رئیس نوسازی مدارس کشور از کمبود 40 میلیون مترمربع فضای آموزشی در کشور خبر داد.

40 میلیون مترمربع فضای آموزشی کم داریمبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدتقی نظرپور ریاست سازمان خیرین مدرسه ساز کشور در نشست خبری روسای جامعه خیرین مدرسه ساز و سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: براساس آخرین آمار از جمعیت دانش آموزی، متوسط سرانه فضاهای آموزشی کل کشور 5/16متر مربع به اعضای هر دانش آموز است که با متوسط استاندارد و قابل قبول 8/39فاصله داریم. متاسفانه ما حدود 40میلیون مترمربع فضای آموزشی برای دانش آموزان کم داریم.

 

یزد، بیشترین سرانه فضای آموزشی و آمار قبولی کنکور را دارد

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در ادامه استان یزد را جزء استان‌های با سرانه‌های بالا و قابل قبول خواند افزود: سرانه فضاهای آموزشی یکی از دلایل تاثیرگذار بر روی دانش آموزان است به طوری که امسال استان یزد بیشترین قبولی را در کنکور سراسری به خود اختصاص داده است یکی از دلایل این ارتباط فضاهای کالبدی برای دانش آموزان محسوب می شود.

نظرپور تصریح کرد: فضاهای کاربردی و نقش دوم را در مدرسه ایجاد می‌کند و می‌تواند نقش موثری در موقعیت دانش آموزان داشته باشد.

 

کمبود سرانه آموزشی در البرز، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و تهران

وی استان البرز را جزء استانی با کمترین سرانه فضای آموزشی خواند بیان کرد: سرانه استان البرز به دلیل مهاجرپذیری و جمعیت بالای دانش آموزی 3/38 مترمربع است و به ترتیب آذربایجان غربی، خراسان رضوی و تهران جزء شهرهایی هستند که متاسفانه سرانه فضای آموزشی آن کمتر است.

رئیس سازمان مدرسه ساز کشور افزود: طی برنامه ریزی های انجام شده در حوزه خیرین و آموزش و پرورش تلاش کنیم در مرحله اول ظرفیت استان‌های که زیر متوسط سرانه کل کشور هستند را افزایش دهیم و به سرانه قابل قبول و استاندارد برسیم.

نظرپور ادامه داد: در مهرماه سال جاری چیزی حدود 8استان ما بالای 200کلاس درس ارائه شد.

وی افزود: استان خراسان رضوی که چهارمین استان با سرانه پایین، امسال توانسته 592 کلاس درس به مجموع آموزش و پرورش خراسان رضوی اضافه کند. استان تهران هم 483 کلاس درس را توانسته در مهرماه امسال اضافه کند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور عنوان کرد: درصددیم استان‌هایی که از سرانه فضای آموزشی پایینی برخوردارند را به وضعیت خوبی برسانیم.

 

تحویل 67 درصد فضای آموزی به مدارس ابتدایی

نظرپور گفت: در مجموع استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان،خوزستان، گیلان، سیستان و بلوچستان و فارس از استان‌هایی هستند که توانسته اند امسال  200کلاس درس را  تحویل دهند، در مهر امسال حدود 67درصد کلاس با فضای آموزشی در مدارس ابتدایی تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: ما در مهر امسال 17178 پروژه را تحویل گرفته ایم که شامل 5300 کلاس درس با زیربنای 718591 مترمربع از این مجموعه تحویل داده شده است.

رئیس نوسازی مدارس کشور تصریح کرد: در آموزش متوسط 88 پروژه حدود 7 درصد شامل 647کلاس درسی از این مجموع را به خودش اختصاص داده است، متوسط دوم 115 پروژه شامل 1304کلاس درس و هنرستان های ما از 21 پروژه شامل 197کلاس درس را به خود اختصاص داده اند.

 

توجه به ساخت مدارس ابتدایی برای رعایت عدالت آموزشی

نظرپور گفت: توجه ما به ساخت مدارس ابتدایی به دلیل این است که بتوانیم عدالت آموزشی را در حوزه آموزش و پرورش ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در سال 96 حدود 50 درصد کلاس های ساخته شده با همت و مشارکت خیرین ساخته شده است به طوری که در سال گذشته بالغ بر 50درصد تعهدات خیرین تحقق یافته است.

نظرپور گفت: ماده واحده‌ای داریم که طی آن دولت باید معادل اعتباری که خیرین می‌گذارند اعتبار بگذارد که اگر محقق شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

وی ادامه داد: متوسط سرانه آموزش باید 6متر مربع باشد که اگر اعتبارات تامین شود تا پایان برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش به این میزان خواهیم رسید.

 

15/6 درصد کلاس‌های درس نیازمند تجهیز سامانه گرمایشی و سرمایشی

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور افزود: طرح بهبود وضعیت سیستم گرمایشی مدارس در 281 هزار کلاس در سال 90 آغاز شد و طی6 سال اخیر 161 هزار کلاس درس معادل 57 درصد استانداردسازی شده است.

نظرپور عنوان کرد: اکنون استانداردسازی 14 درصد معادل 38هزار کلاس درس در دست اجرا است که 83 هزار کلاس درس نیازمند تجهیز سامانه های گرمایشی است یا به عبارتی در مجموع 15/6 درصد کلاس‌های درس ما نیازمند تجهیز سامانه گرمایشی و سرمایشی هستند.

 

در حال تکمیل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.