در نشست رسانه ای سازمان اوقاف مطرح شد؛

۲۵ هزار هکتار در تصرف دستگاه‌های دولتی است/ ۷ هزار میلیارد بودجه برای توسعه امامزادگان

همزمان با دهه وقف، نماینده ولی‌فقیه از چهار دستاورد جدید سازمان اوقاف و امور خیریه رونمایی کرد.

اوقافبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت‌ الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، صبح روز سه شنبه ۲۳ آبان ماه، در کنفرانس مطبوعاتی خود ضمن عرض تسلیت به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه در خصوص عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و سامانه جدید اوقاف، گفت: صدقه زمانی به وقف تبدیل شد که حضرت علی (ع)، برای موقوفه و یا صدقه‌ای که مشخص کرده بودند، متن وقف‌نامه‌ای را نوشتند و ما مفتخریم که یادگار پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) را در کشورمان داریم.

وی ادامه داد: وقف تنها برای ما نیست، بلکه در ادوار گذشته نیز وجود داشته است، پیامبر اکرم (ص) این حکم را امضاء کردند و آن را کمال بخشیدند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه وقف در موضوعات مختلف به دولت و ملت خدمت گزار بوده است، اظهار کرد: امروز ما به همراهی شما اهالی رسانه به همه زوایای ترویج و تبلیغ وقف پرداختیم، ولی کافی نیست، من از شما خبرنگاران تقاضا دارم تا به صورت موضوعی و مستقیم خدمات وقف را به مردم معرفی کنید.

نماینده ولی فقیه با اشاره به خدمات سازمان اوقاف در سال‌های اخیر عنوان کرد: یکی از خدمات موقوفات وجود بیش از ۱۴۰۰ موقوفه درمانی است، که بیشترین سهم را در موقوفات دارند. امروزه حدود ۲۵ درصد از مراکز درمانی کشور موقوفه هستند که ۳۰ تا از این بیمارستان ها در تهران است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی با اشاره به موقوفه‌های آموزشی بیان کرد: تا امروز ۱۴۰۰ موقوفه در آموزش و پرورش داشتیم که مدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها را در بردارد.

وی ادامه‌داد: یکی از اقدامات اوقاف، موقوفات و خدمات فرهنگی و عبادی مانند؛ مساجد، حسینیه و تکایا است که در طول سال بنا به مناسبت‌های مذهبی و برنامه‌هایی که دارند، به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ۴۸ درصد امامزادگان، هدایا و نذورات مردمی دارند و متأسفانه ۵۲ درصد امامزادگان هیچ‌گونه نذوراتی ندارند و اگر بخواهیم این امامزادگان را آباد کنیم تا به مردم خدمات ارائه دهند، به حدود ۷ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

حجت‌الاسلام محمدی با بیان اینکه تا پایان سال ۸۸ فقط ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع کار مهندسی و عمرانی در سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته، گفت: از سال ۱۳۸۹ تاکنون این میزان به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع رسیده است.

وی افزود: تا پایان سال ۱۳۸۸ فقط در ۵۰۰ بقعه نماز جماعت برگزار می‌شد، اما از سال ۱۳۸۹ به بعد این تعداد به ۱۳۰۰ بقعه رسیده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: از اول پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان سال ۸۸ تعداد ۲۲ هزار و ۲۳۰ مبلغ جهت ترویج دین به مناطق مختلف کشور اعزام شده است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون این میزان به ۵۳ هزار مبلغ رسیده است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم حقوق واقفین را مطرح کنیم، باید ابتدا وقف‌نامه‌ها را بشناسیم، گفت: تا امروز هرچه سند وقفی بوده، بررسی‌ شده است و در سامانه اوقاف وجود دارد. بعد از این بررسی‌ها لازم بود برای موقوفات سند رسمی برای املاک کشور صادر شود،که طی تلاش‌های بسیار این کار با در نظر گرفتن۶۴ هزار و ۵۰۰ سند ثبتی انجام شد.

حجت‌ السلام والمسلمین محمدی درخصوص حل مشکلات با دیگر نهادهای کشوری بیان کرد: درباره حل مشکلات مردم و موقوفات ۱۸ تفاهم نامه با دستگاه ها مختلف تنظیم شده است که از جمله این مشکلات، با سازمان منابع طبیعی، میراث فرهنگی و ... برطرف کرده‌ایم.

وی درخصوص دیگر اقدامات این ارگان بیان کرد: شناسایی مستأجرین متصرفین موقوفات از جمله دستگاهای دولتی انجام شد، که حدود ۲۵ هزار هکتار در تصرف دستگاهای دولتی است و سند آنها تنظیم شد و مطالبات اوقاف از دستگاه ها مشخص شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه مسائل حقوقی به صورت جدی درحال پیگیری است، تصریح کرد: بعضاً گاهی موقوفات شرایط مناسبی از نظر عمران و آبادانی ندارند، که این رقبه جمع آوری و تا به امروز 3 هزار و 700 رقیه شناسایی شده است و درحال آباد سازی آنها هستیم.

وی در ادامه با بیان آماری ثبت شده از ۲۰۰ موقوفه تا پیش از سال ۱۳۸۸، درخصوص موقوفه های ثبت شده بعد از سال ۱۳۸۹ گفت: از سال ۸۹ تا کنون ۱۵ و ۶۰۰ موقوفه ثبت شده است که خوشبختانه توانستیم وقف مشارکتی را در سطح کشور ایجاد کنیم. و همچنین در این راستا سه بیمارستان کار خود را آغاز کرده اند و فعالیت‌های قرآنی خود را از 36 هزار نفر پیش از سال 1388 در مسابقات قرآنی بود که تا امروز به حضور 400 هزار نفر رسیده است.

وی تأکید کرد: برای فعالیت‌های قرآنی موقوفات کمی در کشور داریم که این سخن من بر اساس جمع‌آوری اطلاعات مختلف موقوفات، وقف‌ها و نیت‌های قرآنی بیان می‌شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان اینکه بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته متأسفانه ۷۰ درصد مردم با وقف و کارکرد‌های آن آشنایی ندارند، گفت: بیش از ۹۰۰ نقطه در کشور مدیریت موقوفات و بقاع متبرکه و عملیات‌های مختلف به صورت تمام سیستمی صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور شفافیت‌های مالی بیشتر، هیچ سند دست نویس و یا مبالغ دستی در سازمان اوقاف و مقوله موقوفات وجود ندارد و این مدیریت مکانیزه در 700 نقطه کشور اجرا شده است.

در ادامه این مراسم حجت‌ السلام والمسلمین احمد شرفخانی با اشاره به برنامه های دهه وقف گفت: هر سال در این ایام دهه وقف را داریم و هر کدام از روز‌ها دارای نامی بودند و براساس همین نام‌ها برای هر روز برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده تا گزارشی از عملکرد موقوفات در اختیار مردم قرار گیرد و در ساختار اجرایی نیات واقفان شفاف‌سازی صورت گیرد.

حجت‌ السلام والمسلمین شرفخانی تصریح کرد: در دهه وقف نشست‌های تخصصی و صنفی را به جهت ترویج فرهنگ وقف با موضوعات وقف و علم و فناوری، وقف و سلامت، وقف و خانواده، وقف و قرآن، وقف و کتاب و کتابخوانی در ادارات شهرستان‌ها و استان‌ها برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه نشست تخصصی نقش خانواده در توسعه فرهنگ وقف یکی از نشست‌هایی است که در این دهه برگزار می‌شود که بعضی از واقفان برای تحکیم خانواده اموال خود را وقف کرده اند، تصریح کرد: اگر بخواهیم نظام تربیتی جامعه را برای فرهنگ‌سازی در نظر بگیریم، خانواده در نهادینه‌سازی آن نقش محوری دارد ..

دبیر ستاد هفته وقف خاطرنشان کرد: در این دهه ما شاهد برگزاری همایش وقف و رسانه و همایش یاوران وقف در ادارات شهرستان‌ها و استان‌ها خواهیم بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده در سطح ملی تاکید کرد: حضور در حرم مطهر امام خمینی (ره) و تجدید پیمان با آرمان‌های مقدس آن حضرت به‌عنوان بزرگترین احیاگر وقف از برنامه‌های آغازین روز هفته است ..

حجت‌ السلام والمسلمین شرفخانی افزود: حضور نماینده محترم، ولی فقیه و معاونین وبازدید از باشگاه خبرنگاران جوان و دیگر خبرگزاری‌ها و همچنین در روز پنجشنبه دیدار با مراجع عظام تقلید در شهر مقدس قم از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در این دهه است..

دبیر ستاد هفته وقف گفت: از دیگر موضوعات مهم که ضرورت داشت به‌صورت ویژه پرداخته شود مساله وقف به جهت ترویج علم و فناوری است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف افزود: ذر حال حاضر نیازمند وقف‌های جدید در حوزه‌های هسته‌ای، پژوهش، تربیتی و علمی هستیم و امیدواریم خیران در این زمینه نیز رویکردی جدی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: مرحوم البرز از خیرین خوش فکری بود که برای توسعه علمی کشور تلاش کرد و با تقدیر از دانش آموزان و دانشجویان نمونه گامی در مسیر تعلیم و تربیت کشور برداشته شده است.

حجت‌ السلام والمسلمین شرفخانی افزود: موقوفۀ بنیاد فرهنگی البرز در سال ۱۳۴۲ با هدف کمک به اشاعه فرهنگ وعلم ودانش کشور از طریق اعطاء جوائزی به نام جایزه بنیاد البرز به دانشمندان، مخترعین، دانشجویان، طلاب و دانش آموزان برتر ایرانی، به همت مردی خیراندیش و نیک سیرت، مرحوم حسینعلی البرز تاسیس شد و سالانه جوایز با ارزشی به افراد برگزیده اهداء می‌شود که در همین رابطه و در راستای تحقق نیات واقف، همایش پنجاه وپنجمین سال اعطای جایزه بنیاد البرز به منظور تجلیل از ۵۴ نخبه کشور، ۴ دانشمند، ۳ مخترع، ۷ نخبه، ۳۰ دانشجوی نخبه و ۱۰ طلبه علوم دینی در سطح ملی در روز سه شنبه مورخه سی ام آبان ماه سال جاری با حضور مسئولین، شخصیت‌های علمی و فرهنگی در سالن همایش حوزه هنری تهران بر گزار می¬شود..

دبیر ستاد هفته وقف خاطرنشان کرد: همچنین در این ایام نشست تخصصی وقف و اقتصاد مقاومتی با رویکرد سرمایه‌گذاری و عمران موقوفات وهمایش ملی انجمن یاوران وقف را با مدیریت اداره کل استان تهران را خواهیم داشت.

همچنین در این کنفرانس مطبوعاتی از کمپین «همه واقف باشیم» و نیز دستاوردهایی چون؛ نرم افزار جامع وقف، سامانه خدمات اوقاف و گنجینه وقف رونمایی شد.

انتهای پیام/

 رونمایی از چهار دستاورد سازمان اوقاف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.