طرح گروه جهانی مبارزه با وبا برای ریشه کنی این بیماری

گروه جهانی مبارزه با وبا وابسته به سازمان ملل متحد راهبرد بلندپروازانه جدیدی را برای کاهش نود درصدی میزان مرگ و میر‌های ناشی از این بیماری تا سال دو هزار و سی اتخاذ کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری شین هوا، گروه جهانی مبارزه با وبا وابسته به سازمان ملل متحد راهبرد بلندپروازانه جدیدی را برای کاهش نود درصدی میزان مرگ و میر‌های ناشی از این بیماری تا سال دو هزار و سی اتخاذ کرده است.

گروه جهانی مبارزه با وبا که بیش از پنجاه نهاد وابسته به سازمان ملل متحد، موسسات دانشگاهی و سازمان‌های غیردولتی فعال در مبارزه با این بیماری مهلک را شامل می‌شود، با اذعان به این که بیماری وبا در مناطق مناقشه زده و ناآرام جهان در حال گسترش است راهبرد جدید خود را که تحت عنوان «ریشه کنی وبا: نقشه راه تا سال دو هزار و سی» تهیه کرده است.

در نقشه راه جدیدی که این گروه جهانی برای ریشه کنی وبا تهیه کرده بر ضرورت هماهنگی منابع مالی و انسانی، تبادل بهترین روش‌های پیشگیری و درمان و تقویت مشارکت میان کشور‌های آسیب دیده، کشور‌های کمک کننده و سازمان‌های بین المللی تاکید شده است.

این سند همچنین ضمن تاکید بر اتخاذ یک راهبرد هماهنگ در مقابله با بیماری وبا و شیوع این بیماری، از دولت‌ها خواسته است در سطح ملی نیز برای شناسایی به موقع و جلوگیری از شیوع وبا راهبرد‌ها و برنامه‌های موثر به اجرا گذارند. کارشناسان گروه جهانی مبارزه با وبا امیدوار هستند با اجرای این نقشه راه نزدیک به بیست کشور تا سال دو هزار و سی وبا را ریشه کن کنند.

با پیشرفت‌هایی که در چند دهه اخیر در زمینه تامین آب آشامیدنی سالم، سالم سازی منابع آب و بهبود شرایط بهداشتی در اروپا و آمریکای شمالی حاصل شده، کشور‌های این مناطق توانسته اند بیماری وبا را ریشه کن کنند با این حال هنوز هم بیش از دو میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و با خطر ابتلا به بیماری وبا روبرو هستند. ضعف سیستم‌های درمانی و بهداشتی و کمبود ظرفیت‌های پیشگیرانه نیز به گسترش سریع این بیماری در برخی مناطق کمک کرده است.

تدورس آدهانوم گیبریسوس مدیر کل اتیوپیایی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد وبا بیماری‌ای است که بیشتر کشور‌های بسیار فقیر و آسیب پذیر جهان را آزار می‌دهد. در سال‌های پایانی دهه دوم قرن بیست و یکم، برای جامعه جهانی قابل قبول نیست که وبا همچنان در حال از بین بردن انسان‌ها و خراب کردن اقتصاد کشور‌ها است.

طبق برآورد‌های سازمان ملل متحد هر ساله نزدیک به دو میلیون و نهصد هزار نفر در جهان به بیماری وبا مبتلا می‌شوند و نزدیک به نود و پنج هزار نفر جان خود را بر اثر عوارض این بیماری از دست می‌دهند. بیماری وبا در کشور‌ها و مناطق درگیر مناقشه از جمله یمن به علت تخریب زیرساخت‌ها و سیستم‌های درمانی و تشدید سوء تغذیه به سرعت گسترش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

گروه جهانی مبارزه با وبا طرحی برای ریشه کنی آن دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار