ایران زمین/ 115

جیرفت؛ بهشت جهان در دوره باستان + تصاویر

جیرفت با برخورداری از شرایط مطلوب آب و هوایی و انواع محصولات کشاورزی، بهشت جهان در دوره باستان به حساب می‌آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در جنوب استان کرمان شهری به چشم می‌خورد که امروزه با عنوان جیرفت شناخته می‌شود. این شهر به دلیل برخورداری از شرایط مطلوب آب و هوایی و انواع محصولات کشاورزی، بهشت جهان در دوره باستان به حساب می‌آمد.

 

جیرفت؛ بهشت جهان در دوره باستان

 

بنابراین گزارش، شهر جیرفت در ارتفاع ۷۲۰ متر از سطح دریا و در دره‌ای پهن گسترده شده است. این شهر به علت قرار گرفتن در عرض‌های جنوبی کشور و واقع شدن در ارتفاع نه چندان بالا، دارای تابستان‌های گرم و نسبتاً مرطوب و زمستان‌هایی معتدل و کوتاه است.

جیرفت؛ بهشت جهان در دوره باستان


شایان ذکر است که براساس نتایج مطالعات انجام شده، شهر جیرفت در دوره تاریخی پیش از اسلام بزرگ‌ترین مرکز تجاری جهان بوده است. این شهر در دوره پس از اسلام مرکز ولایت کرمان به شمار می‌آمد.

جیرفت؛ بهشت جهان در دوره باستان


شهر جیرفت قبل از حمله مغول یکی از شهر‌های آباد و ثروتمند جهان اسلام بود. مورخان و باستان شناسان ایرانی با حفاری‌های بسیار در هلیل‌رود و روستای کنار صندل متوجه شده‌اند که گهواره تمدن خاورمیانه بین‌النهرین نیست؛ بلکه جیرفت است. آن‌ها در این حفاری‌ها موفق به اثبات نظریه شهر دقیانوس شده و آن را به ثبت ملی رساندند.

جیرفت؛ بهشت جهان در دوره باستان


خاطرنشان می‌شود از جاذبه‌های گردشگری شهر جیرفت می‌توان به کاروانسرای گنجعلی‌خان، مسجد شهر قدیم جیرفت (دقیانوس)، آرامگاه امیر حیدر، آرامگاه سالار رضا، قلعه سموران و غار شعیب اشاره کرد.


انتهای پیام/

 

شهر تاریخی جیرفت را بشناسید

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۵ آبان ۱۳۹۶
اکثر این آثار تاریخی در شهرستان عنبرآباد میباشند قلعه سموران و۰۰۰
آخرین اخبار