سیدافقهی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اشتباه محاسباتی بارزانی برای اقلیم کرد گران تمام شد

کارشناس خاورمیانه گفت:با آزادسازی کرکوک و سیاست‌های خائنانه بارزانی اقلیم کردستان عراق ضربه سیاسی و اقتصادی سنگینی را متحمل شد.

اشتباه محاسباتی بارزانی برای اقلیم کرد گران تمام شدسیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آزادسازی شهر کرکوک و کوتاه شدن دست بارزانی از درآمد نفتی این شهر، اظهار کرد: اصل  ورود آقای بارزانی به کرکوک یک حرکت خلاف قانون بود، او از درگیری بین حشدالشعبی و سازمان تروریستی داعش سوء استفاده کرد و حدود سه سال 75 درصد نفت استحصالی از کرکوک را به رژیم صهیونیستی فروخت.

کارشناس خاورمیانه با بیان اینکه بارزانی و پیشمرگه‌های وابسته به او  رژیم سخت گیرانه‌ای را علیه مردم غیر کُرد و یا دیگر مردم کُرد مانند کردهای طالبانی  اعمال  کرده بود، افزود: هدف بارزانی  از ورود به شهر کرکوک  عقبه بسیار قوی اقتصادی این شهر  برای اقلیم کردستان بود،که با بازپس گیری کرکوک توسط دولت ضربه سخت و کمرشکنی  به فتنه او وارد شد.

سید افقهی خاطر نشان کرد: پیشروی‌های دولت عراق به اینجا منتهی نخواهد شد و  به  سایر مناطقی که بارزانی‌ها   آنها را تصاحب کرده اند  و خارج از جغرافیای اقلیم کردستان است، نیز تسری پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مسئله مهم‌تر مربوط به تاوان سیاسی است که آقای بارزانی باید پرداخت کند، زیرا مردم  کُرد عراق  او را خائن به آرمان‌های خود می‌بینند.

کارشناس خاورمیانه تأکید کرد: همه این اتفاقات حاصل محاسبه غلط و خائنانه بارزانی است که نه تنها همه‌پرسی اقلیم کردستان بی فرجام ماند،  بلکه مناطقی را هم که دولت مرکزی نسبت به آنها اغماض می کرد، دیگر از دسترس مردم اقلیم کرد خارج شد.

کارشناس خاورمیانه با بیان اینکه در شرایط کنونی تمام مناطق مهم  شهر کرکوک در کنترل دولت است، گفت: این مسئله باعث می‌شود فراکسیونی ضد بارزانی تشکیل شود، بنابراین  آقای بازانی به پایان زندگی سیاسی خود رسیده و علاوه بر اینکه نفوذ خود را در بین مردم کُرد از دست داد، ضربه سیاسی و  اقتصادی  سنگینی را نیز به اقلیم  وارد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار