پایان ساخت مرثیه‌ای برای کارون

ساخت مستند مرثیه‎ای برای کارون، ساخته عارف اصل ‎ شرهانی پایان یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عارف اصل شرهانی، کارگردان خوزستانی در توضیح این مستند گفت: وضعیت حال حاضر کارون، سدهای مخرب، کارخانجات آلوده‎کننده هوا، فاضلاب‎های صنعتی، کشاورزی و شهری و فرسودگی سیستم فاضلاب، نابودی تالاب‎ها، بافت زمین، خشکسالی و غیره به دلیل نبود مطالعه و عواقب ساخت و توسعه صنعت در منطقه، زمینه‎ای برای شکل‎گیری باران‎های موسوم به اسیدی و حملات ریزگردها و بیماری‎های شبه گرمسیری را افزایش داد و بستری لازم برای ساخت مستند "مرثیه‌ای برای کارون" شد.

وی بیان داشت: مرثیه‎ای برای کارون، دغدغه زیست‎ محیطی عوامل و گروه مستندسازی فیلم را به تصویر می‎کشد و سفارشی ساخته نشده است؛ دغدغه‎های زیست‎ محیطی در تک‎تک افراد این گروه بالفعل بوده و حتی قرار بر این است تا در آینده به همت و یاری این گروه فعالیت هنری دیگری در خصوص اهمیت محیط زیست انجام شود.

شرهانی با بیان اینکه مدت زمان این فیلم مستند 45 دقیقه است تصریح کرد: این فیلم در سخت ‎ترین شرایط جوی و محیطی به لحاظ گرمای طاقت‎فرسا، صحرای نمکزار، باتلاق‎های خطرناک و محیط‎های ناامن در کوه‎های صعب‎العبور تصویربرداری شد که در جاهایی عوامل صحنه علاوه بر حساسیت غبار و مواد اسیدی حتی دچار مصدومیت شدند.

این کارگردان خوزستانی اظهار داشت: باوجود این‎که شرجی‎های نفس‎گیر و اشعه خورشید، دستگاه‎های ضبط را با اختلال مواجه کرد اما این مشکلات در پروژه و سیر تکمیل آن اختلال و وقفه ایجاد نکرد.

سازنده مستند "مرثیه‎ای برای کارون" بیان کرد: در زمان جنگ ایران و عراق، تالاب هورالعظیم، بهمنشیر و کارون بازهم محمل نقل و انتقالات رزمندگان اسلام قرار گرفت و در عملیاتی از جنگ شاهد پیروزی‎های دلیرمردان ایران بود. این رود خروشان سالیان سال زنده ماند و همچون مادر همه را سیراب می کرد و اکنون در این 3 دهه، دردهای عمیقی بر پیکره کارون و خانواده‎اش، تالاب‎ها، نهرها، نخل‎ها و کشاورزی نشسته و مرثیه‎ای برای کارون بجا گذاشته است.

عارف شرهانی اذعان داشت: این فیلم به استناد تصاویر ضبط‎ شده که مشکلات، بحران آب و مهاجرت معکوس همه شهرهای خوزستان به فلات مرکزی از جمله اصفهان و یزد و همچنین به شهرهای تهران و کرج را نمایش می‎دهد، مدیران عالی را در حل معضلات معیشتی مردم که تراژدی غمگینانه‎ای را در طول فیلم رعایت کرده است، مصمم کند.

وی در ادامه به عوامل این فیلم مستند نیز اشاره و اظهار کرد: مریم سبحانی‎فرد، اشرف کرمی و عارف اصل‎شرهانی به عنوان محقق، فرید آشتین و ایمان قلی‎پور به عنوان تصویربردار و بهنام بیروموند به عنوان تدوینگر در این پروژه مستند همکاری داشتند؛ ضمن آن‎که خلیل اصل‎شرهانی نیز تهیه‎کننده این اثر می‎باشد.

اصل شرهانی افزود: "مرثیه‎ای برای کارون" با همکاری و حمایت مدیران مدیریت بحران استانداری خوزستان، فرمانداری ایذه و معاونت فرهنگی ناجای استان تهیه و تولید شده است.

ساخت مستند "مرثیه‎ای برای کارون" در شهریور سال جاری کلید خورد و در اواخر آبان 1396 مرحله تدوین خود را به پایان خواهد رساند.

نویسنده و کارگردان این مستند، سال گذشته رتبه سوم کشوری را برای مستند "شابو" از آن خود کرد و موفق به دریافت دیپلم افتخار و لوح زرین شد. مستند "شابو" مستندی اجتماعی است که به مسایل پیرامون مصرف مواد مخدر در نسل قدیم و جدید می‎پردازد. این مستند بدون کوچکترین دخل و تصرفی از سوی کارگردان و عوامل و همچنین بدون کمک گرفتن از دیدگاه‎ها و نظرات کارشناسان حوزه‎های روانشناسی، قضایی و پزشکی فقط به دو معتاد خیابانی اکتفا می‎کند که بخوبی نیز توانست واقعیت موجود را ملموسانه به تصویر بکشد.

شرهانی در پرونده کاری خود تاکنون ساخت مستندهایی چون "کژدم"، "آوا"، "برف و آفتاب"، "نفس در قفس"، "سرباز خط اول" و "غروب کارون" را به ثبت رسانده است.

این فیلمساز خوزستانی در سال 1394مقام اول کشور را در جشنواره فرهنگی دانشگاه‎های علوم ‎پزشکی کشور برای فیلمنامه "صفرویک" کسب کرد و در سال‎ 1395 نیز دو مقام سومی را در جشنواره‎های "سلامت" و "فرهنگی دانشگاه‎های علوم پزشکی ایران" برای ساخت فیلم مستند "شابو" از آن خود کرد.

انتهای پیام/گ

ساخت مرثیه‌ای برای کارون پایان یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.