عظیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛

۶ میلیون سالمند ایرانی پرونده الکترونیک سلامت دارند/ تصویب سند ملی سالمندان تا پایان سال

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با اشاره به تصویب سند ملی سالمندان تا پایان سال گفت: ۶ میلیون سالمند پرونده الکترونیک سلامت دارند.

مهین عظیمی رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به تدوین سند ملی سالمندان و برخی اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سالمندی گفت: این سند با حمایت سازمان برنامه و یودجه و کارگروهی مشترک بین وزارت بهاشت و رفاه تدوین شد و اکنون در مراحل آخر اصلاح در سازمان برنامه و بودجه قرار دارد.

وی افزود: پس از اتمام اصلاحیه ها در سازمان برنامه بودجه این سند تصویب و ابلاغ می شود و با توجه به اینکه در مراحل پایانی کار هستیم امیدواریم سند ملی سالمندان برای امسال ابلاغ و اجرایی شود.

عظیمی با اشاره به جامعیت سند ملی سالمندان ادامه داد: تمام حوزه های مرتبط با سالمندی مانند سلامت سالمندان، حمایت های اجتماعی، توانمندسازی، اشتغال، معیشت و بسیاری موارد دیگر در این سند دیده شده است.

وی تصریح کرد: پیش از طرح تحول سلامت خدمات مراقبت سالمندی فقط در روستاها فعال بود؛ در واقع در صورتی که سالمندی به موقع به مراکز بهداشت مراجعه نمی کرد بهورز به سراغ سالمند می رفت و خدمات مراقبتی را فرد دریافت می کرد.

عظیمی گفت: با راه اندازی مراجع جامع سلامت، در طرح تحول سلامت سالمندان در شهرها به خصوص حاشیه نشین ها خدمات مراقبت سالمندی  دریافت می کنند و اگر فرد نیاز به متخصص داشته باشد به متخصص مربوطه ارجاع داده می شود.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت عنوان کرد: تاکنون 6 میلیون سالمند 60 سال به بالا پرونده الکترونیک سلامت دارند و اطلاعات آنها در سیستم وزارت بهداشت با کد ملی ثبت شده است و 30 درصد تاکنون خدمات مراقبت سالمندی دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: در خدمات مراقبت سالمندی که در سند ملی سالمندان در نظر گرفتیم، چاقی و لاغری، اختلال های تغذیه ای، فشارخون، قندخون، چربی خون و افسردگی سالمندان بررسی می شود.

افسردگی سالمندان را با بداخلاقی اشتباه نگیرید

عظیمی با بیان اینکه افسردگی در سالمندان شایع است، گفت: علائم افسردگی در سالمندان ممکن است با یک بیماری جسمی مانند پادرد مزمنی که به درمان پاسخ نمی دهد بروز کند.

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت با بیان اینکه غربالگری افسردگی سالمندان را در بسته خدمات مراقبت سالمندی در سند ملی گنجانده‌ایم، گفت: تغییرات خلقی مانند سوء ظن نیز از علائم افسردگی سالمندان است که اغلب اطرافیان آن را با بد اخلاقی سالمند اشتباه می‌گیرند و این موضوع موجب طرد شدن سالمند و افسردگی بیشتر می شود به همین دلیل غربالگری افسردگی را در برنامه قرار دادیم.

خطر مرگ و شکستگی استخوان در سالمندان

وی با اشاره به لزوم بررسی سالمندان از نظر حفظ تعادل و خطر سقوط گفت: گاهی ممکن است یک سالمند که در سلامت کامل به سر می برد با یک برهم خوردن تعادل و شکستگی مسیر زندگی اش تغییر کند، زیرا یک شکستگی در دوران پیری نیاز به جراحی و بستری طولانی دارد.

عظیمی افزود:  گاهی این برهم خوردن تعادل و شکستگی استخوان به تدریج موجب می شود تا قوای جسمی فرد تحلیل برود و حتی باعث مرگ سالمند نیز شود به همین دلیل باید سالمندان سالیانه از نظر حفظ تعادل و خطر سقوط مورد بررسی قرار گیرند.

لزوم معاینه سالیانه بینایی و شنوایی سالمندان

عظیمی با اشاره به همکاری های بین بخشی وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی گفت: در حوزه سالمندی فعالیت و پژوهش های مشترکی با سازمان بهزیستی داریم تا بتوانیم به سالمندان بهتر خدمت رسانی کنیم.

وی افزود: سالمندان باید سالی یکبار از نظر بینایی و شنوایی معاینه شوند، وزارت بهداشت متولی سلامت است اما در ساختار خود بینایی سنج و شنوایی سنج ندارد به همین دلیل با تعامل با سازمان بهزیستی سالمندان به مراکز بینایی سنجی و شنوایی سنجی ارجاع داده می شوند.

پیشگیری از بیماری های دوران سالندی با آموزش

رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت آموزش سبک زندگی را یکی از برنامه های وزارت بهداشت معرفی کرد و گفت: آموزش سبک زندگی درست از بروز بیماری و ناتوانی در دوران سالمندی پیشگیری می کند و اکنون آموزش سالمندان به صورت چهره به چهره در مراکز بهداشتی شهری و روستایی انجام می شود.

وی ادامه داد: به سالمندان آموزش هایی چون ورزش های مناسب برای حفظ سلامت، تغذیه، بهداشت دهان و دندان، مراقبت از مفاصل و پیشگیری از شکستگی استخوان در مراکز بهداشتی داده می شود، زیرا رعایت این نکات آموزشی از عوارض و پیشرفت بیماری های دوران سالمندی پیشگیری می کند.

 انتهای پیام/

برنامه های وزارت بهداشت در حوزه سالمندان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۶
ان شاالله
آخرین اخبار