شناسایی 60 منطقه بحرانی حریق در همدان

فرمانده یگان حفاظت منابع‌ طبیعی و آبخیزداری استان از شناسایی 60 منطقه بحرانی و نیمه‌ بحرانی حریق در اراضی ملی همدان خبر داد.

شناسایی 60 منطقه بحرانی حریق در همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ سرهنگ رسولی،فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان همدان با اشاره به اینکه تا کنون 60 منطقه بحرانی و نیمه‌بحرانی حریق در اراضی ملی استان همدان شناسایی شده است، افزود: از ابتدای امسال تا اواخر مهرماه به بهره‌گیری از حدود 1000 نفر دیده‌بان در زیرگروه خود مسئولیت پایش، حفاظت و پیشگیری از حریق در عرصه‌های منابع‌طبیعی استان را به‌خوبی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد:افراد دیده ‌بان از جوانان و بومیان محلی بوده که با وسیله نقیله موتوری و تلفن همراه در مناطق حساس و بحرانی منابع‌طبیعی به طور مستمر گشت و مراقبت کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع سریعاً مراتب را از طریق کد امداد جنگل و مراتع 1504 به یگان حفاظت منابع‌طبیعی گزارش می‌کنند.

بهرام رسولی اضافه کرد: مناطق بحرانی عرصه‌هایی هستند که برابر سوابق و آمار و اطلاعات موجود بیشترین تعداد و سطح آتش‌سوزی را به خود اختصاص داده و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیش از 90 درصد از حریق‌های حادث شده عامل انسانی در بروز آن دخالت داشته است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع 12 جلسه کمیته بحران و کارگروه‌های فرعی تخصصی مخاطرات بخش کشاورزی در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار شده است اظهار داشت: به منظور جلوگیری ازسرایت آتش‌سوزی از اراضی زراعی کشاورزان به اراضی منابع‌طبیعی در سطح 740 هکتار از عرصه‌های بحرانی و حساس، طرح آتش‌بر ایجاد شده است.

نصب 2 دستگاه برجک دیده ‌بانی

این مسئول در ادامه از ساخت و نصب 2 دستگاه برجک دیده ‌بانی در مناطق حساس و بحرانی حریق شامل پارک جنگلی شهید رجایی روستای حیدره شهرستان همدان و جنگل طبیعی گیان نهاوند خبر داد و خاطر نشان کرد: ساخت و راه‌اندازی این برجک‌های دیده‌بانی به نوعی برای نخستین‌بار برای پیشگیری و مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع در غرب کشور اتفاق افتاده است.

فرمانده یگان حفاظت منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: با استقرار نیروهای حفاظتی در فصل حریق در این برجک‌ها هر گونه آتش‌‎سوزی و تخریبی صورت گیرد سریعاً رصد، پییگری و آتش‌‎سوزی احتمالی مهار می‌شود و از خسارت زیست‌محیطی جلوگیری به‌عمل خواهد آمد.


وی یادآورشد: درصدد هستیم با گشایش اعتبارات تعداد این برجک‌ها را در سطح عرصه‌های منابع طبیعی استان افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته تعداد 187 فقره حریق به مساحت 487 هکتار در اراضی ملی به‌وقوع پیوسته بود، گفت: امسال با همکاری و مشارکت مردم و مسئولین تا پایان مهرماه 37 فقره و به مساحت 66 هکتار حریق رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 برابر کاهش حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ج

شناسایی مناطق بحرانی حریق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.