حریرچی در نشست خبری مطرح کرد؛

ضرورت کاهش هزینه های کمرشکن سلامت به کمتر از یک درصد/ رتبه ۱۸ ایران در تولید ناخالص ملی

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: مطابق قانون هزینه های سلامت باید به کمتر از یک درصد کاهش یابد که برای رسیدن به این رقم هنوز راه طولانی در پیش داریم.

ضرورت کاهش هزینه های کمرشکن سلامت به کمتر از یک درصد/ رتبه ۱۸ ایران در تولید ناخالص ملیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: ایران از لحاظ جمعیت، هجدهمین کشور دنیاست و از لحاظ میزان تولید ناخالص ملی با قیمت دلار آزاد کشور 29 بوده و از لحاظ برابری قدرت خرید یا دلار بین المللی همان رتبه 18 را داریم.

وی بیان کرد: هزینه های فردی و خانوادگی ما بر اساس درآمد سرانه یا سهم هر فرد از درآمد ناخالص ملی است که از لحاظ سرانه درآمد ناخالص ملی رتبه ما ایرانیان با دلار آزاد رتبه 97 از بین 188 کشور دنیا رتبه 67 یعنی مقداری بالاتر از متوسط هستیم.

حریرچی ادامه داد: ایرانیان هزینه های خود در همه امور زندگی از جمله بهداشت و درمان را می توانند بر اساس حدود متوسط کشورهای دنیا تنظیم کنند.

حریرچی ادامه داد: آمارگيری از هزينه و درآمد خانوارهای شهری كشور در سال 1394 با مراجعه به 18 هزار و 871 خانوار نمونه، با جمعيتی برابر 65 هزار و 294 نفر توسط مرکز آمار ایران به عنوان مرکز رسمی این کار انجام شده است.

مردم باید کنترل بیشتری در هزینه های پرداختی خود در حوزه سلامت انجام دهند

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متوسط هزينه خانوار شهری در حوزه سلامت سالانه برابر 26 هزار و 237 تومان برآورد شده كه از اين مقدار 23.8 درصد مربوط به هزينه های خوراكی و دخانی و 76.2 درصد مربوط به هزينه های غير خوراكی است.

حریرچی افزود: هزینه های بهداشتی درمانی در نگاه اولیه هنگفت به نظر نمی رسند ولی با توجه به محدودیت مالی موجود در خانوارهای ایرانی خصوصا در خانوارهای فقیر و پایین تر از متوسط این ارقام در عمل قابل توجه و مهم هستند، خصوصا اینکه اگر این هزینه ها شامل بستری یا هزینه های بالای سرپایی برای یک خانوار در مقطع زمانی کوتاهی باشند.

حریرچی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت هزینه های کمرشکن سلامت از 2.92% در سال های 90 و 91 به 2.35% در سال های 93 و 94 یعنی در 2 سال اول اجرای طرح تحول رسیده است، اظهار کرد: این کاهش 57صدم درصدی به این معنی است که در هر سال بعد از اجرای طرح تحول 455 هزار و 779 نفر کمتر دچار هزینه های کمرشکن شده اند که در مجموع معادل 910 هزار نفر در نتیجه اجرای 2 سال اول طرح تحول سلامت هزینه های کمرشکن یا مصیبت بار سلامت نداشته اند.

وی عنوان کرد: مطابق قانون هزینه های کمرشکن سلامت باید به یک درصد و کمتر از آن کاهش یابد که برای رسیدن به این رقم هنوز راه طولانی در پیش داریم.

حریرچی ادامه داد: راه اصلی برای رسیدن به این هدف اول کنترل هزینه های سلامت و صرفه جویی در این حوزه و کاهش پرداختی از جیب مردم است؛ مردم باید کنترل بیشتری در هزینه های پرداختی خود در حوزه سلامت انجام دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
آقای دکتر لطفا به این سئوالها جواب دهید
سود حاصل ازخدمات در بیمارستانها ومراکز درمانی به طور متوسط چقدر است؟
چطور 50-70درصد ازکل درآمدحاصله ازخدمات درمانی فقط به پزشکان تعلق می گیرد درحالیکه یک بیمارستان هزینه های بسیار زیاد دیگری نیز دارد ازجمله پول گاز،آب ،برق،عوارض شهرداری وغیره
-مگر پزشکان باهزینه بیت المال درس نخوانده اند؟چرا اونها درحالیکه تمام تجهیزات،مواد ،مکان بیمارستانها وغیره مال بیت المال است اینهمه درآمد به اونها تعلق می گیرد مگر عملکرد پرسنل دیگر بی ارزش است؟
آخرین اخبار