رئیس انجمن علمی طب سنتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد؛

مدعیان دروغین طب اسلامی عامل ضربه به سلامت و دین مردم/ انجمن علمی طب سنتی آماده مناظره با مدعیان طب اسلامی

حسینی یکتا گفت: انجمن علمی طب سنتی آمادگی خود را برای مناظره علمی با اين مدعيان اعلام می‌كند.

مدعیان دروغین طب اسلامی عامل ضربه به سلامت و دین مردم/ طب سنتی آماده مناظره با مدعیان طب اسلامیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها طب اسلامی به موضوعی جنجالی در جامعه پزشکی تبدیل شده است. اکنون افرادی مدعی هستند که می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را با طب به اصلاح اسلامی درمان کنند. این افراد که انتقادهای بزرگی به نظام سلامت کشور و طب کلاسیک دارند، طب غربی را ناکارآمد و مضر می‌دانند و  داروهایی، با نام های اسلامی برای درمان و پیشگیری از بیماری‌ها معرفی می‌کنند، از سوی دیگر اما وزارت بهداشت و اساتید طب سنتی دانشکده‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی نظر متفاوتی با این افراد دارند.

نفیسه حسینی یکتا، رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران در گفت‌و‌گو خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با انتقاد از عملکرد مدعیان طب اسلامی گفت: در حال حاضر جريانی نام طب اسلامی را يدك  می‌كشد که افراد آن بدون آشنایی با ساختار و قوانين حاكم بر بدن و با برداشت و تحلیل‌های شخصی از ظاهر روایات و احادیث، به درمان مردم می‌پردازند. 

وی با اشاره به اینکه آنچه اين روزها از آن به عنوان ”طب اسلامی» ياد می‌شود بنا به ادعای پديد آورندگان آن جدا از طب سنتی ايران و طب كلاسيک است خاطرنشان کرد: ایشان مبنای پيشگيری، تشخیص، درمان و غیره را تنها روایات می‌دانند. همچنین ادعا می‌کنند درمان تمام بيماری ها را از روايات استخراج كرده و نياز به هيچ مكتب درمانی ديگری ندارند. 

حسینی‌یکتا اظهار داشت: در دین اسلام همانند تمامی حوزه‌ها، در حوزه طب هم مطالب مفيدی در آيات و روايات وجود دارد كه گاه احادیث طبی نامیده می‌شوند، پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) از همه علوم بهره‌مند بودند که علم طب نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، اما فلسفه دین ورود به حرفه پزشكی نبوده، فلذا هيچگاه ائمه(ع) بساط طبابت به راه نيانداختند.

وی با بیان اینکه در بيانات گهربار ائمه(ع)، علم به دو دسته علم دين و علم بدن تقسيم شده است خاطرنشان کرد: جدا کردن فقه (دین‌شناسی) از طب (پزشکی) و کار فقها از اطبا، شاهدی بر جدا بودن این دو مقوله است.

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران با اشاره به احادیثی که در حوزه طب آمده بیان کرد: احادیث طبی سه دسته هستند، دسته‌ اول اشاره به معجزات دارد، كه بيماران با عنايت ائمه(ع) شفا یافته‌اند. دسته دوم درخصوص پیشگیری از بیماری ها و سبك زندگي است. این دسته از احادیث اغلب با موازین علمی منطبق هستند. رواج این روایات اگر سند قوی‌‌ای هم نداشته باشند، خطری برای سلامت جامعه ایجاد نمی‌کند. مانند رواياتی که برای حفظ بهداشت يا آداب غذا خوردن وارده شده است.

وی افزود: دسته سوم این احادیث در مورد درمان هستند؛ این گروه از احادیث نبايد بدون تحقيق مورد استفاده قرار گیرند. 

 

استفاده بدون تحقيق از روایات طبی، مشکلات سلامتی ایجاد می‌كند

حسینی‌یکتا با بیان اینکه بايد احادیث مربوط به درمان را مورد ارزیابی و تحقیق قرار داد گفت: با ملاحظاتی که شیخ صدوق در کتاب الاعتقادات در مورد احادیث طبی بیان کرده‌اند، بهره‌گيری بدون تحقيق و پژوهش از روایات طبی، در حوزه درمان، می‌تواند مشکلات زیادی در سلامت جامعه ایجاد كند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا طب سنتی از علوم و احادیث اسلامی هم به شیوه درست استفاده می کند یا خیر، گفت: قطعا، آموزه های دينی در صورتی كه به صورت صحيح استفاده شود، دريچه هايی هستند به روی دنيای علم و می توانند سبب جهش علمی شوند.

 

تحلیل‌های شخصی جريان به اصلاح طب اسلامی برای درمان مردم 

وی با بیان اینکه در حال حاضر جريانی نام طب اسلامي را يدك  می‌‌كشد که فعالان آن بدون آشنایی با ساختار و قوانين حاكم بر بدن و با برداشت و تحلیل‌های شخصی از ظاهر روایات و احادیث به درمان مردم می‌پردازند افزود: این افراد در بسياری از موارد، علاوه بر آنکه تداخلات دارویی را نمی‌شناسند، حتی با خواص گياهان دارويی نیز آشنایی ندارند.

رئیس انجمن طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: ایشان که با حداقل‌های دانش طب آشنايی ندارند، جسورانه تمامی درمان‌های فرد را قطع می‌كنند.

وی در ادامه با بیان اینکه ما اكنون با بيمارانی روبرو هستیم كه بر اثر اعتقادات مذهبی خود و استيصال ناشی از بيماری، به اين افراد مراجعه می‌کنند گفت: اما این بیماران پس از شکست در درمان با عوارض ناشی از قطع درمان اصولی و همچنین تمام شدن فرصت طلايی درمان، در بيماری‌های صعب العلاج، به پیش پزشکان می‌روند.

حسینی‌یکتا بیان کرد: در برخی موارد فقط می‌توانيم آهی از سينه بكشيم و با تاثر بيمارمان را ببينيم كه نااميد از درمان جسمش، زخمی هم نیز بر اعتقادات مذهبی اش باقی مانده است.

 

بی‌توجهی جریان به اصلاح طب اسلامی به انتقادات مراجع

وی با اشاره به اهانت متوليان جریان به اصلاح اسلامی به هركسی که  ديدگاه‌های آن‌ها را نقد کند، گفت: متاسفانه شاهد اهانت سردمداران اين جريان به هركس كه رويكردشان را نقد كند، اعم از مراجع عظام، علمای بزرگ حوزه و انديشمندان دانشگاه هستيم.  

رئیس انجمن طب سنتی ایران تاکید کرد: كار به آنجا رسيده است كه بعد از اظهار نظر يكی از مراجع عظام در نقد رويكرد اين آقايان، اين افراد در تقليد آن بزرگوار شك وارد كرده اند.

وی افزود: وقتی جسورانه حرمت چهره‌های شناخته شده حوزه، كه ملبس به لباس مقدس روحانيت هستند را نگاه نمی‌دارند ديگر تكليف افراد برخاسته از دانشگاه معلوم است. 

حسینی یکتا اظهار کرد: صدافسوس كه گاه عموم جامعه و يا حتی افراد اهل علم، عملكرد غيرعلمی و غيرتخصصی اين جريان را به حساب طب ايراني می‌گذارند.

 

انجمن طب سنتی آماده مناظره با مدعیان طب اسلامی

وی بیان کرد: بنده مجددا تاكيد مي‌كنم گنجينه طب سنتی اصيل ايرانی از اين آرايه‌ها پيراسته و مقتدر در كنار طب نوين در حال ريشه دوانيدن در نظام سلامت كشور است. شاهد اين مدعا رضايت بیماران و تعدد مقالات علمی حاصل عملكرد دانشكده های طب ايرانی در چند سال اخير است. 

رئیس انجمن طب سنتی ایران با بیان اینکه انجمن علمی حاضر به مناظره با این افراد است گفت: انجمن علمی طب سنتی برای چندمين بار آمادگی خود را برای مناظره علمی با اين مدعيان اعلام می‌كند. تاكنون بارها برای مناظره از ايشان دعوت كرده‌ايم اما پاسخی نديديم. اين بار نيز مصرانه بر مناظره علمی پافشاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ادعای درمان تمام بیماری‌ها و منع بيماران از جراحی در اورژانس‌های پزشكي نمونه‌ای از رويكرد مدعیان طب اسلام است گفت: ادعای درمان بيماري هاي ژنتيكي مانند سندروم داون و همچنین درمان سرطان مانند سرماخوردگی نیز از ادعاهاي روزمره ايشان است. 

وی تاکید کرد: اعلام آمادگی می‎کنیم تا در صورت معرفی بيماران مبتلا به ”سندروم داون» كه ادعا می كنند درمان نموده اند و حتی می گویند چهره بیمار نیز طبيعی شده است، با ارائه مدارک قبل و بعد درمان، اين مورد را در بهترين مجلات علمی دنيا با نام فرد درمانگر به چاپ رسانيم.

وی یادآور شد: با توجه به ادعاي ايشان در درمان آسان سرطان، قاعدتا هم اكنون خيل عظيمی از شفايافتگان وجود دارند. اعلام آمادگي می‌كنيم در صورت معرفی این افراد با ارائه مدرك قبل و بعد از درمان، كنگره‌ای با حضور تمام متخصصين پزشكی مرتبط با بيماری سرطان ترتيب دهيم، تا اين افراد توانمندی‌هايشان را گزارش كنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۹ ۰۶ آبان ۱۳۹۷
سرطان محصول بی سوادی پزشکی جدیده
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۱۵ ۲۵ مهر ۱۳۹۷
منشأ طب اسلامی ذات اقدس الهی است که دستورات کامل زندگی را به پیامبرش وحی کرد و او نیز به 14 امام معصوم آموخت. آیت الله تبریزیان بازگو کننده این روایات هستند که بیشتر آن ها متعلق به معتبرترین کتب شیعه مانند الکافی است. ایشان حدود چهل سال مطالعه و تحقیق تجربی انجام دادند و بعد چهل سال این علم را آشکار کردند که به دلیل شفابخش بودن با استقبال بی نظیر مردم، مواجه شده.ضمنا داروهایی طب اسلامی همان گیاهانی است که ما هر روزه مصرف می کنیم، مثلا یکی از داروهای معده، آویشن و نمک طبیعی است که پیامبر قبل و بعد غذا می خوردند و به همه سفارش به استفاده از آن می کردند، اگر یکبار تجربه کنید مانند آبی بر آتش است. ضمنا طب اسلامی فقط دارو نیست، بلکه دستوراتی در مورد نحوه صحیح غذا خوردن،خوابیدن، ازدواج، انعقاد نطفه، عبادت و کلیه امور زندگی است.
Iran (Islamic Republic of)
اکبری
۰۷:۳۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
بگذارید مناظره کنند. اتفاقا طب اسلامی هم همین را میخواهد. طبی که از سوی اهل بیت باشد میتواند براحتی پاسخگوی شبهات وارده از سوی برخی افرادی که خودشان را علامه میدانند باظره واقعا طب اسلامی گنجینه دین ماست. درک و فهم این ها لیاقت میخواهد. من خودم شاهد قبل از بیماری پوستی ام از طب سنتی هم استفاده کردم ولی نتیجه نداد اما با داروی طب اسلامی خوب شدم. خدا این طب و ترویج کنندگان مومن این طب را یاری کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
طب اسلامی بسیار موثرتره. تا طب جدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
باز این آقای مبلغ طب سنتی شروع به کار کرد

خسته نمیشی همه این نظرهارو مثلا از قول افراد مختلف خودت میذاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
من 12 سال برای بیماری ام قرص خوردم ولی اثری نکرد.فقط 6 ماه داروهای طب اسلامی مصرف کردم نتیجه ش برام مثل معجزه بود و باعث شد نماز بخونم و به اسلام رو بیارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
چند درصد بیماری ها با طب نوین درمان میشن!!! یا داروی مسکن و کنترل کننده و عمل جراحی و خارج کردن عضو رو درمان میگید
علت این همه سرطان و بیماری مردم چی هست ، مواد غذایی و کارخانه ای که یا عمل به طب سنتی و اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۷
درود بر طب اسلامی و سنتی
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی اسلامی
۲۳:۲۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۷
این خانوم کارشناس علوم دینی نیست پس صلاحیت این رو نداره که از فلسفه ی دین و اینکه اسلام در طب ورود کرده یا نه رو نداره ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۷
طب اسلامی بهترین راهکارها را برای درمان بیماری ها داره
Poland
محمد
۱۵:۲۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
در نظر سنجی انجام شده در کانال درمان شدگان طب اسلامی در مورد طب اسلامی و تأثیرش بر اعتقادات دینی مردم
مجموع آرا : 540
تقویت اعتقادات: 522 نفر/به درصد
Poland
محمد
۱۵:۲۲ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷
در نظر سنجی انجام شده در کانال درمان شدگان طب اسلامی در مورد طب اسلامی و تأثیرش بر اعتقادات دینی مردم
مجموع آرا : 540
تقویت اعتقادات: 522 نفر/به درصد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۶ ۲۴ اسفند ۱۳۹۶
واقعا جای بسی تاسف دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
نحوه تشخیص سرطان و ایدز رو در طب اسلامی رو بفرمایید

بدون استفاده از آزمایشاتی که در طب نوین انجام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ریحانه
۱۵:۰۴ ۰۴ اسفند ۱۳۹۷
برای ایدز از ضعیف شدن سیستم ایمنی و مریضی زیاد و علائم ظاهری دیگه.
سرطان ها هم هر کدوم یه سری علائم ظاهری دارن. مثلا سرطان معده از بی اشتهایی و خونریزی معده و استفراغ و درد.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۴ آبان ۱۳۹۶
طب اسلامي اصلا قاطع نميخاهد طب نوين قطع شود ايشان دارند فقط تخريب ميكنند و ميارسانند كتاب حليه المتقين را بخانيد متوجه ميشويد كه اسلام اينطوره ايشان تلفيقي از هردو طب با اصلاحات مشترك
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
این حرف بی پایه واساسه
طب اسلامی بسیار موثرتره. تا طب جدید
Iran (Islamic Republic of)
حسن سیدی
۱۳:۴۷ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
عمر اونایی که طب اسلامی داشتن بالای 8-90 و بیشتر میشه.. نمونه ش مراجع عظام که اکثرا عمر مبارکشون بالاست.شما که ادعا داری سلامت مردم مهمه واستون چند سال عمر مردم رو افزایش دادید؟60-70-75؟؟ چقدر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
طول عمر باعث حجت بودن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
فقط طول عمر نیس و اینهم دلیل نیس
دلایل علمی هست که باید از پدر طب اسلامی شنید نه از من و آن
Iran (Islamic Republic of)
اطمینان
۱۳:۲۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
خوب به آن عزیزان ویاآقایان وخانمهانیزبایدحق داد وبایداطمینان خاطروامنیت جانی آنهاقبل وبعدمناظره تضمین شودوهیچگونه دغدغه ای نداشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
حسن سیدی
۱۲:۱۸ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
خانم به اصطلاح دکتر دلسوز مردم! شما که مینویسید مدعیان دروغین این یعنی مدعیان راستین هم وجوددارند.. اگه ترسی ندارید با همون مدعیان راستین طب اسلامی مناظره کنید.یه نگاهی هم به نظر ایات عظام بندازید در مورد طب اسلامی چی گفتن.اینقدر هم نگران جیبتون نباشید.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۵۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
با طب اسلامي خودم درمان شدم چندين شخص رو هم ديدم بيماري هاي نظير سرطان و ام اس و ... را درمان كنند درحالي كه ميليون ها تومان صرف هزينه درمان مي شود ولي با طب اسلامي تنها با چند هزار تومان براي هميشه درمان مي كنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۳ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
از این ادعاها پره
Bahrain
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
طب اسلامي اصلا قاطع نميخاهد طب نوين قطع شود ايشان دارند فقط تخريب ميكنند و ميارسانند كتاب حليه المتقين را بخانيد متوجه ميشويد كه اسلام اينطوره ايشان تلفيقي از هردو طب با اصلاحات مشترك
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت تشکیل شد که بعد از مدتی به اداره کل تنزل یافت . حال این معاونت چه کاری برای طب اسلامی انجام داده است؟!؟ متاسفانه در وزارت بهداشت غالبا پزشک جدید هستند و مانع فعالیت و گسترش طب اسلامی هستند و سلامت مردم وسیله درامدهای کلان برخی اقایان شده است . چرا برای طب اسلامی سیستم و سازمانی شکل نمیگیرد که کارها نظم بگیرد. کسانی مانند حاج اقا تبریزیان سالهای متمادی زحمت کشیدند و در طب اسلامی تبحر کسب کردند و مردم را رایگان ویزیت میکنند که اخیرا شنیدم مطب ایشان را بسته اند . امثال ایشان اگر به کشورهای اروپایی بروند بهترین امکانات را دراختیارشان می گذارند اما اینجا چه ؟!؟ تا زمانیکه نگاه باندی و صنفی بر کارهایمان حاکم است به جایی نمیرسیم و روز به روز اوضاع بدتر خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
تو کشورهای دیگه مثل چین و هند با این جمعیت زیاد طب سنتی همپای طب جدید فعالیت میکند اما متاسفانه در ایران اقایان پزشکان جدید که وزارت بهداشت رو هم درقبصه قدرت خود دارند اجازه عرض اندام به طب سنتی خصوصا طب اسلامی نمیدهند .
-
حمید
۱۰:۱۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
اشتباه نکنید طب اسلامی با طب سنتی و طب جدید مشکلی ندارد و وجود اختلاف نظر هم طبیعی است. برای اطلاع از تاثیر گذاری داروهای طب اسلامی نیازی به جار و جنجال و تشویش اذهان نیست کافی است به تحقیقات بسیاری که جدیدا در کشورهای اروپایی و به خصوص امریکا در این خصوص صورت گرفته توجه شود. اینها همه مکمل هم هستند و باید عیوب همدیگر را رفع کنند و هر کدام در جای خود به کمک بیمار بیایند. مصاحبه کردن بر علیه یکدیگر که درست نیست.
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۰:۱۱ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
در موارد غیر اورژانسی و درمورد سبک زندگی میشه به طب سنتی یا اسلامی تکیه کرد و از وقوع یا شدت بیماری جلوگیری کرد که باعث بهبود کیفیت زندگی و سلامت افراد جامعه خواهد بود اما در موارد حاد الزاما باید از پزشکی جدید و جراحی و داروهای مرتبط استفاده کرد. البته در این میان مواردی هستند که چه بسا با داروی ساده یا طب سنتی قابل درمان هستند ولی برخی پزشکان برای منافع شخصی متاسفانه بعنوان اولین گزینه بسراغ درمان جراحی میروند و مشکلات جدی برای افراد بوجود می آورند که باید فکری به حال این موضوع کرد.
Iran (Islamic Republic of)
حسن سیدی
۰۹:۲۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۶
باسلام.خانم دکتر که اینهمه اصطلاح" به اصطلاح " به کار میبرن ودرمورد طب اسلامی ادعا میکنند اونها از علم طبابت سردرنمیارن و نظر میدن باید پرسید شما که ازفقاهت و حدیث و روایت سردرنمیاری چرا نظر میدی.بنده 7سال پسوریازیس داشتم . نزدیک 1ونیم میلیون خرجش کردم واسه همین به اصطلاح دکترای پوست و مووزیبایی..درمان نشد.ولی 40روز باادویه هایی که طب اسلامی بهم داد به کلی برطرف شد.یا دردمفاصلم به خاطرکارم..هرپمادی زدم فایده نداشت.اخرش پماد طب اسلامی زدم یک شب و فقط یک شب خوب شد.یا کم خونی خانمم.و سردردهای ایشون.یا مسواک چوب اراک.ماههاست استفاده میکنم نه درددندان دارم نه لکه دندان.طبی که دکتراش همه میلیاردرباشن معلومه به طبی که به مردم بگه خودتون داروتونو بسازید بخوریدوخوب هم بشید ایراد بگیره.شمااگه راس میگید بگید چقدردرمورد پیشگیری وبهداشت مردم کارکردید.هرچی هم توصیه خوبی هم کردید توصیه های طب اسلامی بوده بلا شک نه خودتون.
آخرین اخبار