استاد حوزه و دانشگاه گفت: جریان اربعین وجهی از فطرت تاریخی است که انسان را فرا‌گرفته و این مشخص است که بدون درک زمانه نمی‌شود و نمی‌توان به سوی آینده قدم برداشت و با قرار گرفتن در رخداد اربعین می‌توان سرنوشت خود را از غرب آزاد کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اصغر طاهرزاده  دیشب در نشستی با موضوع «اربعین، حضور در تاریخی دیگر» اظهار داشت: اربعین به عنوان حضور در تاریخی دیگر بسیار مهم است و باید متوجه شویم با چه احساسی حضور خود را در اربعین دریابیم، این از مشکل‌ترین قسمت‌های فهم است از آن جهت که باید ما‌ورای عقل به موضوعی توجه کرد که در حال تولد است و خود را در یک فرآیند می‌نمایاند؛ اربعین درون جان آدمیان سر در می‌آورد و در حرف و سخن مردم نمود پیدا می‌کند.

وی افزود: روز‌ها متفاوت است و باید دید در چه روزگاری زندگی می‌کنیم؛ قرآن از پیامبر(ص) می‌خواهد دل‌های مردم را تبیین دهد و رابطه‌ای بین پیامبر(ص) و امت وجود دارد و تاریخ با انبیا شروع می‌شود و آن‌ها احساس روحانی به انسان‌ها می‌دهند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان باید بفهمد خدا دارد وارد تاریخ می‌شود و رخداد اربعین حقیقتی است که بر قلب ملت‌ها نازل شده است؛ اگر تاریخی شروع می‌شود خداوند بر پیامبر(ص) وحی می‌کند و قلب مردم را آماده می‌کند پس باید دید در نسبت با اربعین در کجا قرار داریم.

وی تصریح کرد: جریان اربعین وجهی از فطرت تاریخی است که انسان را فرا‌گرفته و این مشخص است که بدون درک زمانه نمی‌شود و نمی‌توان به سوی آینده قدم برداشت و با قرار گرفتن در رخداد اربعین می‌توان سرنوشت خود را از غرب آزاد کرد و این همان اقامه‌ رابطه انسان با خداوند است.

طاهرزاده با اشاره به جریان حضرت موسی و حضرت خضر گفت: بعضی مواقع نباید دلیل اتفاقات را پرسید و اربعین نمونه‌ای از آن است، پدیده‌های تاریخی فرآیندی است و انقلاب نمونه‌ای از فرآیند است؛ در سال 42 رژیم با سدی از مردم رو‌به‌رو شد که فکرش را نمی‌کرد و بعد نتیجه آن در سال 53 مشخص شد.

وی در ادامه بیان داشت: اربعین در این تاریخ ظهور تعرض انسان به اومانیسم و اعتراض انسان به تقلیل گوهر آدمی است و بدین لحاظ چیزی در انسان این تاریخ رخ داده و بر هستی او حاکم شده که دیگر نمی‌تواند در تاریخی زندگی کند که قوام آن را اومانیسم شکل داده است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: اگر از حضور خود در سنن الهی آگاه شویم راه آینده نسبت به سنن در جلوی ما گشوده می‌شود و دیگر در توهمات غرب‌زده قدم نخواهیم زد؛ باید فهمید اربعین یک عمل عبادی همچون سال‌های گذشته نیست و یک ضرورت تاریخی است که ظرفیت حضور در تاریخ را دارد.

وی با بیان اینکه تاریخ دچار تغییر شده است، مطرح کرد: فطرت را خدا به انسان داده و او را در بر گرفته است، قضیه اربعین از جنس وحی است که انسان را در بر‌می‌گیرد؛ انسان زمان را نمی‌سازد اما می‌توان با توجه خداوند در تاریخ خود ظاهر شد و مناسب آن اقدام کرد، تاریخ دچار تغییرات زیادی شده و انسانی به صحنه آمده است که نمی‌تواند در تاریخ گذشته زندگی کند.

طاهرزاده اذعان کرد: بسیاری از مردم را می‌بینیم که در تشییع جنازه شهدا حضور پیدا می‌کنند اما هدفشان بهشت نیست بلکه با خود شهید هستند و در این مراسم شرکت کرده‌اند؛ در تشییع شهید محسن حججی افرادی حضور داشتند که ظاهر غرب‌گرا داشتند اما در بنیادی‌ترین حالت خود احساس می‌کردند شهید از آن‌ها است.

وی تصریح کرد: همه زائران با نور امام حسین(ع) در مسیر اربعین قرار دارند و برای رسیدن به امام حسین(ع) حرکت نمی‌کنند بلکه با امام حسین(ع) هستند؛ حضور در صحنه زیارت امام حسین(ع) اینقدر بزرگ است که اجر هزار شهید جنگ بدر را دارد و وقتی شخصی یک بار در این سفر شرکت می‌کند دیگر نمی‌تواند در سال‌های بعد به این سفر نرود و به سمت اربعین کشیده می‌شود، هم‌چنین خادمان حاضر در سفر اربعین حاضر هستند نهایت ایثار را انجام دهند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این رخداد تاریخی یک نوع آشکار شدن برای جان انسان است و مثل فهمیدن‌های معمولی نیست و انسان در آن واقع می‌شود و اگر نسبت به آن آگاهی پیدا کند می‌تواند از آن تغذیه کند؛ در اربعینی که در این سال‌ها ظهور کرده است در داخل رخداد حقیقت این دوران قرار می‌گیریم و در افق درونی انسان عالمی به آن‌ها عطا می‌شود.

وی ادامه داد: در پشت صحنه اربعین آدمی به ندای صدای هستی گوش می‌دهد و با زبان آن را آشکار می‌کند زیرا هر دوران سخنی دارد و باید با گوش سپردن به آن با زبانی مناسب آن حقیقت را آشکار کرد؛ در این صورت انسان به معنای خود دست می‌یابد و آن معنا ارتباط با حقیقت وجود است.

طاهر‌زاده در پایان گفت: بعد از جنگ تحمیلی رفتار مردم تغییر کرد و جامعه امروز رقم خورد اما روح انقلاب اینقدر بزرگ است و ارزش دارد که انسان جان خود را در راه آن فدا کند، اگر اربعین پیدا شود انقلاب اصلی پیدا می‌شود.

 

انتهای پیام/م

 

اربعین حسینی، امکان حضور در تاریخی دیگر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.