مدیر موزه ملی ایران در افتتاحیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین»:

موزه‌ها چون آیینه‌ای هویت ما را بازآفرینی می‌کنند

نوکنده گفت: موزه‌ها چون آیینه‌ای هویت ما را بازآفرینی می‌کنند و می‌توان از طریق آنها فرصتی را برای صلح ایجاد کرد.

موزه‌ها چون آیینه‌ای هویت ما را بازآفرینی می‌کنندبه گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران، در مراسم افتتاح نمایشگاه  «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» اظهار داشت: از دی ماه ۱۳۹۵ تفاهم‌نامه‌ای بین موزه ملی ایران و موزه تاریخ ارمنستان به امضا رسید و در نهایت به برگزاری نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» ختم شد.

از ویژگی‌های برجسته این نمایشگاه نمایش آثار نفیسی است که نتیجه کاوش‌های علمی است. بخشی از نمایشگاه هم به کلیساهای تاریخی ایران که در فهرست جهانی به ثبت رسیده، اختصاص دارد.

رئیس موزه ملی اظهار داشت: موزه‌ها چون آیینه‌ای هویت ما را بازآفرینی می‌کنند. موزه‌ها با کنار هم قرار دادن آثار گوناگون پدیدآورنده پیوندها می‌شوند و می‌توان از طریق موزه‌ها فرصتی را برای صلح ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که این نمایشگاه گویای همه تاریخ ارمنستان نیست و بازگویی همه این تاریخ نیازمند برگزاری نمایشگاه‌های متعدد است.

گریگور گریگوریان مدیر موزه تاریخ ارمنستان، در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» هدف از برگزاری نمایشگاه را برقراری دوستی و صلح میان دو کشور ایران و ارمنستان دانست و اظهار داشت: این اتفاقی نیست که نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» در ایران و در موزه ملی ایران برگزار می‌شود. موزه تاریخ ارمنستان و موزه ملی ایران به مثابه مادر موزه های دو کشور هستند و امید است که همکاری میان این موزه ها ادامه پیدا کند.

همچنین؛ آرتاش تومانیان، سفیر جمهوری ارمنستان در ایران در بخش دیگری از این مراسم گفت: روسای موزه تاریخ ارمنستان و موزه ملی ایران کاری کردند کارستان و به نظر می‌رسد صحبت‌های کارشناسی و تخصصی بیان شده است.

وی افزود: من مورخ و باستان‌شناس نبوده‌ام اما می‌دانم که این نمایشگاه در مورد دوره اورارتو و پسااورارتو است.

سفیر ارمنستان در ایران خاطرنشان کرد: من شخصاً از برگزاری این برنامه رضایت دارم.  می‌دانم که رنگ و بوی سیاسی دادن به فرهنگ کار خوبی نیست؛ اما خوب است که سیاستمداران نیز تا حدودی با فرهنگ آشنا باشند. من باور دارم که تاریخ ایران و ارمنستان عمیقاً به هم وابسته است و هیچ خطری آن را تهدید نمی‌کند. عمیقاً تمایل دارم که نسل جدید نیز به این وابستگی فرهنگی و تاریخی توجه کنند.

محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» گفت: پیام این نمایشگاه پیامی است که دوستی دیرینه ایران و ارمنستان را نشان می‌دهد و موزه‌ها امروز نهادی جدا از پیکره فرهنگی و اجتماعی جامعه خود نیستند. ذکاوت موزه‌دار باعث می‌شود که موزه ها تبدیل به بخشی از جریان سیال جامعه شوند. امروزه موزه های ملی ایران و ارمنستان بستر مناسب را برای دیدار فرهنگ‌ها ایجاد کرده اند و این یکی از وظایف موزه های ملی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» تلاش کرده که اشتراک فرهنگی دو کشور را در آیینه تاریخ نشان دهد. امروز هم جلسه ای با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزیر فرهنگ ارمنستان برای گسترش تعاملات فرهنگی ایران و ارمنستان برگزار شد.

همچنین؛ آرمن امیریان وزیر فرهنگ ارمنستان در بخش دیگری از این مراسم گفت: امروز ملاقاتی با وزیر محترم ارشاد و مونسان معاون رئیس جمهور داشتم و معتقدم که برگزاری نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» زمینه‌ساز تعاملات فرهنگی دو کشور است. من امیدوارم که تفاهم‌نامه‌های امضا شده، اجرایی شوند.

علی اصغر مونسان هم در بخش دیگری گفت: میراث فرهنگی مشترک ما طی هزاران سال شکل گرفته و تحکیم آن‌ها زمینه مناسبی برای صلح و دوستی می‌شود. در این میان تشابه فرهنگی ایران و ارمنستان و سپردن آن به نسل آینده چشم انداز مطلوبی را به روی ما گشوده است.

نمایشگاه «ایران و ارمنستان؛ خاطره یک سرزمین» دومین نمایشگاه آثار خارجی در ایران پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید است.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار