آداب و رسوم حاکم بر عزاداری‌های مذهبی سالار شهیدان یکی از دیدنی ترین و عرفانی ترین مراسم‌ مردم خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛مردم خراسان جنوبی هر ساله با آغاز ماه محرم با آیین های خاص عزاداری ارادت خود را به سید و سالار شهیدان ابراز می کنند.

محرم و عاشورا در فرهنگ مذهبی شیعه ها همواره جایگاه خاص و برجسته ای دارد و زمینه ساز مجموعه ای از سنت ها و مراسم هایی است که در طول تاریخ به عنوان میراثی معنوی نسل به نسل و سینه به سینه به دیگران منتقل می شود.

نخل گردانی،طبق کشی،طشت گذاری،گل مالی،بیل زنی و غیره تنها نمونه ای از جلوه ها و مراسم های عزاداری است که مردم شهرهای مختلف ایران در این روزها و شب های عزای سید و سالار شهیدان انجام می دهند.

مردم شهرستان های خراسان جنوبی نیز  با فرا رسیدن ماه محرم الحرام در سوگ آزادگان جهان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سیاه پوش و غرق در عزا و ماتم می شوند.

مردم استان با نصب پرچم های سیاه و علمهای مخصوص عزاداری در مساجد،حسینیه ها، تکایا و سر در دستگاه های دولتی و محل های کسب و کار،تشکیل دسته های عزاداری و برگزاری آیین های سوگواری در حسینیه ها و مساجد به عزاداری می پردازند.

رسوم عزاداری خراسان جنوبی،آئین هایی از جنس اخلاص

به همین مناسبت در دهه نخست محرم مراسم سخنرانی پیرامون فلسفه قیام عاشورا در اغلب مساجد و حسینیه های شهرها و روستاهای استان برگزار می شود.

سینه زنی، زنجیر زنی،روضه خوانی، علم بندان، علم گرادنی، نخل بندان، نخل گردانی،مشعل گردانی، شبیه گردانی و تعزیه خوانی از شیوه های عزاداری ماه محرم در شهرستان های استان خراسان جنوبی است.

در این میان می توان به مراسم شب عاشورای ارسک که از آداب شور انگیز محرم این شهر است،اشاره کرد.

در مراسم شب عاشورای ارسک نوحه ای خوانده می شود که در آن با نام بردن از 46 شهید این شهر،یاد و خاطره شهدای ارسک زنده و فضایی شور انگیز را به وجود می آورد.

مراسم شهر ارسک که در دهه اول محرم در شبانه روز 9 مجلس است، پس از نماز صبح با خواندن زیارت عاشورا و عزاداری در مسجد جامع ارسک آغاز و ساعت 8 صبح در حسینیه بهرامی و به ترتیب عباسیه و حسینیه حاج میرزا میر و در پایان نماز جماعت در محل مسجد جامع برگزار می شود.

مراسم عصر از ساعت 3 از محل عباسیه آغاز و در حسینیه حاج میرزا میر با 2 مجلس خاتمه می یابد.

شب نیز با 3 مجلس و از مسجد جامع با برگزاری نماز جماعت آغاز و در ادامه ، مراسم عباسیه و حسینیه حاج میرزا میر است که مراسمات در ساعت 22 خاتمه می یابد که بیشتر این مجالس وقفی است.

ایستگاه های صلواتی و از جمله خیمه جوانان علی اکبر از روز اول محرم در خیابان امام خمینی (ره) دایر و از مردم و عزاداران با چایی پذیرایی می شود و از روز ششم محرم به بعد نیز با آش و حلیم از عزاداران پذیرایی می کنند.

حرکت هیئت ابوالفضلی که تنها هیئت رسمی شهر و از نظر وحدت و یکپارچگی ، زبان زد خاص و عام در شهرستان است از شب پنجم محرم از محل عباسیه آغاز و با نوحه خوانی در مسیر خیابان و کوچه های شهر به محل حسینیه است.

مداحی مراسم شب دهم محرم توسط متقی پیر غلام هیئت قرائت می شود که در میان بندهای نوحه مردم نیز با شعر :

امشبی را شه دین در حرمش مهمان است

                                   مکن ای صبح طلوع ، مکن ای صبح طلوع

صبح فردا بدنش زیر سم اسبان است

                                  مکن ای صبح طلوع ، مکن ای صبح طلوع

همراهی می کنند.

پس از عزاداری،سخنرانی و فلسفه عزاداری بیان می شود و سپس با بلند کردن نخل که نماد بدن مطهر امام حسین (ره) است و با خواندن اشعار و نوحه های جان سوز،مردم به سمت گلزار شهدای ارسک حرکت می کنند و با خواندن فاتحه بر مزار شهدا و اموات و روشن کردن شمع،مراسم شب عاشورای ارسک به پایان می رسد.

رسوم عزاداری خراسان جنوبی،آئین هایی از جنس اخلاص

رسوم عزاداری خراسان جنوبی،آئین هایی از جنس اخلاص

در مراسم روز بنی اسد که در روز دوازدهم محرم و در محل گلزار شهدای ارسک برگزار می شود،صحنه هایی از شهادت حضرت مسلم و صحنه هایی از اسارت کاروان امام حسین(ع) و محافظت یک شیر از بدن های مطهر شهدای کربلا بازسازی می شود.

رسوم عزاداری خراسان جنوبی،آئین هایی از جنس اخلاص

رسوم عزاداری خراسان جنوبی،آئین هایی از جنس اخلاص

رسوم عزاداری خراسان جنوبی،آئین هایی از جنس اخلاص

این مراسم با شرکت تعداد زیادی از مردم و دلسوختگان اهل بیت از شهرهای ارسک،بشرویه، فردوس، طبس و غیره برگزار می شود.

انتهای پیام/غ

 نگاهی به مراسم عزاداری ماه محرم در خراسان جنوبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.