شفیعی مطرح کرد؛

تأییدیه آمانو؛ فرصتی برای ایران- تهدیدی برای آمریکا

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت:برنامه‌هایی وجود دارد که آژانس در این چارچوب موظف به برخی اقدامات نظارتی شده که دست آژانس را برای بازدید از اماکن مختلف باز می‌گذارد.

تأییدیه آمانو؛ فرصتی برای ایران- تهدیدی برای آمریکابه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نوذر شفیعی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با اشاره به نگرش آمریکا به مجامع جهانی، اظهار کرد: نهادهای بین‌المللی تا جایی ارزش دارند که در راستای منافع آمریکا عمل کنند و در غیر اینصورت، آن فرد یا دبیرکل برای ایالات متحده امریکا ارزشی نخواهد داشت.

وی با تکیه بر نا آشنایی ترامپ با مسائل مربوط به حقوق بین‌الملل، از فشارهای داخلی و خارجی پیش روی رئیس جمهور آمریکا سخن گفت و افزود: علت این فشارها، رفتارهای ناهنجار وی و دولت آمریکاست و یقینا اگر اظهارات آمانو برای ترامپ بی‌اهمیت باشد، برای بخش اعظم جامعه امریکا دارای اهمیت خواهد بود.

شفیعی مخالفت آمریکا را به معنای بی اهمیت جلوه دادن هنجارها و نهادهای بین‌المللی از سوی شخص ترامپ و سیاست حاکم بر دولت این کشور دانست و گفت: این مسئله به انزوای بیشتر ایالات متحده در عرصه بین الملل منجر خواهد شد و فشارهای سنگینی را از سوی اتحادیه اروپا و لیبرالیزم بر دولت ترامپ وارد خواهد کرد.

وی این روند را به فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران تعبیر کرد و افزود: بر خلاف تبلیغات گذشته که ایران را به انواع و اقسام اتهامات متهم می کردند، هم اینک اثبات شد که جمهوری اسلامی به رژیم های بین الملل پایبند است.

شفیعی با بیان اینکه اظهارات آمانو را در تهران به عنوان فرصتی برای کشورمان و تهدیدی برای آمریکا برشمرد و در خصوص بند T  برجام، گفت: یکسری مراکز و موسسات یا برنامه‌هایی وجود دارد که آژانس در چارچوب آن موظف به برخی اقدامات نظارتی شده و این مسئله دست آژانس را برای بازدید و بازرسی از اماکن مختلف باز می‌گذارد.

وی افزود: آمریکایی‌ها با استناد به این بند بطور غیر مستقیم در صدد هستند که فضا را برای خود ایجاد کنند و آژانس را در منگنه قرار دهند تا اقدامات کنونی را با سخت گیری بیشتری اجرایی کند؛ البته هر سخت گیری از سوی آژانس وجود داشته باشد برای ایران مشکلی ندارد اما مهم اینست که آژانس این اقدامات را اجرایی کرده و به این نتیجه ی مثبت رسیده است که فعالیت های هسته ای ایران هیچگونه انحرافی ندارد.

شفیعی یادآور شد: برجام بوجود آمد تا سوءظن ها را پایان دهد و آژانس نیز قبل از برجام به این نتیجه رسیده بود که هیچ انحرافی در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد؛ آن زمان هم تحت تاثیر مجموعه ای از قدرت ها قرار داشت و لذا کارکرد فنی را از دست داده بود.

وی با بیان اینکه راهی برای فرار آمانو وجود دارد، تصریح کرد: اروپا در کنار چین و روسیه، آمانو را حمایت می کنند و نهاد حقوقی نیز بنام برجام معیارها را مشخص کرده و امروز دست آژانس برای اثبات استقلال این نهاد باز است؛ مگر اینکه امریکا بتواند اروپایی ها را در این مسیر همراه کند و آمانو ناچار شود به رویه قبل از برجام فرار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار