یک متخصص آنکولوژی و هماتو‌لوژی کودکان گفت: در کشور ما 16 تا 18هزار بیمار تالاسمی شناخته شده است اما برخی بیماران عارضه خود را به ثبت نرسانده‌اند.

ابتلای 18 هزار ایرانی به بیماری تالاسمیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آز‌یتا آذرکیوان متخصص آنکولوژی و هماتو‌لوژی کودکان در حاشیه مراسم اولین همایش پزشکان در‌مانگر تالاسمی ایران که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه امروزه شاهد بهتر شدن کیفیت زندگی و درمان بیماران تالاسمی در کشورمان هستیم و عوامل مختلفی در این خصوص تاثیر داشتند.

وی بیان کرد: متاسفانه امروزه بیماران تالاسمی از نظر شغل و مسائل ازدواج دچار مشکلاتی هستند، زیرا برخی از سازمان‌ها از پذیرفتن بیماران تالاسمی برای شغل امتناع می‌کنند.

داروهای اختلالات باروری بیماران تالاسمی تایید‌یه بیمه ندارد

آذرکیوان ادامه داد: در حال حاضر داروهای مربوط به اختلالات باروری مربوط به بیماران تالاسمی تایید‌یه بیمه را ندارند و امکانات خوبی برای این افراد فراهم نیست. این افراد که دارای دفترچه خاصی هستند و هزینه‌های زیادی را بابت طول عمر و ارتقای کیفی زندگی خود می‌پردازند.

وی عنوان کرد: اگر بیماری مبتلایان به تالاسمی در کودکی به موقع تشخیص داده شود، این افراد با پیوند مغز استخوان بهبود پیدا می‌کنند اما اگر در بزرگسالی متوجه چنین عارضه‌ای شوند درمان قطعی ندارد اما برای طول عمر و افزایش کیفیت زندگی‌شان از روش تزریق خون می‌توانند  به فعالیت‌های روزمره خود پرداخته و زندگی عادی داشته باشند.

آذرکیوان با بیان اینکه خوشبختانه در ایران خون سالم و عمل آهن‌زدایی به خوبی انجام می‌شود،‌ افزود: تزریق خون سبب افزایش آهن در بدن می‌شود که این کار در کشور ما در دسترس بوده و سازمان انتقال  خون عهده‌دار خون سالم به بیماران است.

وی عنوان کرد: در کشور ما 16 تا 18هزار بیمار تالاسمی شناخته شده است اما برخی بیماران عارضه خود را به ثبت نرسانده‌اند.

اجباری شدن آزمایش تالاسمی قبل از ازدواج سبب کاهش مبتلایان به این بیماری است

وی ادامه داد: از سال 75 آزمایش تالاسمی قبل از ازدواج برای همه زوج‌های جوان اجباری شد که در صورت ناقل بودن زوجین توصیه‌های لازم در خصوص بارداری و انجام آزمایش ژنتیک قبل از تولد نوزاد ارائه می‌شود.

شیوع بیشتر تالاسمی در شمال و جنوب کشور

آذرکیوان عنوان کرد: در نوار خطه‌های شمال و جنوب تالاسمی شیوع بیشتری دارد که علت اصلی‌اش وجود پشه مالاریا در این مناطق است.

وی ادامه داد: در کشور ما چهار درصد مردم ناقل ژن تالاسمی ماژور هستند و خوشبختانه باید بگویم که ژن آلفا از شدت کمتری برخوردار است و در ایران 30 درصد مردم دارای این ژن هستند.

وی یادآور شد: در کشور سالانه 250 کودک مبتلا به بیماری تالاسمی متولد می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار