باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:

معافیت مالیاتی موتور محرکه صنعت کشور/قوانینی که با رانت ها به فرار از پرداخت مالیاتی دامن می زند

اگرچه معافیت مالیاتی، ابزاری برای تحرک و جهش در صنعت هر کشوری محسوب می شود، اما وجود قوانین دست و پا گیر اجرای این قبیل از طرح ها را دشوار می کند.

معافیت مالیاتی موتور محرکه صنعت کشور/قوانینی که با رانت ها به فرار از پرداخت مالیاتی دامن می زندبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و داریی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی سراسر کشور درخصوص هدفمندشدن معافیت‌های مالیاتی در طرح جامع مالیاتی خبر داد.در راستای اجرای این طرح ؛دولت شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های تولیدی مستقر در مناطق کمتر توسعه یافته را با هدف حمایت از تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب و کار   مشمول معافیت‌های مالیاتی خواهد کرد.

کرباسیان با اشاره ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و ملزم بودن کلیه دستگاه‌ها برای ارائه اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی خود به وزارت اقتصاد و دارایی  اظهار کرد: هم اکنون  برخی از مشمولان این قانون ،در ارائه اطلاعات خود به وزارت اقتصاد کم کاری می‌کنند ، این امر برای ما قابل قبول نبوده و باید بدون اغماض پیگیر اجرای کامل آن باشیم.

همه ساله در قوانین بودجه شاهد معافیت‌های مالیاتی پیچیده‌ای برحسب منطقه فعالیت و نوع خدمات برای بنگاه‌ها هستیم که از شاکله و انسجام درخوری برخوردار نیست ،بنابراین  به نظر می‌رسد جهت گیری‌های مرتبط به این موضوع باید با دقت و حساسیت بیشتری صورت بگیرد.

قوانین دست و پا گیری که اجرای معافیت مالیالتی را ناممکن می کند

مرتضی اکبریان کارشناس مالیات در گفتگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به ساماندهی معافیت‌های مالیاتی درکشور گفت: معافیت مالیاتی درکشور امری بسیار مهم و ضروری است، اما این امر به راحتی قابل اجرا نیست.

وی گفت:از آنجایی بسیاری از قوانین دستخوش رانت  قرار می گیرند اجرای طرح معافیت مالیاتی کاری دشوار است.

اکبریان تصریح کرد: هم اکنون شاهد  قوانین و مقررات دست و پاگیربسیاری هستیم ، از این رو برای آغاز طرخ فوق، با فرآیند پیچیده و دشواری روبرو خواهیم بود. این در حالی است که در بسیاری از کشور‌ها این قبیل از قوانین در حال ساده‌سازی بوده و تبدیل به رفتار‌های ساده اداری شده است.

مسعود صوفی کارشناس مالیات در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، با بیان اینکه ساماندهی معافیت مالیاتی در دست بررسی است، گفت: خوشبختانه عملکرد سازمان‌ها در این زمینه مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه معافیت مالیاتی در راستای بهبود نظام مالیاتی به اجرا در می آید، افزود: بسیاری از معافیت‌های مالیاتی مشمول کارمندان می‌شود چرا که بسیاری از شرکت‌ها از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

صوفی در پایان گفت: این طرح باید در جهت ایجاد تحرک و جهش در صنعت اجرا شود، چرا که در نهایت این تلاش‌ها به بانک‌ها و اداره مالیات بر می‌گردد و در صورت اجرای ناموفق می تواند سرآغازی دشواری های بسیار زیادی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار