باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟/ وقتی افزایش ضریب سوخت ساز گرانی را کوک می‌کند

بنزین به عنوان محصولی استراتژیک در همه کشورها از جمله ایران مطرح است،محصولی که زمزمه‌هایی از احتمال گرانی آن به گوش می‌رسد.

قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟/وقتی افزایش ضریب سوخت ساز گرانی را کوک می‌کندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنزین یکی از اساسی ترین و استراتژیک ترین محصولات در هر جامعه و کشوری به شمار می رود، محصولی که حساسیت ها در ارتباط با نرخ گذاری آن کمتر از نان شب مردم نیست و هر بار که سخن از قیمت بنزین می شود،  همه اقشار با جدیت پیگیر اخبار آن می شوند.

طبق آمار ضریب مصرف انرژی،به ویژه بنزین در کشور ایران ، فراتر از حد معمول و متعارف است. در طول سالیان گذشته، تدابیری برای کنترل و مهار بی رویه مصرف سوخت (همچون طرح سهمیه بندی بنزین) اندیشیده شده که برخی آن را ناکارآمد و برخی دیگر قائل به ثمر بخش بودن آن هستند ، با همه این اوصاف بالا بودن مصرف بنزین در کشور همچنان به عنوان دغدغه ای جدی مطرح است.

در طی هفته های گذشته، شایعاتی از احتمال افزایش نرخ بنزین به گوش می رسد، اگرچه قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خصوص گرانی بنزین به رسانه‌ها گفته؛ هنوز چنین موضوعی در بدنه دولت، وزارت نفت و همچنین کمیته بررسی افزایش قیمت بنزین مطرح نشده و وزارت نفت در این خصوص هیچ برنامه ای ندارد، اما اظهارنظر بیژن نامدار زنگنه (وزیر نفت) در اواخر عمر مدیریتی دولت یازدهم که در دولت دوازدهم نیز سکان دار مدیریت این وزارتخانه حساس است، گمانه زنی ها در خصوص بالا رفتن نرخ این محصول استراتژیک را غیر ممکن نمی سازد.

وی در آن مقطع بیان کرد: اگر بخواهیم همین طور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمی توانیم انجام دهیم، البته سیاست های قیمتی هم اثرگذار است که ما متأسفانه دو سال قیمت‌ها را افزایش نداده ایم و این علامت بدی است،بنده اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهیمه بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است، این دولت که در حال تمام شدن و روزهای پایانی خود را می گذراند، اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند.

البته تاکنون اظهار نظری رسمی در خصوص قطعیت افزایش قیمت بنزین از سوی مقامات مسئول دولت بیان نشده، اما برخی از شنیده های غیررسمی که مواردی از آن در رسانه ها نیز منتشر شده، از احتمال افزایش این محصول در اواخر امسال و یا اوایل سال 97 حکایت می‌کند.

در این میان برخی از مسئولان و کارشناسان معتقد هستند، سامانه کارت سوخت (یا همان سهمیه بندی بنزین) طرحی موفق بوده که با حذف آن، ضریب قاچاق سوخت نیز افزایش یافته و به نوعی مصرف بنزین فزآینده شده است.

به واقع یکی از دلایل اوج گیری قاچاق بنزین، به اختلاف قیمت این محصول در ایران و خارج از کشور(بخصوص کشورهای همسایه) معطوف می شود.

آن‌چنان‌که بررسی های انجام شده نشان می‌دهد، قیمت بنزین در کشورهای مجاور ایران، حداقل معادل 20 هزار ریال برآورد می شود که با در نظر گرفتن نرخ تعیین شده برای این محصول استراتژیک در ایران،(10 هزا ریال در هر لیتر) در نتیجه انگیزه قاچاقچیان سوخت برای انتقال و خروج بنزین بصورت غیر مجاز از کشور تقویت می شود.

هدایت ا...خادمی،نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت:حذف کارت سوخت، بهشتی سودآور برای قاچاقچیان را فراهم می سازد و حتی فراتر از آن معتقد است، افراد و گروه هایی که از رانت واردات بنزین برخوردارند ، توسعه پالایشگاه ها را بر نمی تابند (زیرا به طور طبیعی هر آنچه در تولید بنزین توفیقات بیشتری حاصل شود، به همان میزان منافع چنین گروه هایی به مخاطره می افتد).

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مثبت و تأثیرگذار بنزین دو نرخی در کنترل مصرف سوخت، می‌گوید: در مقاطعی که عرضه بنزین بصورت دو نرخی انجام می پذیرفت، به سازمان های کنترل کننده این امکان را می داد تا مصرف سوخت خودروها شمرده و بررسی شود که حذف کارت سوخت باعث از بین رفتن چنین امکانی شد.

البته طرح استفاده از کارت های سوخت در دو مجلس نهم و دهم مورد تأکید قرار گرفته اما در ظاهر دولت اعتقادی به حصول این امر ندارد که اگر داشت به طور یقین نسبت به اجرایی شدن آن اقدامات لازم را عملیاتی می کرد و بنابر اخبار و گزارشات موجود از ابلاغ آن به جایگاه های سوخت اجتناب نمی‌کرد.

افزایش قیمت بنزین، قدرت خرید دهک های ضعیف جامعه را تضعیف می‌کند

تجارب و سوابق گذشته نشان می دهد، افزایش نرخ بنزین، باعث بالا رفتن قیمت بسیاری از محصولات دیگر نیز می شود. بر اساس یک قاعده نانوشته، می‌توان بنزین را مانند دماسنج و مؤلفه‌ای تأثیرگذار در افزایش قیمت دیگر محصولات و خدمات در ایران تلقی کرد که بازخورد هرگونه تغییری در قیمت آن، خیلی زود در هزینه و نرخ دیگر محصولات، ظهور و بروز پیدا می‌کند.

بدون تردید،کاهش و بهینه سازی مصرف سوخت در کشور از ضروریات اجتناب ناپذیری به شمار می رود که در سایه آن می توان روند بهره برداری از پروژه های عمرانی و نیمه تمامی که خود به چالشی جدی برای دولت و کشور مبدل شده را تسریع و تسهیل نمود، اما به موازات آن نمی توان از تبعات و پیامدهای چنین تصمیمی (افزایش احتمالی قیمت بنزین)نیز به سادگی گذشت.

در شرایطی که مهار فقر در جامعه از سوی دلسوزان نظام و انقلاب به عنوان ضرورتی جدی مطرح و مورد تأکید قرار می‌گیرد، اتخاذ چنین تصمیماتی به احتمال بسیار قوی، تحقق هدف مذکور را سخت و دشوار می سازد.

اگرچه در نقطه مقابل برخی از کارشناسان و صاحب نظران همچون نصرا...صیفی (مدیرعامل سابق شرکت بهینه سازی مصرف سوخت) بر لزوم افزایش قیمت بنزین اعتقاد دارند و راهکار مذکور را امری رایج و معمول در کنترل مصرف سوخت تلقی می‌کنند، اما نباید این نکته اساسی را فراموش نمود که گرانی بنزین، سوخت و یا هر انرژی و کالای استراتژیک دیگری که ضریب مصرف آن از حد معقول و معمول گذشته، روش و رویه مدیریتی بسیاری از کشورها و جوامع توسعه یافته محسوب می شود، اما این دستورکارها در شرایطی عملیاتی می شود که به موازات آن، پیش نیازها و زیرساخت های لازم برای آن نیز از پیش طراحی و تأمین شده است.

 زمانی می‌توان در حصول نتیجه از الگویی خاص اطمینان حاصل کرد که تمامی حواشی و جوانب امر مورد سنجش و تحلیل قرار گیرد در غیراین صورت الگوبرداری صرف و مطلق، به طور قطع نمی‌تواند تامین کننده نتایجی مشابه باشد.

احتمال افزایش و صعودی شدن نرخ تورم، از نمونه تهدیداتی است که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچون مهدی فرشادان، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز نسبت به آن هشدار داده است.

وی در گفت و گویی با رسانه ها در این خصوص می‌گوید: اگر در شرایط فعلی، قیمت بنزین افزایش یابد، قدرت خرید خانوارها به دلیل افزایش قیمت کالاهای اساسی کاهش خواهد یافت و در شرایطی فعلی، جامعه آماده این موضوع نیست.

چه باید کرد ؟

به نظر می رسد با تکیه بر سه مؤلفه تقویت استفاده از سوخت ها و انرژی های جایگزین ، توسعه کمی و کیفی خدمات حمل ونقل عمومی و آموزش و فرهنگ سازی صحیح، بهینه سازی مصرف سوخت و مهار و کنترل آن به نحو شایسته تری فراهم شود.

افزایش جایگاه های سی ان جی و تلاش برای تأمین خودروهای برقی در کشور از نمونه راهکارهایی به شمار می رود که با حصول آن، بی گمان ضریب مصرف سوخت کاهش می یابد.

نکته مهم بعدی به ارتقای کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور باز می‌گردد، امری که با تحقق آن، میل و رغبت به استفاده از خودروهای تک سرنشین به میزان فزآینده ای اُفت خواهد کرد، زیرا بخشی از مردم به دلیل عدم تأمین استانداردهای لازم در حمل و نقل عمومی، ترجیح می دهند با خودروهای شخصی خود به تردد مبادرت ورزند وبه طور قطع برون رفت  چنین معضلی تنها با توصیه و تاکید بر امتناع استفاده از خودروهای تک سرنشین، مُیَسَر نخواهد شد.

و سخن آخر اینکه، فرهنگ سازی و آموزش برای آگاهی بخشی هر چه بیشتر عموم مردم از دیگر عناصر و عوامل ثمربخش در کنترل بی رویه مصرف بنزین به شمار می رود، امری که در صورت همراه شدن با الزامات و ضروریات سخت افزاری مقتضی و مرتبط با آن، در میان مدت و بلند مدت حامل و حاوی نتایج سازنده و تعیین کننده ای خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۷ ۰۶ مهر ۱۳۹۶
دوسال مجلس تصویب کرده بنزین سهمیه بندی شود؛چرا بس توجهی نمیکنید؛واصلا منافع ملت وکشور را در نظر نمیگیرد
-
اکبر
۰۹:۴۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
با سلام یکی ازعلل افزایش مصرف بنزین درایر ان افزایش تولید غیر استاندار خودروهای چینی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
هرچقدربنزین گرونترماشین توخیابان کمترانصافالیتری هزارتومان خیلی کمه حدقل ۳۰۰۰تومن منصفانه است باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
سهمیه بندی و کارت سوخت چه اشکالی داشت؟؟؟
-
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
آخه با افزایش قیمت بنزین مصرف پایین میاد.... باید ماشین های پر مصرف مث پیکان..سمند...پراید و دیگر قراضه ها رو جایگزین کنید....
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۷:۴۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
سلام بهتر جای گرانی بنزین فکر کارگرها باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
سلام بهتر جای گرانی بنزین فکر کارگرها باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
هر سال گرونتر میشه..... از لیتری ۸۰ تومن شد هزار تومن........ .ماشینا که اصلا استاندارد لازم نداره جاده ها هم که هیچ حال روز خوبی ندارن .........خواهشا به مشکلات ما رسیدگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
یادتون هست میگفتین به عقب بر نمیگردیم ..
Seychelles
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
شما توان انجام هر کاری را دارید! گرونی بنزین که سهله!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
لایک
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۳:۰۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
هرکی این متنو نوشته واقعا چرت نوشته...چرا هیشکی ب فکر مردم نیست بخاطر قاچاق سوخت و سود بالای ی سریا همه ی مردم باید تاوان بدن...چطور تا اسیای شرقی خاورمیانه و دور ترین نقاط دنیا ی حرکت کوچیک ضد مملکت و نظامو رسد میکنید ولی جلوی خروج بنزین ب دست چنتا قاچاقچی رو نمیتونید بگیرید!!!اینا بهونه برای گرون کردن بنزین و فشار اوردن ب ملت بیچارست...خدایا خودت کمکمون کن من ک واقعا کشش گرونی رو ندارم و کلاه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
درعوض امنیت داریم.موشک داریم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۰۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
ای بابا باز تقصیر احمدی نژاده کارت سوخت گذاشت مصرف سوخت کم شد ما چون با طرحهای اون مخالفیم حذفش کردیم حالا موندیم بگیم -------------- کارت سوخت برگردانیم یا بنزین گرو ن کنیم اولیش که امکان ندارد پس بنزین گرون میکنیم همه چی گرون شد مهم نیست مردم کمتر بخورن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۰۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
ای بابا باز تقصیر احمدی نژاده کارت سوخت گذاشت مصرف سوخت کم شد ما چون با طرحهای اون مخالفیم حذفش کردیم حالا موندیم بگیم --------------- کارت سوخت برگردانیم یا بنزین گرو ن کنیم اولیش که امکان ندارد پس بنزین گرون میکنیم همه چی گرون شد مهم نیست مردم کمتر بخورن
Iran (Islamic Republic of)
علل
۲۳:۰۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
شما که خودروهای تولید داخلو وارداتی رو چهاربرابر میفروشین این حروم خوریهاعاقبت نداره مملکت ما با این عزیزادهای ژن خوب یقه سفید داره هرروز بدبختر میشیم
Iran (Islamic Republic of)
علل
۲۳:۰۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
شما که خودروهای تولید داخلو وارداتی رو چهاربرابر میفروشین این حروم خوریهاعاقبت نداره مملکت ما با این عزیزادهای ژن خوب یقه سفید داره هرروز بدبختر میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
ما امنیت داریم
Iran (Islamic Republic of)
آشنا
۲۲:۴۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
به هر صورت گرانی بنزین فشار رو بر گرده مستضعفان وارد میکنه ،اونیکه تمکن مالی داشته باشه هر گرونی براش یه فرصته مال منالش ازین که هست با ارزش تر و ثروتمند تر میشه..
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
اگه بنزین بخواد گرون بشه به نرخ دلار باید حقوق و یارانه هم بر طبق دلار محاسبه بشه این کار یعنی نابودی طبقه پایین حالا همه درسته مونده گرونیه بنزین
Iran (Islamic Republic of)
من
۲۲:۱۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
دیگه چی یهو بگید بمیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
خدا را شکر که هوا در انحصار مسولین نیست
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۲:۰۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
امیدوارم بنزین هر لیتر ده هزارتومان شود تا اینقدر ترافیک در تابستان وبهار مخصوصا بوجود نیاید واین سوخت که سرمایه ملی است اینگونه تباه نشودوملت مراعات کند وسوخت اینطور نابود نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
عجب طرز فکری دارید شما!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
ما را با کدام کشور مقایسه می کنید/////////////////////!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
ماشین های الکتریکی تولید کنند مصرف بنزین نره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
وزیر محترم احتمالا چلو سلطانی زده به حرفی زده و خوب حق هم میدم وزیری که پول براش مهم نباشه و از دیدن قشر متوسط حالش به هم بخورد باید هم گران کند برای اون مهم نیست چون پول داره و بهترین ماشینو سوار میشه
هنوز روزهای خوش ماست روزهای بدتر در راه است کمر بند خود را ببینید منتظر چهار سال دیگه باشید تا به امثال این دولت رای بدهید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
آخه پت و مت ها
آخه بدبخت ها
آخه بیچاره ها
این همه تو دولت احمدی نژاد هزینه کردین واسه کارت سوخت و برای جایگاه پمپ بنزین ها
همه چی طبق اصول و قانون پیش میرفت
حالا فلان چیز رو میگین

مردم رو آلات بازیچه قرار ندین و بیت المال رو الکی به هدر ندید
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۰:۴۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
البته قیمت ویلا خیلی بالاست.بابا به این طفلکی ها حق بدید.بلاخره باید پول باشه
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۰:۴۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
البته قیمت ویلا خیلی بالاست.بابا به این طفلکی ها حق بدید.بلاخره باید پول باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
بیکاری داره بیداد میکنه ..بنزینم گرون بشه دیگه جهنم وخلاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
تو رو خدا گرون نکنید... نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
کارت سوخت رو چرا حذف کردید.ماشین گران قیمت باید بنزین.گران بخرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
آخه - ها چرا درآمد مردم رو با کشورهای دیگه مقایسه نمی کنید یا قیمت ماشینهای کاملا استاندارد اونها رو نمی گویید و فقط گیر دادید به چیزهایی که به نفع خودتون هست? چقدر دیگه باید به مردم بدبخت ایران - بکنید ?چرا از خدا نمی ترسید مگه شما - نیستید? چرا پول مردم رو خرج درست نمیکنید فکر نمی کنید یکجایی هم برای مردم - آسایش فراهم کنید..
Qatar
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
گرانی بنزین نه تنها دردی از اقتصاد درمان نمی کند بلکه همانطور که تا الان شاهدش بودیم باعث بار تورمی روی کل جامعه میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
تاثیری نداره همه چیز به همان اندازه گران میشه....... ماشین کم مصرف تولید کن ماشین شاسی بلند 2500 وارد نکن درست میشه
راستی بنزین لیتر 400کردید1000 ت یارانه ما چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
به نظرم لیتری بیست هزارتومن خوب باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۳۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
یا رب فرج امام ما را برسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چه وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
تسلیم شدن در برابر گرانی این جا ژاپن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
تا کی باید گرانی ؟
به خدا نون شب رو نداریم بخوریم اونوقت همه چیزو گرون میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
بسم الله الرحمن الرحیم ایکاش ماشین های هیبریدی درست می کردنداون وقت می دیدین که دیگه بنزین خیلی بالا نمیرفت که انشاالله اونهم میاد ودیگه کاووس گرانی بنزین تموم می شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
ا گه کارت جمع نمی شد وهمان 100لیتر را ۱۵۰می کرد ید الان مصرف بیشتر نمی شد و الان نمی گفتید بنزین گران شود بنزین 100000تومان هم شود مردم می خرند ودر عوض روی اجناس وکرایه می گذارند وفقیر فقیرتر وغنی وپولدار بهترین زندگی را می کنند پس فکر بهتر ی شود با افزایش حل نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
افزایش قیمت بنزین قطعاً فاجعه خواهد شد آیا فکری به حال اقشار کم درآمد ومستضعف جامعه شده است یا خیر؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
یعنی چی
Germany
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
30 هزار اتوبوس شهری وارد کنند بعد بنزین به قیمت جهانی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چه وحشتناک
Iran (Islamic Republic of)
ah
۱۵:۵۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
به فکر مردم باشید.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
با این کارماشینای طبقه پایین بمونه خونه ماشین مدل بالای پولدارا به راحتی تمام تو خیابونا ویراژ بدن .از طرف دیگه کرایه ها بالا میره
چرا بجای این کارا حقوق طبقه پایین که همون کارگرا وکارمندا هستن رو زیاد نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
با این کارماشینای طبقه پایین بمونه خونه ماشین مدل بالای پولدارا به راحتی تمام تو خیابونا ویراژ بدن .از طرف دیگه کرایه ها بالا میره
چرا بجای این کارا حقوق طبقه پایین که همون کارگرا وکارمندا هستن رو زیاد نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۵:۰۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
دلیلی نداریم بخاطر تک سرنشین ها بنزین رو گران کنند و جاده ها رو درست کنند حمل و نقل عمومی رو توسعه بدن نه بنزین رو گرون کنند متاسفم
Spain
محمد
۱۵:۰۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
باید دو نرخی اعمال گردد 60لیتر 1000تومان مازاد برآن 6000 تومان تفاوت سهمیه و آزاد را هم خرج توسعه حمل ونقل عمومی و زیرساختها کنند.
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۴:۴۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
گران شدن بنزین صحیح نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
اگه بنزین گرون بشه همچی گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
دلیلی نداریم بخاطر تک سرنشین ها بنزین رو گران کنند و جاده ها رو درست کنند حمل و نقل عمومی رو توسعه بدن نه بنزین رو گرون کنند متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
تا کی گرونی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
افزایش بنزین؟ منی که یه خانواده رو با ماشین خرجش میدم با همین قیمت بنزین پدرم در اومده چه برسه دوباره بره بالا .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
افزایش بنزین؟ منی که یه خانواده رو با ماشین خرجش میدم با همین قیمت بنزین پدرم در اومده چه برسه دوباره بره بالا .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
افزایش بنزین؟ منی که یه خانواده رو با ماشین خرجش میدم با همین قیمت بنزین پدرم در اومده چه برسه دوباره بره بالا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
باید گران کنند نه فقط بنزین را همه چیز باید گران شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
زیاد.......نخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
به نظرم بهترین راه برای کاهش مصرف بنزین فرهنگ سازی است.تا وقتی که مردم ما از خودروهای تک سرنشین استفاده می کنند انتظار کاهش مصرف بنزین و آلودگی هوا نباشیم.همه ما به اهمیت فرهنگ در همه زمینه ها ایمان داریم اما آن را در عمل اجرا نمی کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
مصرف بنزین را تنظیم میکنی بعد با گرونی بنزین با بقیه چیزها که گرون میشه میخای چکار کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چرا باید گرون بشه؟
-
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چرا باید گرون بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
دلشن میخاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چاره بیندیشید لطفا
United States of America
علی
۱۳:۳۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
France
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
سلام نه حقوق آنچنانی میگیرم نه پس انداز انچنانی داریم اگه این بنزین هم گرون بشه طبقه پایین واقعاا بدبخت میشن
France
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
سلام نه حقوق آنچنانی میگیرم نه پس انداز انچنانی داریم اگه این بنزین هم گرون بشه طبقه پایین واقعاا بدبخت میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چرا باید گرون بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
آقا گرون تا کی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
آقا گرون تا کی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
هر روز بدتر از دیروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
تا کی"؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
وای یا خدایا گرون نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
میگن در حوضه خلیج پارس بنزین گرونه.خب ارزش پول اونها بالاست.به این فکر نمیکنن فقط میگن گرونه اونجا ماهم گرون کنیم.اونجا تاکسی هاشون بنزه نه پراید و پیکان..ماشین هاشون 100کیلومتر 4لیتر مصرف داره نه 12 لیتر...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
به خدا الان هم خیلی گرونه ماهی ۳ ۴ بار بیشتر نمیتونیم ماشین بیاریم بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
به خدا الان هم خیلی گرونه ماهی ۳ ۴ بار بیشتر نمیتونیم ماشین بیاریم بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
به خدا خرجی خونمونو نداریم چه برسه برای بنزین بدهیم چرا اخه ؟ لطفا گرون نکید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۴۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
به قول اون دوستی که گفتند: بنزین را گران کنید اما یارانه را زیاد کنید. اصلا قرار بود از گرانی میخواد اتفاق بیفته اول بایستی یارانه را به همان میزان بالا ببرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
خدایا خودت کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
خدا به دادمون برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
درکشورهای همسایه مصرف خودروها ۵درصد هست قیمت ریال بادلار محاسبه کنید قیمت بنزین کمتر هزارتومان میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
درکشورهای همسایه مصرف خودروها ۵درصد هست قیمت ریال بادلار محاسبه کنید قیمت بنزین کمتر هزارتومان میشود
Germany
Farhad
۱۱:۰۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
خوشا نامى که پايانش تو باشى. گرانى واقعا خسته شدم از اسم گرانى اينهمه فشار به مردم تاکجا
Germany
Farhad
۱۱:۰۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
خوشا نامى که پايانش تو باشى. گرانى واقعا خسته شدم از اسم گرانى اينهمه فشار به مردم تاکجا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چه باید کرد؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
مگه کاریم میشه کرد
-
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چه باید کرد؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
وسایل نقلیه عمومی رو بیشتر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
هر درصدی که میخواهید افزایش قیمت بنزین رو بدید به تناسب همون هم یارانه رو بالا ببرید الان چندین سال است که پول برق آب نفت گازوییل وبنزین رو افزایش میدید اما یارانه تکون نخورده هر چقدر که از موقع یارانه ها ،افزایش حاملهای انرژی رو داشتیم یارانه رو افزایش بدید . شما با این افزایش قیمتها من کارگر رو بیچاره کردید .البته کی دلش به حال ما بدبخت بیچاره ها سوخته
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۰:۱۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
من واقعا با شنیدن افزایش سردرد میگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
بنزین گران نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۰:۱۱ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
ماشین کم مصرف تولید کنند/ صنایع را نوسازی کنند تا انرژی کمتری مصرف شود/ انرژی خورشیدی را گسترش دهند/ سپس قیمت بنزین را هر قدر خواستند افزایش دهند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
تا کی گرونی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
تا کی گرونی؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
...............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
لیتری ۵۰۰۰تومن عالیه دیگه ماشین تو خیابون نمی بینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
عجبب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
افزايش قيمت بنزين يعني نگرانی اقشار ضعيف بالا رفتن كرايه
-
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
عجبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
افزایش قیمت بنزین،قابل تحمل نیست
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
همه چیز گرون شد اینم روش مهم بنزینه
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
چرا قیمیت بنزین باید افزایش پیداکنه چراااااااااااااااااااااااا؟؟؟؟
۱۲
آخرین اخبار