کولیوند مطرح کرد؛

پوشش سراسرى اورژانس هوايى در كشور تا پايان سال

سرپرست اورژانس كشور از پوشش سراسرى اورژانس هوايى در كشور تا پايان سال خبر داد.

پوشش سراسرى اورژانس هوايى در كشور تا پايان سالبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پيرحسين كوليوند سرپرست اورژانس كشور در مراسم آموزش فوريت هاى پزشكى به طلاب و روحانيون كه در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: به بركت نظام جمهورى اسلامى و حمايت هاى وزيربهداشت در طرح تحول سلامت تغيیرات اساسى در اورژانس كشور شكل گرفت.

وى ادامه داد: آمبولانس ها ى ما در گذشته فرسوده بودند و با حمايت وزير در طرح تحول تعداد آمبولانس ها به ٤٦٠٠ دستگاه رسيد و ٤٠٠ دستگاه آمبولانس ۲ دیفرانسيل را اكنون قرار داد بستيم و مجوز خريد یک هزار آمبولانس ديگر را از دولت گرفتيم كه اميدواريم با اضافه شدن اين آمبولانس ها در آينده در مجموع ٦ هزار آمبولانس در اورژانس كشور خواهيم داشت.

كوليوند گفت: براى خدمات بهتر و سريع تر خدمات زيادى در اورژانس كشور ايجاد شد كه يكى از آنها راه اندازى اورژانس هوايى بود كه به كمك طرح تحول سلامت اين خدمت شروع شد و گسترش پیدا كرد و ظرف يك ماه آينده سه پايگاه اورژانس هوايى در ايرانشهر ، سمنان و گرگان راه اندازى مى شوند.

وجود 33 پايگاه اورژانس هوايى در كشور

وى افزود: اكنون ٣٣ پايگاه اورژانس هوايى در كشور داريم كه تا پايان سال، ٤٤ پايگاه اورژانس راه اندازى مى شوند و پوشش اورژانس هوايى در كشور تكميل مى شود.

كوليوند عنوان كرد: به كمك اورژانس هوايى ١٦ هزار نفر را منتقل كرديم كه قسمت اعظم اين بيماران نياز به جراحى داشتند و در واقع ١٦ هزار نفر را از مرگ نجات داديم.

وى ادامه داد: چند كار ديگر را همچون راه اندازى اورژانس ريلى و دريايى در اورژانس دنبال كرديم و اكنون در حال خريد شناور هستيم و با سازمان پدافند غيرعامل و را آهن و مترو مذاكرات لازم را انجام داديم.

سرپرست اورژانس كشور عنوان كرد: در تهران ترافيک اجازه رسيدن به موقع را نمى دهد و متوسط زمان رسيدن اورژانس بسيار زياد است، به همين دليل مجبور شديم از موتورلانس ها استفاده كنيم و متوسط زمان رسيدن ما به بالين بيماران زياد است .

وى افزود: تاكنون ٢٠٠ دستگاه موتورلانس در اورژانس تهران فعال هستند و از بهترين نيروها و اين موتورلانس ها همه امكانات آمبولانس ها را دارند.

اورژانس ريلى يكى از راهكارهاى مناسب براى حل مشكل ترافيک

سرپرست اورژانس كشور اورژانس ريلى در تهران را يكى از راهكارهاى مناسب براى حل مشكل ترافيک و رسيدن به موقع اورژانس مطرح كرد و گفت: در تلاشيم تا با اتصال برخى بيمارستان هاى اصلى تروما در پايتخت اعم از بيمارستان امام خمينى، ميلاد، شريعتى، شهداى تجريش، سينا و نجميه به اورژانس ريلى بتوانيم بيماران حاد و ترومايى را به سرعت و بدون مشكل ترافيك به بيمارستان منتقل كنيم.

كوليوند با اشاره به راه اندازى دو كد اختصاصى در اورژانس براى انتقال بيماران سكته مغزى و قلبى گفت: ايجاد ٢٤٧ و ٧٢٤ كار اثربخشى در حوزه اورژانس بود، اگر كسى سكته قلبى كرد ٤ ساعت فرصت داريم تا فرد را به بيمارستان برسانيم و فرد زنده و سالم بماند اما اگر بعد از اين زمان به بيمارستان برسد به دليل از كار افتادن عضله قلب فرد دچار معلوليت مى شود و بسيارى از اندام ها آسيب مى بينند.

وى افزود: در آمبولانس ها دستگاه نوار قلب آنلاين قرار داديم و اگر پزشك تشخيص دهد فرد سكته قلبى كرده است بلافاصله به بيمارستان و بخش ويژه قلب منتقل مى شود.

كوليوند با بيان اينكه راه اندازى اين كد تحقق اقتصاد مقاومتى است، گفت: ١٦٠٠ نفر به كمک اين دو كد نجات پيدا كردند و دستگاه هاى نوار قلب مورد استفاده در اورژانس توليد وزارت دفاع است و اشتغال ايجاد شده است كه همه نشانه تحقق اقتصاد مقاومتى است.

وى افزود: در سكته مغزى نيز ضرورت رسيدن فرد به بيمارستان زير ٣.٥ ساعت وجود دارد و اگر فرد در اين مدت بيمار به بيمارستان برود نجات پيدا مى كند كه اورژانس هوايى و راه اندازى كد اختصاصى در اين زمينه بسيار موثر بوده است.

مرگ سالانه ۱۵ هزار نفر به دليل حوادث ترافيكى

كوليوند با بيان اينكه پرسنل اورژانس جهادگر هستند، گفت: پرسنل اورژانس و فوريت هاى پزشكى ايثارگر و فداكار هستند و هميشه آمادگى لازم براى خدمت رسانى به مردم را دارند، آنها در بدترين حوادث شاهد صحنه هاى دلخراشى هستند اما با حفظ روحيه بهترين خدمات را در اين شرايط به مردم مى دهند.

سرپرست اورژانس كشور گفت: ما امروز از روحانيون دعوت كرديم تا با اورژانس آشنا شوند، اگر حوادث و فوريت هاى پزشكى را درست بخواهيم تعريف كنيم و بايد به آموزش اهميت دهيم.

كوليوند با بيان اينكه ١٥ هزار نفر به دليل حوادث ترافيكى ساليانه جان خود را از دست مى دهند، عنوان كرد:٣٥٠ هزار نفر در حوادث ترافيكى مصدوم و مجروح مى شوند كه ٦٠ درصد از اين افراد نمى توانند به شغل خود بازگردند.

وى افزود: هنر اورژانس این نیست که هر پنج کیلومتر یک آمبولانس بگذارد، هنر این است که مردم را آموزش دهیم و سطح اطلاعات و سواد سلامت مردم را بالا ببریم تا از بروز حوادث پیشگیری شود و برای این کار بايد آموزش را از مدارس ولو به اندازه يك صفحه از كتاب درسى شروع كنيم، افزون بر اين نیازمند همکاری همه گروه ها از جمله روحانیان، دانش آموزان و دانشجویان هستیم.

وی اضافه کرد: برای گسترش آموزش همگانی برنامه های متعددی داریم و آموزش های مربوط به اورژانس علاوه بر روحانیان در مدارس و دانشگاه ها نیز انجام می شود.

کاهش تلفات ترافیکی یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری

سرپرست اورژانس کشور ادامه داد: در نظام اسلامی همه به ولایت فقیه علاقه مند هستیم,، يكى از مطالبات رهبرى كاهش تلفات ترافيكى است و در اين زمينه تاكيدهاى زيادى دارند و به همين دليل بايد قوى و مصر در اين زمينه گام برداريم، این کار در راستای اقتصاد مقاومتی است و در همین مسیر نوسازی آمبولانس های فرسوده آغاز شده است.

وى خطاب به روحانيون حاضر گفت: به طلاب حوزه هاى علميه آموزش هاى اورژانس داده شود تا هر كدام از شما يک نجات گر باشيد و به مردم آموزش بدهيد زيرا در حوادث ترافيكى حضور فردى كه به فوريت هاى پزشكى آشنا باشد بسيار حياتى است و مى توان جان بسيارى از افراد را با اين آموزش ها نجات داد.

وى با اشاره به اهداف اورژانس در زمينه آموزش به گروه هاى مختلف گفت: مردم بايد احياى قلبى ريوى، مواجه با مصدومان ترافيكى را آموزش ببيند و بدانند كه در اين شرايط چه اقدامى انجام دهند و چگونه به اورژانس خبر دهيم، بسيارى از افراد در هنگام حوادث كنترل خود را از دست مى دهند و حتى نمى توانند آدرس درست به اورژانس بدهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۶
آمبولانسا خودشون بهتر میدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۳۰ مهر ۱۳۹۶
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۳۰ مهر ۱۳۹۶
رسیدگی کنن که سالی هزاران نفر رو به کشتن میدن
آخرین اخبار