رئیسی:

12 درصد شاغلان كشور افسرده هستند/ افسردگی در زنان بیشتر از مردان

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: 12 درصد شاغلان کشور افسرده هستند و باید به سلامت روان این قشر اهمیت داد.

١٢ درصد شاغلان كشور افسرده هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان رئيسى معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبرى هفته سلامت روان كه در اين وزارتخانه برگزار شد، با بيان اينكه سلامت روان يكى از موضوعات مهم در حوزه بهداشت، پيشگيرى و درمان است، گفت: روان يكى از ابعاد فردى هر انسان محسوب مى شود كه توجه به آن به پويايى فرد كمک مى كند و اگر اين موضوع مغفول بماند به جامعه و خانواده آسيب مى رسد.

وى ادامه داد: بايد به باورهاى عمومى در حوزه سلامت روان نيز توجه كنيم، وقتى فرد دچار بيمارى جسمى مى شود فورا به پزشک مراجعه مى كند اما در صورتى كه كسى به بيمارى روانى مبتلا شود به دليل انگى كه جامعه به او مى زند از مراجعه به مشاور و پزشک اجتناب مى كند.

ضرورت توجه به سلامت روان جمعیت مولد کشور

رئيسى با بيان اينكه جمعيت افراد بالاى ١٥ سال ما بيش از ٥٠ ميليون نفر است، افزود: ٣٨ درصد از اين جمعيت ٥٠ ميليونى شاغل هستند، به عبارتى بيش از ٢٠ ميليون نفر در محيط كار شاغل هستند و اين جمعيت بالا نشان از آن دارد كه بايد توجه ويژه‌اى به بهداشت روان در محيط داشته باشيم همچنين اين ٢٠ ميليون نفر جمعيت مولد كشور هستند و به همين دليل بايد به سلامت روان توجه ويژه اى داشت.

كارمندان افسرده ساليانه ٣٦ روز به دليل افسردگى مرخصى مى گيرند

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بر اساس بررسى ها صورت گرفته در جهان نشان داده شده است كه ١٠ درصد شاغلان به دليل افسردگى مرخصى استعلاجى مى گيرند بررسی ها نشان داده است كه اين افراد ٣٦ روز در سال به دليل افسردگى مرخصى مى گيرند.

زنان 10 درصد بیشتر از مردان افسرده هستند

 رئيسى با بيان اينكه ٢٣.٦ درصد جمعيت كشور دچار نوعى اختلالات روان شناختى هستند، گفت: بيش از ٦٠ درصد اين افراد به افسردگى مبتلا هستند، حدود ١٢ درصد افراد شاغل كشور افسردگى دارند و اين افراد ٣٦ روز در سال به دليل افسردگى مرخصى مى گيرند، زنان ١٠ درصد بيش از مردان دچار افسردگى دارند و ٢٥ درصد مبتلايان به افسردگى در كشور را تشكيل مى دهند.

وى افزود: كسى كه شاغل است وقتى پرنشاط و شاد باشد بهره روى و راندمان كار بالا مى برد، اگر محيط كار نامناسب باشد، زمينه ابتلا به افسردگى را براى فرد ايجاد می‌كند.

معاون بهداشت وزير بهداشت با اشاره به عوامل موثر در سلامت روان در محيط كار گفت: ارتباط مدير با كارمنان، ارتباط كاركنان با يكديگر، امنيت شغلى، ميزان حقوق و مزاياى دريافتى، تعلق سازمانى و احساس مالكيت احساس خوبى براى فرد ايجاد مى كند.

عوامل موثر در سلامت روان در محيط كار

وى ادامه داد: اگر محيط كار از نظر نور، بهداشت محيط و سرو صدا مناسب نباشد بر سلامت روان فرد آسيب سوء مى گذارد، ارتباط مدير با كاركنان به طور مستقيم بر سلامت روان تاثير مى‌گذارد.

رئيسی با بيان اينكه بعضى مشاغل به طور ذاتى پر استرس هستند، گفت: حجم كار زياد است و از طرفى ممكن است فشار مدير و مسئول بر كارمندان زياد باشد.

وى افزود: شب‌كارى بر سلامت روان تاثير مى گذارد، كارمندان شغل‌هاىی مانند شاغلان در بيمارستان به دليل كمبود نيرو ،ساعات كارى طولانى، پر خطر و پر فشاری را پشت سرمی‌گذارند به همین دلیل در معرض خطر آسيب به سلامت روان هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از شروع طرح تحول سلامت باتوجه به اهميت سلامت روان ما بيش از هزار و ٣٠٠ كارشناس سلامت روان در سراسر كشور اضافه كرديم.

رئيسی ادامه داد: در زمينه بهداشت روان مهمترين استراتژى در ارتباط با سلامت روان، توانمندسازى است. توانمندسازى يعنى يک فرد در شرايط مختلف بتواند كيفيت سلامت را حفظ و نقش خود را در هر جايگاه به خوبى ايفا كند.

 وى افزود: هر فرد بايد نقش خود را به درستى ايفا كند به عنوان مثال یک فرد كه در محيط كار رئيس است نبايد در منزل رئيس بازى در بياورد بلكه در كنار فرزند نقش پدرانه، در كنار همسر نقش همسرى و در محيط كار نقش درست يک همكار را بازى كند، برخى افراد در محيط كار بسيار خوش اخلاق هستند اما در منزل فرد بسيار خشن است و اين يعنى كه تعارض روانى وجود دارد و ما نياز داريم به سلامت روان توجه كنيم.

رئيسى گفت: به كار بردن رنگ ها در محيط كار در بهداشت روان افراد بسيار تاثيرگذار است.

وى با اشاره به مهمترين برنامه هاى وزارت بهداشت در سلامت روان در محيط كار عنوان كرد: آموزش بهداشت به منظور غربالگرى، شناشايى افراد مبتلا به اختلالات روانى، توانمند سازى افراد در پيشگيرى، ارائه خدمات سلامت در مراكز جامع بهداشت شهرى و روستايى از جمله اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان است.

رئيسى با اشاره به پروژه مشتركى در زمينه سلامت روان با وزارت كار گفت: پروژه مشتركى با وزارت كار با هدف شناخت اختلالات روانى و پيشگيرى و درمان اعتياد داريم.

رئيسی با بیان این که پيشگيرى در حوزه سلامت بسيار حائز اهميت است، عنوان كرد: آموزش مهارت‌هاى فرزندپرورى و مهارت‌هاى زندگى خودمراقبتى، حمايت ها در حفظ بلايا و حوادث از جمله اقداماتى است كه جمهورى اسلامى در اين حوزه پيشتاز است و يک تيم روانشناسان
در كنار امدادگران حضور دارد، اینها از جمله اقداماتى است که در حوزه سلامت روان انجام می‌شود.

نبود عدالت در حقوق دريافتى عامل نارضايتى فرد

وى با بيان اينكه بيكارى و مشكلات اقتصادى عامل ابتلا به اختلالات روانى محسوب مى شوند، گفت: بيكارى، طلاق و سكونت در شهرها از عوامل موثر در بروز افسردگى هستند البته نشاط اجتماعى فرد را نبايد با افسردگى اشتباه گرفت.

رئيسی با اشاره به ارتباط عدالت حقوق دريافتى با اختلالات روانى گفت: بسيارى افراد حقوق خوبى مى‌گيرند اما عدالت در حقوق دريافتى وجود ندارد و اين بر روى سلامت روان فرد تاثير مى گذارد.

وى افزود: در ساير كشورهايى كه حقوق دريافتى از ايران پايين تر است و با وجود اينكه امنيت شغلى وجود ندارد به دليل اينكه شايسته سالارى حرف اول را مى زند كمتر با مشكلات روانى و احساس نارضايت روبرو مى شوند.

رئيسى عنوان كرد: اكنون بروز اختلالات روانى در كشور را حس مى‌كنيم ما بايد جمعيت سالم را سالم نگه داريم و در افراد بيمار به درمان بپردازيم.

شهید حججی اوج تبلور سلامت معنوی و روانی در جامعه ما است

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه قسمت بزرگی از سلامت، سلامت معنوی و روانی است، گفت: افراد با ايمان راسخ كه با خدا در ارتباط هستند سلامت روان بهترى دارند و تحملشان در برابر مشكلات بيشتر است .

وى با بيان اينكه شهید حججی اوج تبلور سلامت معنوی و روانی در جامعه ما است، افزود: ببينيد شهيدحججى چگونه با ايمان راسخ و اعتماد به نفس در آخرين لحظات عمر خود در برابر دشمنان قدم بر مى دارد و اين اوج توانمندى است.

رئيسى ادامه داد: شهداى ما با اين همه ايمان و اعتقاد كه در خط مقدم در مقابله گلوله حضور پيدا مى كنند همه به دليل آرامشى است كه در ارتباط با خدا كسب مى كنند و ما به دنبال اين موضوع هستيم.

وى با بيان اينكه فرهنگ غنی ما ناشى از دين و فرهنگ می تواند تاثیر مثبتی در ارتقاء سلامت روان جامعه داشته باشد، گفت: سالمندان به عنوان موثرترين مشاوران در كشور نقش دارند.

معاون بهداشت وزير بهداشت با بيان اينكه اقامه نمازهاى يوميه و ارتباط با خدا ابزار توانمندسازى در سلامت روان محسوب مى شود، تصريح كرد: نبايد از آن غافل شويم زیرا موجب سلامت روان در افراد مى‌شود.

افزايش ٤٠ درصدى تخت هاى روانپزشكى در طرح تحول سلامت

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بيان اينكه سلامت روان به معنا توانمندسازی افراد در مواجهه با مشكلات است، افزود: برای توانمند كردن افراد بايد عوامل مداخله‌گر كاسته و كنترل شوند و مردم در حوزه سلامت روان، بايد با آموزش های لازم، به سطح بالای سواد سلامت روان برسند.

رئيسى با بيان اينكه با شروع طرح تحول سلامت، حدود ٤٠ درصد به تعداد تخت هاى روانپزشكی افزوده شد، تصريح كرد: تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات افزوده شده در حوزه سلامت روان ٦ برابر شده است.

وى ادامه داد: بايد ١٠ درصد تخت هاى هر بيمارستان به بخش روانپزشكى اختصاص پيدا كند اما اكنون تعداد تخت‌ها در اين حوزه كمتر از اين ميزان است و در بخش هاى دولتى مردم فقط 3تا 5 درصد هزينه خدمات سلامت روان را  پرداخت مى ‌نند.

 از رفتار پرستاران خرده نگيريد، از مسئولان خرده بگيريد

رئيسی در پاسخ به سوالى مبنى بر اينكه وزارت بهداشت برای کاهش اختلالات روان و اضطراب در بیمارستان‌ها چه اقداماتى انجام می‌دهد، گفت: اگر پرستاری شب تا صبح شيفت است و به دلیل کار پراسترس خود و شیفت‌های متعدد عصبی است و نمی‌تواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند، پرستار مقصر نيست و من به عنوان یک مسئول اعتراف مى كنم كه مقصر اصلی هستم زیرا یک سال است که پول او را نداده‌ام و از او مى خواهم خدمات با کیفیتی به مردم بدهد.

 وى با بيان اينكه از پرستاران خرده نگيريد از من مسئول خرده بگيريد،ادامه داد: کارکنان بیمارستان‌ها و پرستان امروز در حال فداکاری هستند و از شروع طرح تحول نظام سلامت تاکنون ۲۶ هزار تخت به بیمارستان‌ها اضافه شده است اما نتوانسته‌ایم متناسب با آن به بیمارستان نیرو اضافه کنیم؛ چون مجوز آن را نداریم، شما به عنوان رسانه برويد از مجلس و سازمان برنامه و بودجه بپرسيد كه چرا مجوز استخدام به وزارت بهداشت نمى دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: پرستارانی که امروز در كشور ما خدمت می‌کنند دوره‌های متعدد اخلاق پزشکی و حرفه‌ای را می‌گذرانند و در زمينه سلامت روان تبحر دارند اما با توجه به حجم بسیار زیاد مراجعه کننده، تعداد اندکی از آنها نیز مانند بسيارى از مشاغل ممکن است دچار مشکلاتی شوند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
پس فکر کردین علت اصلی آمار تصادفات ، کم کاری ، نبود مطالعه ، بی توجهی به قوانین رانندگی و...... چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
اکثر نظر سنجی ها روانشناسی کشور بیخوده
آخرین اخبار