جهانگیری در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ترکیه مطرح کرد:

مبادلات تجاری ایران وترکیه با پول ملی/فعالیت۲۴ساعته مرزهای دو کشور

معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه در نشست خبری مشترک بر فعالیت 24 ساعته مرزهای دو کشور برای مبادلات تجاری تاکید کردند.

مرزهای دو کشور برای توسعه مبادلات تجاری به صورت 24 ساعته فعال خواهد شد/ انجام مبادلات تجاری ایران و ترکیه با استفاده از پول ملی دو کشوربه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جهانگیری بعدازظهر امروز (پنج شنبه) در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر ترکیه اظهار داشت: ایران و ترکیه پیوندهای بسیار مستحکمی در زمینه های مختلف تاریخی، تمدنی، فرهنگی و دینی دارند و این اشتراکات محکم باعث شده مسائل دو ملت عمیقاً به هم پیوند بخورد و ما به عنوان مسئولین دو کشور باید از این اشتراکات حراست کنیم و زمینه تعمیق روابط و توسعه مناسبات را فراهم سازیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما در منطقه ای هستیم که هر روز شاهد بحران های مختلف در نقاط مختلف منطقه هستیم خاطرنشان کرد: این بحران ها توسط قدرت های بزرگ و برخی کشورهای همسو با آنها ایجاد می شود.

جهانگیری تروریسم، گروه های تکفیری، داعش و داعشی گری بر منطقه را از جمله مسائل و مشکلات کشورهای منطقه برشمرد و خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشورهای منطقه در حال مذاکره با تروریسم بودند، یکباره موضوع همه پرسی در شمال عراق و ایجاد کشوری مستقل در کردستان عراق مطرح شد که بی تردید این توطئه ها با حمایت قدرت های جهانی و به خصوص رژیم صهیونیستی ایجاد شده است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما اطلاع داریم که این توطئه ها توسط رژیم صهیونیستی و قدرت های بزرگ ایجاد می شود گفت: بی تردید توطئه های بزرگ تری برای تجزیه کشورهای منطقه از سوی رژیم صهیونیستی و قدرت های بزرگ در دست اقدام است.

جهانگیری تصریح کرد: البته کشورهای منطقه با اتکا به قدرت ملت های خود قادر هستند که تمام این توطئه ها را خنثی کنند و ایران، ترکیه و عراق به عنوان سه کشور بزرگ می توانند با همکاری یکدیگر این توطئه ها را نقش بر آب سازند.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: دشمنان گاهی تلاش می کنند به اختلافات داخلی کشورهای منطقه دامن بزنند و مسائلی نظیر شیعه و سنی و قومی گرایی را بزرگ نمایی کنند اما در حقیقت مسائل اصلی منطقه اینها نیست اما هدف دشمنان این است که کشورهای بزرگ منطقه را به مسائل حاشیه ای مشغول و سرگرم کنند.

جهانگیری با ابراز خرسندی از اقدام به موقع و قاطع دولت عراق در جریان همه پرسی تصریح کرد: دولت عراق تمام مناطقی که پس از مبارزه با داعش در اختیار اقلیم کردستان قرار گرفته بود را بازپس گرفت و در واقع با این اقدام موضوع همه پرسی در نطفه خفه شد و جدایی طلبان متوجه شدند فکر اینکه تمامیت ارضی عراق آسیب ببیند فکری بیهوده است.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه کشورهای منطقه از حاکمیت دولت مرکزی عراق حمایت می کنند افزود: باید از ایده منطقه قدرتمند حفاظت و حراست کنیم چرا که اگر منطقه قدرتمند باشد کشورهای بزرگ نمی توانند زمینه بروز بحران را فراهم کنند.
دکتر جهانگیری اضافه کرد: نگاه راهبردی ما باید این باشد که منطقه از قدرت و استحکام برخوردار باشد و در این راستا ممکن است گاهی منافع کوتاه مدت ما برای رسیدن به منافع بلندمدت آسیب ببیند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسائل سوریه و مذاکره با مقامات ترکیه در این خصوص گفت: ایران و ترکیه خواهان سوریه ای آرام هستند و می خواهند که مردم این کشور رفاه داشته باشند و دولت سوریه نیز قدرتمند باشد تا بتواند توطئه ها را خنثی کند.

وی با بیان اینکه جهان اسلام با مشکلات جدی روبرو است، تصریح کرد: در مقطع فعلی کشور ترکیه رئیس سازمان همکاری کشورهای اسلامی است و در این شرایط باید کشورهای مسلمان دست به دست هم دهند و مسائل جهان اسلام نظیر جنگ و خونریزی در یمن و ظلم و ستم به مردم میانمار را حل و فصل کنند.

وی همچنین با اشاره به مسائل فلسطین و جنایاتی که در حق مردم فلسطین صورت می گیرد گفت: باید از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنیم و خوشبختانه تهران و آنکارا از مواضع مشابه و نزدیکی در این زمینه برخوردار هستند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور ترکیه به تهران و مذاکرات صورت گرفته با روحانی برای رسیدن مبالادت تجاری دو کشور به رقم 30 میلیارد دلار افزود: دسترسی به این هدف نیازمند آن است که از تمام فرصت های دو کشور استفاده شود و موانع پیش روی همکاری های اقتصادی برطرف گردد.

جهانگیری از برگزاری نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این کمیسیون درباره تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه مذاکره خواهد شد و تلاش خواهد شد که دو کشور به سمت تجارت آزاد حرکت کنند.

معاون اول رئیس جمهور با اعلام اینکه در مذاکرات مشترک هیات های عالی رتبه ایران و ترکیه توافق شد که مرزهای دو کشور برای تسهیل در مبادلات تجاری به صورت شبانه روزی فعال باشند افزود: در خصوص همکاری سه جانبه برای ترانزیت کالا از ترکیه به قطر نیز توافقاتی انجام شده و به زودی وزرای مربوطه سه کشور توافقنامه ای در این خصوص امضاء خواهند کرد.

جهانگیری گردشگری را از زمینه های همکاری ایران و ترکیه برشمرد و با بیان اینکه تصمیمات مناسبی برای توسعه گردشگری میان دو کشور اتخاذ شده است افزود: باید بسته های فرهنگی و گردشگری و توافقات صورت گرفته در این زمینه هرچه زودتر عملیاتی شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به همکاری های دو کشور در زمینه انرژی و صادرات نفت خام و گاز از ایران به ترکیه گفت: امکان افزایش گاز و نفت خام از ایران به ترکیه وجود دارد و در این خصوص مذاکراتی بین دو کشور صورت گرفته است.

وی گفت: ایران از حضور سرمایه گذاران ترکیه در پتروشیمی و سایر صنایع استقبال می کند و در این راستا همایش هایی برای معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایران برگزار خواهد شد و هفته آینده نیز نمایشگاه کالاهای ایران در استانبول برپا می شود.

نخست وزیر ترکیه هم در نشست مطبوعاتی مشترک با اشاره به تاریخ، جغرافیا و فرهنگ مشترک میان ایران و ترکیه گفت: توسعه روابط تهران و آنکارا و ارتقاء همکاری ها به بالاترین جایگاه ممکن، هدف مشترک دو کشور است.

بینالی ییلدریم با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور کشورمان به ترکیه گفت: در این سفر درباره تحولات منطقه ای و به ویژه مسائل عراق گفتگو شد و دو کشور هرگونه اقدام در جهت نقض حاکمیت ملی عراق را محکوم کردند.

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه مذاكرات مشترك هيات های عالی رتبه ايران و تركيه، يكی از بهترين تصميمات اتخاذ شده در اين مذاكرات را توافق برای استفاده از پول ملی دو كشور در مبادلات تجاری عنوان كرد و گفت: بر اساس توافق، تسويه تجاری از طريق پول های ملی دو كشور به جای ساير ارزها انجام خواهد شد و اين اقدام فرصت بسيار مناسبی پيش روي تجار و سرمايه گذاران دو طرف قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه ایران، ترکیه و عراق در خصوص وضعیت پس از همه پرسی در اقلیم کردستان عراق همکاری نزدیک دارند خاطرنشان کرد: هر سه کشور معتقدند که این همه پرسی غیرقانونی بوده است و حرص و طمع مسئولین اقلیم کردستان عراق برای اعلام استقلال باعث شده که به سایر اقوام نظیر ترکمن ها و ایزدی ها نیز ظلم و ستم شود.

نخست وزیر ترکیه ادامه داد: در این شرایط امکان ادامه حاکمیت مدیریت فعلی اقلیم کردستان عراق میسر نیست و باید گام های لازم را برای پایان دادن به ظلم به مردم این منطقه برداریم.

وی با تاکید بر اینکه همکاری های تهران و آنکارا محدود به مسائل عراق نیست تصریح کرد: تحولات سوریه نیز باید تحت کنترل باشد و تمامیت ارضی کشور حفظ شود و ایران و ترکیه خواهان صلح پایدار و آسایش برای مردم سوریه هستند.

بینالی ییلدریم ادامه داد: ایران و ترکیه با تشکیل ساختارهای غیرقانونی در کشورهای منطقه مخالف هستند و هیچ اقدامی نباید تمامیت ارضی کشورهای منطقه را تهدید کند.
نخست وزیر ترکیه همچنین با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و ترکیه روند رو به رشدی را در پیش دارد گفت: حجم مبادلات دو کشور در حال حاضر 12 میلیارد دلار است و هدف گذاری دو کشور رسیدن به 30 میلیارد دلار است که برای دستیابی به این رقم باید گام های موثری برداریم.

نخست وزیر ترکیه در ادامه امنیت را از مهمترین موضوعات این کشور برشمرد و با بیان اینکه ترکیه 40 سال است که با گروه تروریستی پ.ک.ک مواجه است و برای مبارزه موثرتر با تروریسم اهمیت فراوانی برای همکاری نزدیک تر با جمهوری اسلامی ایران قائل است.

انتهای پیام /

سفرمعاون اول رئیس جمهور به ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۰۶:۱۰ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
مگه همين چند وقت پيش شاهد خيانتهاى اردوغان نبوديم ؟؟!!! نفتمون رو كه مفت مفت دارن ميبرن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۶
کمک ترکیه به داعش رو فراموش نکنیم.حواسمون بهشون باشه نکنه مهره های دشمن باشن این ترکا.هزار رنگ عوض میکنن.
آخرین اخبار