رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان:

برون‌سپاری فعالیت‌ سالن‌های مطالعه شهرداری موفقیت آمیز نبود

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان گفت: سالن‌های مطالعه از نظر کیفی و کمی و ارائه خدمات در شرایط قابل قبولی نیستند و متاسفانه موضوع برون‌سپاری، در این خصوص نتیجه خوبی نداشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فریده روشن امروزدر دوازدهمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان با اشاره به آغاز هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: کتاب و کتابخوانی سنگ بنای توسعه فرهنگ و رشد تمدن‌هاست و روح یک جامعه در پرتو این مهم بارور و پویا می‌شود.

وی با بیان اینکه بدون رشد فرهنگ کتابخوانی در جوامع، نمی‌توان به رشد مدنیت دل خوش کرد، افزود: آدمی برای داشتن یک زندگی سعادتمند، نیازمند بینش وآگاهی است که با مطالعه کتاب به دست می‌آید و مهم‌تر اینکه فرهنگ دینی و ملی ما نیز مبتنی بر دانایی‌ست و ابزار اصلی آن کتاب و مطالعه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان کتابخانه را دانشگاهی برای همه دانست و ابراز داشت: برخی به دلیل اهمیت فزاینده آن در پیشرفت حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، کتابخانه عمومی را به قلب جامعه تشبیه کرده و زندگی افراد را بدان وابسته دانسته‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت نامطلوب کتاب و کتابخوانی و رویکرد جامعه ما  نسبت به آن که سرانه پایین مطالعه در کشور بیانگر این وضعیت است، یکی از چالش‌ها و مشکلات اصلی در حوزه فرهنگی قلمداد می‌شود، گفت: در مباحث آموزشی و فرهنگ‌سازی، مطالعه نکردن یک چالش جدی است و وقتی به بیان مشکلات و چالش‌های جامعه می‌پردازیم، مدام از ضعف فرهنگی و به ویژه فرهنگ شهروندی می گوییم که ارتباط انکارناپذیری با وضعیت نابسامان مطالعه و کتابخوانی دارد.

روشن تصریح کرد: این واقعیت بیانگر یک نکته اساسی است و آن اینکه با سخنرانی و شعار، هیچ کاری به نتیجه نمی‌رسد، مگر اینکه شرایط و امکانات لازم برای تحقق این امر یعنی «کتابخوانی» در جامعه میسر شود.

 وی با بیان اینکه در حوزه کاهش سرانه مطالعه همواره بی علاقگی شهروندان مورد تاکید بوده و به دیگر موارد توجهی نشده است، افزود: همین مساله کار متولیان فرهنگی را سخت‌تر  می‌کند و البته بیشتر انتقادات هم متوجه همین حوزه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه  شرایط بیانگر این است که ما در جامعه در حوزه کتابخوانی کار فرهنگی برای افزایش سرانه مطالعه نکرده‌ایم، ابراز داشت: باید احساس نیاز به مطالعه را در مردم ایجاد کرد و  این کار برای مردم به عنوان یک فعالیت ضروری شناخته شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که مردم مطالعه را فعالیتی زائد و بی‌فایده بدانند، سرانه مطالعه همچنان پایین خواهد بود که این نقطه ضعف اساسی، مانند بسیاری دیگر از مشکلات فرهنگی جامعه، یک مسئله تک بعدی نبوده و عوامل بسیاری در آن دخیل هستند که برای حل این مشکل ابتدا باید این عوامل علَی و معلولی شناسایی شود.

روشن با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در جامعه در حوزه کتاب و کتابخوانی عدم یکپارچگی و همسویی نهادهای متولی و ذی‌ربط است، افزود: در این زمینه باید نگاه تعاملی و هم‌افزایی تقویت شود، زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند و برنامه‌هایی که در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اجرا می‌شود، از نظر کیفی و کمی ارتقاء یابد.

وی اضافه کرد: بحث اقتصادی و هزینه تهیه کتاب، مسأله توزیع مناسب مراکز عرضه و توزیع کتاب اعم از کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها، رساندن ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها به استانداردهای بین‌المللی و ...، اقداماتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با توجه به اینکه شهرداری اصفهان از نظر ایجاد زیرساخت‌ها و اجرای برنامه در حوزه کتاب و کتابخوانی اقدامات بسیاری انجام داده، لازم است نسبت به بهره‌وری مطلوب از فضاهای موجود، طرح و برنامه داشته باشد چراکه در حال حاضر سالن‌های مطالعه از نظر کیفی و کمی و ارائه خدمات در شرایط قابل قبولی نیستند و موضوع برون‌سپاری، متاسفانه در این خصوص نتیجه خوبی نداشته است.

وی همچنین به عدم موفقیت شهر اصفهان برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران اشاره کرد و گفت: در ادوار گذشته با توجه به اینکه اصفهان کارنامه قابل قبولی داشته است، اما نتوانسته پایتختی کتاب را از آن خود کند که باید نسبت به حضور در ادوار بعدی با توجه به جایگاه شهر اصفهان اقدام کرد و اگر سازوکارهای لازم برای یک رقابت سالم و عادلانه وجود داشت، اصفهان نسبت به حضور خود برنامه‌ریزی کند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.