تیلرسون در راستای سیاست های جنگ افروزانه آمریکا:

مجوز جنگی که پس از حملات ۱۱ سپتامبر صادر شد نباید لغو شود

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد دولت این کشور در زمینه مجوز جدید بکارگیری قدرت نظامی پیشنهادات جدیدی دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: نباید مجوز جنگی که در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ پس از حملات یازده سپتامبر و برای جنگ عراق صادر شد لغو شود.

تیلرسون در نشست خبری در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره مجوز اقدام نظامی آمریکا گفت: دولت آمریکا در زمینه مجوز جدید بکارگیری زور نظامی پیشنهادات جدیدی دارد. وی سپس این پیشنهادات و شروط را تشریح کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: هر گونه مجوز جدید از طرف کنگره برای استفاده از قدرت نظامی علیه تندرو‌ها نباید محدود به زمان یا مکان باشد. وی افزود هر چند بخش‌های زیادی از سرزمین‌ها (در عراق و سوریه) از تصرف داعش آزاد سازی شد اما، هنوز کار داعش تمام نشده است. سقوط خلافت داعش در عراق و سوریه باعث خواهد شد تا داعش به دنبال مکان دیگری به عنوان یک پناهگاه امن باشد.

رکس تیلرسون گفت: وقتی که من به مجوز فعلی اقدام نظامی مصوب سال دوهزار ویک نگاه می‌کنم می‌بینم که آن زمان وضعیت متفاوت بود. ما از عراق خارج شدیم و داعش به وجود آمد. ما نباید برنامه‌های خود را اعلام کنیم تا دشمن از آن بهره برداری کند. در اعلان جنگ نمی‌توان مشورت کرد بلکه یک فرمانده کل باید باشد و تصمیم بگیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود نخست وزیر عراق قدرت مطلق در این کشور است. او قدرت و کنترل لازم را بر روی گروه‌های شبه نظامی مختلف از جمله نیرو‌های داوطلب مردمی دارد. آن‌ها بیشتر شهروندان عراقی هستند که به عنوان شبه نظامی می‌جنگند. ما همچنین شاهد حضور نیرو‌های پیشمرگه کردستان عراق که در زمان جنگ داعش را شکست دادند، هستیم. آن‌ها موصل را آزاد کردند و آن‌ها بخش‌های زیادی از استان نینوا و دیگر استان‌ها را آزاد کردند. این نیرو‌ها خود را تحت فرماندهی نخست وزیر عبادی قرار دادند.

وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: نباید مجوز‌های جنگ سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ لغو شوند چرا که اصولی درست برای عملیات نظامی کنونی به شمار می‌آیند.

جیمز ماتیس در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره تهدیدات امروز در جهان از جمله به حملات تروریستی اشاره کرد و گفت: مجوز اقدام نظامی که در سال دو هزار و یک به دولت داده بود، باید تغییر کند و مطابق با تغییرات روز باشد. هرگونه مجوز جدید، برای اقدام نظامی نباید از جنبه زمانی و مکانی محدود باشد، چون جنگ قابل پیش بینی نیست.

ماتیس گفت: بوکوحرام با داعش ارتباط دارد و ما مجوز اقدام علیه بوکوحرام را داریم. وی درباره میزان اقدام نظامی ضد بوکوحرام از جمله اعزام نیروی زمینی گفت: اگر رئیس جمهور تشخیص دهد که تهدیدی ضد آمریکا وجود دارد، بله ما چنین مجوزی داریم.

سناتور بن کاردین عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در جلسه استماع با موضوع بررسی صدور مجوز اقدام نظامی برای دولت آمریکا گفت: مجوز اقدام نظامی درباره عراق نباید از طرف دولت آمریکا در همه جا به کار رود.

کاردین گفت: اول باید بگویم که کنترل داعش بر مناطقی در عراق و سوریه از بین رفته است. صد‌ها نفر از اعضای داعش کشته شده اند و صد‌ها نفر از آن‌ها تسلیم شده اند. دوم اینکه بحران با کره شمالی بسیار بدتر شده است. کره شمالی هم موشک‌های قاره پیما با توانایی رسیدن به خاک آمریکا آزمایش کرده است و هم سلاح اتمی که زلزله به همراه داشته است، آزمایش کرده است.

وی افزود در این بین شاهد ردو بدل شدن سخنان تهدید آمیز بین رئیس جمهور ترامپ و کیم جونگ اون هستیم. سوم اینکه رئیس جمهور ترامپ از گزینه نظامی در رابطه با بحران در ونزوئلا صحبت کرده است. سرانجام باید بگویم که ما نمی‌توانیم تمامی جنبه‌های بررسی صدور مجوز اقدام نظامی را در این جلسه بررسی کنیم. کمیته روابط خارجی سنا صلاحیت لازم را برای صدور مجوز اقدام نظامی و تعهد نظارت بر چگونگی اجرای آن برعهده دارد.

سناتور بن کاردین گفت: یازدهم سپتامبر و مجوز اقدام نظامی درباره عراق نمی‌توانند سهولت لازم را برای رئیس جمهور برای انجام اقدامات نظامی برای هر نقطه در جهان فراهم کنند. این مجوز‌ها نباید به عنوان تاییدی قانونی برای اقدامات نظامی دولت در سراسر جهان استفاده شوند. من متقاعد نشده ام که تهدید داعش برای آمریکا و متحدان و دوستانمان این کمیته را بر آن دارد که مردان و زنان را در ماموریت‌های رزمی قرار دهیم.

انتهای پیام/

سخنان تیلرسون در نشست خبری در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار