رئیس انیستیتوپاستور ایران:

ایران و انتقال دانش مبارزه با هاری به سازمان بهداشت جهانی

بر اساس تفاهم نامه چند جانبه ایران با سازمان جهانی بهداشت برای انتقال تجربه و دانش بکار گرفته شده برای پیشگیری و مبارزه با بیماری هاری، همکاری می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، حمیدرضا بیگلری امروز در آیین اختتامیه کارگاه بین المللی پایش و کنترل هاری که به مدت ۱۲ روز در آمل برگزار شد، گفت: سازمان بهداشت جهانی پیش از این از تلاش‌های ایران برای مقابله با بیماری هاری و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشورمان تشکر کرده بود، و بر همین اساس پاستور ایران آمادگی دارد در راستای تفاهم نامه و قرارداد‌های متفاوتی که در حال آماده شدن هست، در زمینه‌های مختلف همکاری خود را با سازمان جهانی بهداشت و پاستور فرانسه گسترش دهد.

وی افزود: همکاری بین بخشی پاستور ایران با انیستیتوپاستور فرانسه، بوتان، کامبوج و تایلند که از کشور‌های پیشرو در مبارزه با هاری در دنیا هستند، تقویت خواهد شد.

رئیس انیستیتو پاستور ایران گفت: جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر در مبارزه با بیماری هاری یکی از کشور‌های موفق دنیا بوده و ایران برای انتقال این موفقیت‌های به کشور‌های منطقه آمادگی کامل دارد.

بیگلری برگزاری کارگاه بین المللی هاری با حضور ۱۸ نفر از محققان و متخصصان هاری از ۱۳ کشور دنیا و ۲۱ نفر از مسئولان و استادان سازمان جهانی بهداشت به مدت ۱۲ روز در آمل را در راستای این موفقیت‌ها دانست و افزود: خوشبختانه شرکت کنندگان در این کارگاه هم از برگزاری کارگاه‌های تئوری وعملی نیز رضایت کامل را داشتند.

رئیس پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور هم در این آیین گفت: آن چیزی در این ۵ سال پژوهشکده انستیتوپاستور شمال کشور در آمل تمرین کرده را با هماهنگی بین بخشی با موفقیت اجرا کرده است.

محسن آسوری افرود: خوشحال هستیم در طول این ۱۲ روز در خدمت مهمانان داخلی و خارجی بودیم و امیدواریم موفقیت‌های بیشتری را برای ریشه کنی هاری در ایران و منطقه داشته باشیم.

دبیر علمی کارگاه بین المللی پایش و کنترل هاری در این مراسم گفت: شرکت کنندگان این کارگاه دراین مدت با نحوه تعیین سطح وضعیت کنترل هاری و تکنیک‌های پیشرفته آشنا شده ونیز نحوه مدیریت هاری به فراگیران در قالب کار‌های علمی و تجربی اجرا شد.

علیرضا غلامی افزود: فراگیران دراین کارگاه بین المللی، با نظام بهداشتی کشور ما آشنا و با نحوه درمان و گزارش دهی آشنا شدند و همزمان نیز در ۷ روستا که برای انجام عملیات واکسیناسیون سگ‌ها انتخاب شدند در قالب ارزیابی آگاهی، نگرش و عملکرد در رابطه با این موضوع به صورت خانه به خانه انجام شد.

وی ادامه داد: فراگیران نسبت به ارائه و ارزیابی کارشان پرداختند و در این کارگاه ۲۱ مدرس داشتیم که ۲ مدرس داخلی و مابقی مدرس بین المللی بودند که ۸ مدرس به صورت ویدئوکنفرانس در کنفرانس بین المللی پایش و کنترل هاری شرکت داشتند.

کارگاه بین المللی پایش و کنترل بیماری هاری با حضور محققان و فراگیران ۱۳ کشور و استادان و نمایندگان سازمان جهانی بهداشت از کشور‌های اسپانیا، فرانسه، آفریقای جنوبی، یونان، بنگلادش، عراق، لیبی، مراکش، پاکستان، بوتان، تونس، هند و ایران در این آزمون و کارگاه بین المللی به صورت حضوری و غیرحضوری از ۱۶ مهرماه در آمل شروع و امروز ۲۷ مهر ماه به پایان رسید.

این کارگاه بین المللی به صورت مشترک بین انیستیتو پاستور ایران و فرانسه و با همکاری سازمان بهداشت جهانی، سازمان جهانی حیوانات، سازمان کشاورزی و خواربار ملل متحد (فائو)، شبکه انیستیتو پاستور‌های دنیا، کنسرسیوم بین المللی مبارزه با بیماری عفونی و دانشگاه لوزان فرانسه برگزار شد.

انتهای پیام/ع

آمادگی ایران برای انتقال دانش مبارزه با هاری به سازمان بهداشت جهانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار