نیم ملیون افغانی، بهای صلح با هر عضو طالبان در هرات

دولت افغانستان در غرب این کشور در مقابل پیوستن هر عضو طالبان به پروسه صلح، نیم ملیون افغانی هزینه می‌کند.

نیم ملیون افغانی، بهای صلح با هر عضو طالبان در هراتبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامۀ اطلاعات روز افغانستان گزارشی را منتشر کرده است که بر اساس آن، دولت افغانستان در غرب این کشور در مقابل پیوستن هر عضو طالبان به پروسه صلح، نیم ملیون افغانی هزینه می‌کند.

این روزنامه به اسنادی دست یافته است که نشان می‌دهد در هفت سال گذشته تلاش‌هایی برای صلح در هرات آغاز شده که بسیار پر هزینه و کم دستاورد بوده است.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، کمیتۀ شورای عالی صلح در هرات در هفت سال 1280 تن را به پروسۀ صلح جذب کرده است که 104 تن از آن‌ها فرماندهان این گروه بوده اند.

مولوی غلام سرور، رئیس این کمیته‌ گفته است که پیوستن این افراد به پروسه صلح در هرات نقش موثری در کاهش جنگ‌ها در این ولایت داشته است.

آنچه اسناد این روزنامه به آن‌ها اشاره کرده این است که در هفت سال گذشته دولت حدود 12 ملیون دالر را برای این کمیته هزینه کرده است، که بالاترین هزینۀ یک شورای دولتی در سطح کشور است.

بر اساس گفته‌های رئیس این کمیته برای هر جنگجو در مقابل پیوستن به پروسۀ صلح 36 هزار افغانی پرداخت می‌شود، اما یافته‌های این روزنامه حاکی از آن است که پیوستن هر کدام از این جنگجویان به پروسۀ صلح نیم ملیون افغانی هزینه داشته است.

هرچند رئیس این کمیته گفته است که آنها کارهایی برای رشد شرایط رفاهی در روستاها نیز انجام داده اند.

عبدالقادر کامل یکی از آگاهان سیاسی در هرات می گوید: تلاش‌های دولت برای صلح در هرات بدون برنامه بوده و دولت محلی فقط تا 5 کیلومتری اطراف شهر حاکمیت دارد و در بیرون از شهر، حضور طالبان گسترده و قوی است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.