اشاره به طرح اصلاح و بازسازی باغات زیتون اظهار کرد: در طرح اصلاح و بازسازی باغات زیتون در برنامه ششم توسعه، ۵ هزار هکتار هرس درختان، ۵۰۸۵هکتار هرس فرم و باردهی و ۴۸۵۰ هکتار هرس بازجوانسازی پیش بینی شده است.

وی افزود: طی این پنج سال ۴۸۰۰ هکتار اصلاح باغات آفت زده، ۲۰ هزار هکتار تغذیه باغات و ۳۵۰ هزار اصله پیوند درختان کم بازده خواهیم داشت.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در برنامه ششم توسعه سهم اشتراک دولت در اصلاح و بهسازی باغات زیتون کاهش و سهم خودیاری باغداران افزایش می یابد، بیان کرد: در سال نخست برنامه ششم توسعه، سهم مشارکت دولت در اصلاح و به سازی باغات زیتون ۵۰ درصد است.

مستخدمی درباره توسعه باغات زیتون نیز در برنامه ششم توسعه گفت: در این برنامه توسعه باغات زیتون در سطح ۱۵ هزار هکتار در اراضی شیبدار و غیرشیبدار پیش بینی شده که با شناسایی و گزینش مناطق مستعد زیتون و استفاده از ارقام تجاری و سازگار هر منطقه صورت می‌گیرد.

وی اعتبار مورد نیاز برای توسعه و اصلاح و بهسازی باغات زیتون را بیش از ۱۸ میلیارد تومان عنوان کرد.

مجری طرح زیتون ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم که تولید روغن زیتون تا پایان برنامه ششم توسعه به ۱۶ هزار تن برسد.

وی با بیان اینکه اکنون ۷۰ درصد زیتون کشور، کنسرو و ۳۰ درصد آن به روغن تبدیل می شود، گفت: سیاست ما این است که تا پایان برنامه ششم توسعه استحصال روغن زیتون به ۴۰ درصد افزایش یابد.

مستخدمی افزود: در این راستا در توسعه و بهسازی و اصلاح باغات زیتون، ارقام تجاری روغنی و ژنوتیپ های امید بخش جایگزین می شود و این ارقام زودبازده با عملکرد بالا هستند و نسبت به رقم بومی، روغن بیشتری دارند.

وی اعلام کرد: برای توسعه باغات در برنامه ششم توسعه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال شامل ارقام تجاری روغنی و کنسروی و سازگار با مناطق و با اولویت ژنوتیپ‌های امید بخش داخلی نیاز است.

مجری طرح زیتون در خاتمه گفت:  افزایش سرانه مصرف روغن زیتون از ۱۳۰ گرم فعلی به ۱۹۰ گرم را از دیگر هدفگذاری ها در برنامه ششم توسعه است و دستیابی به این هدف به فرهنگسازی و ترویج نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار