مصری در گفتگوی ویژه خبری:

صندوق نوآوری و شکوفایی باید تسهیلات بدون سود در اختیار متقاضیان قرار دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: از سال ۹۳ برای صندوق نوآوری و شکوفایی بودجه در نظر گرفته شد تا این صندوق، تسهیلات بدون سود در اختیار افراد قرار دهد.

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عملکرد صندوق شکوفایی و نیاز دانش بنیان ۲۱ آبان ماه، در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سلطانی مدیر عامل صندوق شکوفایی، مصری عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس و زرنوخی رئیس انجمن تامین مالی شرکت‌های پرخطر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 بهزاد سلطانی مدیر عامل صندوق شکوفایی در ابتدا با اشاره به اینکه نزدیک ۴۵ درصد تضامین ما چک و سفته است، گفت: دو هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تاکنون دولت سرمایه اولیه به ما داده است به طوری که از این میزان هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان را اختصاص داده‌ایم.

 وی با اشاره به اینکه ۷۹۱ طرح مورد بررسی قرار گرفته است، باقیمانده تعهدات ما به شرکت‌های دانش بنیان ۸۰۰ میلیارد تومان است ادامه داد: ۴۱۰۰ شرکت از ما تقاضای تسهیلات کردند، لذا باید اذعان داشت که صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از افتخار بزرگ کشور است به‌طوریکه این صندوق شفاف‌ترین دستگاه کشور محسوب می‌شود.

 عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه برنامه با بیان اینکه دولت باید به دنبال تسهیل گری باشند، گفت: ۱۸۰ میلیارد تومان صرف ساختمان ۱۵ طبقه در کردستان برای صندوق نوآوری و شکوفایی شده است.

 این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه عدالت توزیعی باید در کشور وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: طبق قانون صندوق از نظر آیین نامه استخدامی مستقل است و هیئت امنا مجوز استخدام را می‌دهند.

 مصری با اشاره به اینکه قانون می‌گوید برای طرح‌ها نباید وثیقه گرفته شود لذا باید اذعان داشت که چرا قانون اجرا نمی‌شود؟ افزود: از سال ۹۳ برای صندوق نوآوری و شکوفایی بودجه در نظر گرفته شده است تا این صندوق تسهیلات را بدون سود در اختیار افراد قرار دهد.

 این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: سرمایه صندوق از ابتدای تاسیس تاکنون نزدیک به دو هزار و ۲۳ میلیارد تومان بوده است و سود این رقم ۵۴۱ میلیارد تومان است.

 مصری خاطرنشان کرد: ۲ هزار روز از تاسیس صندوق می‌گذرد، اما به نیاز‌های شرکت‌های دانش بنیان پاسخی داده نشده است.

 وی با اشاره به اینکه در طی سال‌های گذشته ۵۳۱ میلیارد تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان داده شده است تصریح کرد: سرمایه صندوق به ترتیب در سال‌های ۹۱، ۲۵ میلیارد- ۹۲، ۳۵ میلیارد- ۹۳، ۵۰۷ میلیارد و ۹۴، ۸۵۵ میلیارد بوده است.

 سلطانی در ادامه برنامه در پاسخ به گفته‌های عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیرامون ساختمان ۱۵ طبقه صندوق در کردستان گفت: این ساختمان ۱۱ طبقه است، اما سازمان بازرسی تاکنون مانع از اقداماتمان شده است و ما منتظر دستور این سازمان هستیم.

 وی با اشاره به اینکه اتهام بزرگی به صندوق زده شده است، گفت: این صندوق ۲ هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان دارد.

رضا زرنوخی رئیس انجمن تأمین مالی شرکت‌های پر خطر در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قانون دانش بنیان مصوب شد تا به روش‌های متفاوتی نسبت به روش‌های تامین مالی در کشور از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کند گفت: این در حالی است که صندوق پول را به صورت متمرکز نزد خود قرار داده است آنهم بدون اینکه عاملیت و کارگزار حرفه‌ای داشته باشد.

 وی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان نیاز به مشارکت صندوق دارند اظهار داشت: در دستورالعمل‌های داخلی محدویت ایجاد شده تا رویکرد تعاملی کمتر شود، لذا این موضوع باعث شد شرکت‌های دانش بنیان با صندوق تعامل مناسبی نداشته باشند.

رئیس انجمن تأمین مالی شرکت‌های پر خطر با اشاره به اینکه متاسفانه بخشی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان متوقف شده است، عنوان کرد: نوآوری و شکوفایی به دلیل عدم شفافیت اتفاق نیفتاده است.

 سید مهدی حاجی میر عرب مدیر عامل شرکت‌های دانش بنیان در ادامه برنامه از اخذ تضامین به عنوان یکی از مشکلات دست و پاگیر نام برد و گفت: فرایند بررسی طرح‌ها طولانی است.

وی افزود: شرکت‌های دولتی بزرگی در بخش خصوصی هستند که تحت عنوان دانش بنیان از تسهیلات استفاده می‌کنند و این آفت بزرگی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از افتخار بزرگ کشور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۲ آبان ۱۳۹۶
باتشکر از سایت خوبتون
آخرین اخبار