ترکمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مطالعه کم به سینمای قصه‌گو ضربه زده است

نادره ترکمانی گفت: به نظرم مطالعه ناکافی باعث شده، دیگر قصه و فیلم جذابی نداشته باشیم.

مطالعه کم به سینمای قصه‌گو ضربه زده استنادره ترکمانی کارگردان سینما، درباره اهمیت سینمای قصه‌گو به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: قصه گفتن بهترین راه برای مفرح کردن و سرگرمی مخاطب و جذب هرچه بیشتر اوست. باید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهیم وحتما بازخوردش در گروه‌های مختلف سنی معین و مشخص خواهد بود؛ اما متاسفانه معضلی که با آن مواجهیم عدم قصه‌گویی است. حتی کسانی که می‌گویند این کار را انجام می دهیم، یک جاهایی به حاشیه می‌روند.

وی افزود: آثاری که قصه ندارند، یا نویسنده توانمند نداشتند و یا این موضوع برای آنها بی اهمیت بوده است. شاید هرکس بتواند قلم را بردارد و بنویسد؛ اما این قصه‌گویی حرفه‌ای و مناسب مدیوم سینما نیست. قصه‌گویی سینمایی چارچوب خاص خودش را می‌طلبد.

این کارگردان اذعان داشت: قصه‌گوهای قدیمی ما که برخی از آنها در روستاها و مکان های دورافتاده زندگی می کردند و از امکانات شهری برخوردار نبودند، شاید مطالعه آنچنانی نداشته و یا اصلا مطالعه نمی کردند؛ اما به خوبی از عهده قصه گفتن بر می آمدند و بر اساس شرایط موجود و عکس العمل ها و نیاز مخاطبانشان، در گفتار و قصه خود گره ایجاد می‌کردند تا جذابیت کار بالاتر برود و بتوانند آن‌ها را میخکوب کنند. دقت می‌کردید حتماً شروع، وسط و پایانی هم داشتند.

این کارگردان گفت: معضل الان ما این است که نویسنده در بدو امر به مخاطب فکر نمی‌کند. ما باید هیجان، تاثیرگذاری، شخصیت‌پردازی و ... در یک فیلم بگنجانیم تا مخاطب قرن بیستم را به سمت سینماها بکشانیم و پای فیلم نگه داریم که متاسفانه سینمای ما این نوع قصه گویی را ندارد.

ترکمانی بیان کرد: البته روش جذب مخاطب از طریق نگفتن قصه هم داریم که تکنیک های خاص خودش را دارد و اگر به درستی پیش برود و اعمال تکنیک شود، حتماً با تماشاچی ارتباط برقرار می‌کند؛ اما سینمای قصه گو همیشه سطح گسترده‌تر و عمومی‌تری را به سمت خود خواهد کشاند.

این کارگردان تصریح کرد: به نظرم مطالعه ناکافی به مسائلی ختم می‌شود که دیگر قصه و فیلم جذابی نداریم. ما باید روی این جریان بیشتر کار کنیم تا بتوانیم به خروجی‌های مثبتی برسیم.

ترکمانی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم سینمای پرمخاطبی که داشتیم را کتمان و حذف کنیم؛ باید به دنبال کشف دلایل پرمخاطب بودن آن و علت کمرنگ شدن این جریان در این روزها باشیم. می‌توانیم با مطالعه کافی و شناخت کامل ذائقه مخاطب امروز، به سمت سینمایی قصه گو حرکت کنیم.

 

انتهای پیام/

 

 اظهار نظر کارگردان سینما درباره اهمیت سینمای قصه گو

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار