اداره مستقل انسجام کوچی‌ها:

حکومت در بخش آموزش و بهداشت کوچی‌ها بی توجهی می‌کند

رئیس اداره مستقل انسجام کوچی‌ها، در یک نشست خبری در کابل، خواهان توجه بیشتر حکومت به وضعیت کوچی‌ها در کشور شد.

حکومت در بخش آموزش و بهداشت کوچی ها بی توجهی می کند

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، مسئولان اداره مستقل انسجام کوچ‌یها با انتقاد از بی‌توجهی حکومت نسبت به محرومیت کوچی‌ها و خدمات پایین صحی و آموزشی گفتند: حکومت برای جمعیت شش میلیونی کوچی‌ها تاکنون فقط چهار مکتب ساخته است.

«دلاور فیضان»، رئیس اداره مستقل انسجام کوچی‌ها، در یک نشست خبری در کابل، خواهان توجه بیشتر حکومت به وضعیت کوچی‌ها در کشور شد.

آقای فیضان گفت که براساس آمار‌های تخمینی هم اکنون حدود 6 میلیون کوچی در سراسر کشور در میان تمام اقوام زندگی می کنند اما در بخش های مختلف صحت، آموزش و... تاکنون کمترین توجه نسبت به آنان صورت نگرفته است.

به گفته وی، برای جمعیت شش میلیونی کوچی تاکنون تنها چهار مکتب ساخته شده و هزینه خدمات صحی آنها نیز در آخرین سال مالی مبلغ 400 هزار دالر ( نزدیک به 28 میلیون افغانی) بوده است که این مساله اوج کم توجهی حکومت به کوچی‌ها را نشان می دهد.

وی بیان داشت که هر چند برای رسیدگی به وضعیت کوچی‌ها برخی برنامه‌ها از سوی حکومت روی دست گرفته شده که ساخت 5 باب مکتب  در 5 ولایت، افزایش هزینه صحی و اختصاص 5 هزار جریب زمین جهت ایجاد مسکن از جمله این برنامه‌ها هستند اما این برنامه‌ها به هیچ وجه کافی نبوده و به توجه بیشتر در این بخش نیاز است.

آقای فیضان با اشاره به اختلافات میان کوچی‌ها  و ساکنان محلی در برخی ولایات به ویژه در مناطق مرکزی گفت که این اختلافات نیز از کم‌توجهی حکومت به وضعیت کوچی‌ها ناشی شده و در صورت توجه دولت، این اختلافات نیز از بین خواهد رفت.

گفتنی است که کم توجهی حکومت‌ها به وضعیت کوچی‌های کشور، اختلافات میان کوچی‌ها وساکنان محلی و نبود یک آمار دقیق از جمعیت کوچی‌ها همواره از مباحث پر چالش بوده، به گونه ای که بسیاری از شهروندان خواهان اسکان دائمی کوچی‌ها در کشور شده اند.

رسیدگی به معضله کوچی ها یکی از تعهدات مهم رهبران حکومت وحدت ملی به ویژه اشرف غنی را تشکیل می داد، وی در زمان رقابت‌های انتخاباتی اش تعهد سپرده بود که به مساله" اختلافات میان کوچی‌ها و ساکنان محلی"  به صورت اساسی رسیدگی خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار