کشف یافته‌هایی شگفت انگیز از داده‌های کاوشگر سیاره سرخ+ تصاویر

تاکنون کاوشگر‌های زیادی به سیاره سرخ ارسال شده اند که دانشمندان داده‌های آنها را جمع آوری کرده اند و اکنون بررسی داده‌های ارسالی فونیکس اطلاعاتی منحصر به فرد در اختیار محققان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کارشناسان با بررسی داده‌های ارسالی از کاوشگر فونیکس ناسا که در سال ۲۰۰۹ ماموریت آن بر سطح سیاره مریخ به اتمام رسیده است دریافتند امکان زندگی در این سیاره وجود دارد.

1-کشف یافته‌هایی شگفت انگیز از داده‌های کاوشگر قدیمی سیاره سرخ+ تصاویر2-کشف یافته هایی ارزشمند از کاوشگر از رده خارج سیاره سرخ+ تصاویر

بررسی داده‌های به دست آمده از نمونه خاک مورد آنالیز کاوشگر نشان می‌دهد که احتمال حیات گونه خاصی از باکتری در سطح مریخ وجود دارد و همین باکتری‌ها سبب جلوگیری از یخ زدن آب در سطح زیرین سیاره در دمای بسیار پایین می‌شوند.

این یافته‌ها با استفاده از آزمایش‌هایی تخصصی و شبیه سازی کامپیوتری به دست آمده است.

از جمله مواد شیمیایی که دانشمندان اعلام کرده اند در سطح مریخ وجود دارد و مانع از یخ زدن آب می‌شود می‌توان پرکلرات منیزیم (magnesium perchlorate) را نام برد.

باکتری که دانشمندان گمان می‌کنند مشابه آن در سیاره مریخ نیز وجود دارد، باکتری هاردی (Hardy bacteria) است که در یخچال‌های قطب شمال، عمیق‌ترین بخش‌های اقیانوس و حتی در سطح زیرین آتش فشان‌ها وجود دارد.

این باکتری زمانی که با آب ترکیب می‌شود تشکیل نوعی نمک داده که می‌تواند تا دمای منفی ۷۰ درجه سانتی گراد برسد و مانع از یخ زدن آب در سطح زیرین سیاره مریخ شود.

براساس پژوهش‌ها دمای سطح مریخ در مدار استوای سیاره حدود ۲۰ درجه سانتی گراد و در نزدیک قطب‌ها حدود منفی ۱۵۲ درجه سانتی گراد است و به همین دلیل آب درسطح مریخ نمی‌تواند به صورت مایع وجود داشته باشد.

اما وجود آب مایع در لایه‌های زیرین سیاره می‌تواند نشان دهنده وجود باکتری‌هایی باشد که با فشار وارد آوردن به آب مانع از یخ زدن آب می‌شوند.

کارشناسان در آزمایش‌هایی مشابه در کره زمین موفق به کشف باکتری‌هایی در عمق ۱.۲۱۹۲ کیلومتری از زمین در جزایر هاوایی شده اند و این نشان دهنده توانایی سازش گونه‌های باکتری با فشار بسیار زیاد است.

یافته‌های تیم دانشگاهی در خصوص امکان زیست گونه‌های باکتری و تشکیل نمک در سیاره مریخ در جدیدترین شماره نشریه طبیعت (Nature) به چاپ رسیده است.

نخستین بار فرضیه وجود آب در سطح سیاره مریخ به زمان بررسی دقیق سطح این سیاره در ماموریت کاوشگر فضایی مارینر (Mariner ۹) درسال ۱۹۷۱ باز می‌گردد که تصاویر از کانال‌ها و ردپایی از رودخانه‌ها و خط‌های عجیب در سطح سیاره مریخ را نشان داد.

به گفته کارشناسان سیاره مریخ اکنون در یک عصریخی به سر می‌برد، ولی پیش از این دارای آب مایع بوده و به تدریج در طول سه و هفت دهم میلیارد سال بیش از ۸۷ درصد ازحجم آب خود را ازدست داده است.

کارشناسان مدت زمان جاری بودن آب مایع و اقیانوس‌های شناور در سیاره مریخ را بیش از یک و نیم میلیارد سال می‌دانند و داده‌های دریافتی از کاوشگر کنجکاوی(Curiosity ) در سال ۲۰۱۳ نیز شواهدی قدرتمند از وجود آب قابل نوشیدن در این سیاره در سال‌های پیش نشان داده است.

اکنون سیاره مریخ خالی از حیات و خشک است، اما محققان اعلام می‌کنند که به احتمال زیاد در گذشته دارای حیات بوده است.

منبع:Dailymail