حسینی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

نشست اتحادیه عرب نمایشی سخیف از کینه‌توزی‌های رژیم سعودی بود/حریری مانعی برای بازگشت به عرصه سیاسی کشورش ندارد

سخنگوی اسبق وزارت خارجه گفت: نشست اخیر اتحادیه عرب به دلیل عدم حضور وزیران خارجه برخی کشور‌های عضو این اتحادیه به نمایشی سخیف از کینه توزی‌های رژیم سعودی تقلیل پیدا کرده است.

نشست اتحادیه عرب نمایشی سخیف از کینه‌توزی‌های رژیم سعودی بود/حریری مانعی برای بازگشت به عرصه سیاسی کشورش ندارد/ترکیه در تلاش برای حل بحران سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه استسید محمدعلی حسینی سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگارحوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به تشریح دیدگاه‌های خود درباره نشست فوق‌العاده وزیران خارجه عرب در قاهره، آزادسازی بوکمال و نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در سوچی و غیره پرداخت که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: نشست فوق العاده وزیران خارجه عرب در قاهره برگزار شد و اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای ایران را به دخالت و ایجاد ناامنی در منطقه متهم کرد. تحلیل شما از برگزاری این نشست و تکرار ادعاهای واهی علیه کشورمان چبست؟

حسینی: برگزاری این نشست و صدور بیانیه ضد ایرانی و تکرار اتهامات واهی و مغرضانه علیه کشورمان به ابتکار رژیم شکست خورده و به بن بست رسیده عربستان بوده است. مدتهاست که نشست‌های اتحادیه عرب تحت تأثیر رویکرد‌های نابخردانه و غرض ورزی‌های برخی از اعضای خود برگزار می‌شود و از این رو سیر قهقرایی داشته که البته نشست اخیر به  دلیل عدم حضور وزیران خارجه برخی کشور‌های عضو این اتحادیه به نمایشی سخیف از تلاش‌های نفرت انگیز و کینه توزانه رژیم سعودی تقلیل پیدا کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: وزیر خارجه بحرین خواستار اقدام مشترک کشور‌های عربی برای مقابله با ایران و متحدانش در منطقه شد. تحلیل شما از اظهارات این مقامات بحرینی چیست و  آیا احتمال درگیری منطقه‌ای وجود دارد؟

 حسینی: این‌ها لجن پراکنی‌هایی است که هر چند روز یک بار از زبان مقامات سعودی و دنباله‌های منطقه‌ای آنان شنیده می‌شود و از کمترین اثر و اعتباری برخوردار نیست. علت اساسی این اظهارات موفقیت‌های ضد تروریستی جمهوری اسلامی و شکست توطئه‌های غربی- عبری-عربی در دستیابی به اهداف خود، علی‌رغم هزینه‌های میلیاردی نظامی و حمایت‌های بی دریغ سیاسی است.

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره تحولات اخیر لبنان و استعفای سعد حریری صحبت بفرمایید و اینکه چه دست‌هایی پشت پرده این ماجرا بوده و آینده سیاسی لبنان را چطور می‌بینید. آیا سعد حریری به فضای سیاسی این کشور برمی‌گردد؟

حسینی: نحوه سفر آقای حریری به عربستان و نوع رفتار رژیم سعودی با وی و متن مکتوب و از پیش آماده شده استعفای نخست وزیر لبنان و سایر شواهد و قرائن موجود، همگی بر تحمیلی بودن این استعفا دلالت می‌کند. نزدیکترین یاران سیاسی  حریری نیز تردیدی در هدفمند بودن و اجباری بودن این استعفا نداشتند. بدیهی است که عربستان عنصر اصلی پشت پرده این شرارت است. رژیم سعودی تلاش می‌کند تا با دخالت‌های علنی و گستاخانه خود در امور داخلی کشورها، شرارت‌ها و سیاست‌های ثبات زدا و آتش افروزانه خود را از عرصه‌ای به عرصه دیگر در منطقه منتقل کند.

عربستان به عنوان اصلی‌ترین حامی فکری و مالی گروه‌های تروریستی تکفیری، هم در سوریه و هم در عراق متحمل شکست سنگینی شده و لذا تلاش می‌کند تا صحنه کارزار سیاسی- نیابتی خود با جمهوری اسلامی و حزب الله را به داخل لبنان انتقال دهد و آرامش سیاسی آن کشور را قربانی سیاست‌های جاهلانه و زد و خورد‌های داخلی خود کند.

سعد حریری جز فشار‌ها و تهدید‌های سعودی مانعی برای بازگشت به عرصه سیاسی کشورش ندارد و همچنان می‌تواند به عنوان نخست وزیر لبنان به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان: عربستان خواستار خروج حزب الله از دولت لبنان است، آیا چنین چیزی شدنی است و جامعه لبنان می‌پذیرند؟

حسینی: ظاهرا عربستان به دلیل دخالت‌های مکرر نظامی- سیاسی گستاخانه خود در امور داخلی کشورها، دچار این توهم شده که می‌تواند برای سرنوشت دیگر کشور‌ها تعیین تکلیف کند. حزب‌الله یک حزب سیاسی قانونی است که از پایگاه مردمی و محبوبیت اجتماعی گسترده‌ای در لبنان برخوردار است و در چارچوب قانون اساسی این کشور و در نتیجه برگزاری انتخابات "چیزی که سعودی‌ها کاملا با آن بیگانه هستند" به مجلس و دولت لبنان راه پیدا کرده است. قطعا اظهارات احمقانه‌ای از این دست مورد قبول هیچ یک از احزاب سیاسی لبنان و مردم این کشور نخواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: ارتش سوریه موفق به پاکسازی بوکمال شده است درباره اهمیت آزادسازی این شهر و پایان داعش در سوریه و عراق است صحبت می‌فرمایید؟

 حسینی: اهمیت این پیروزی بزرگ در آن است که آزاد سازی شهر بوکمال گام نهایی شکست داعش در این دو کشور است و علی‌رغم تلاش‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای او با آزادسازی این شهر استراتژیک، امنیت مسیر اتصال و راه‌های ارتباطی بین عراق و سوریه تأمین و تضمین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و ترکیه و روسیه در آنتالیا برگزار شد و قرار است روسای سه کشور طی روز‌ چهارشنبه در سوچی نشستی را با محوریت سوریه داشته باشند. درباره اهمیت این دیدار‌ها و نقش ایران در پیش بردن مذاکرات آستانه و آینده سوریه توضیح دهید؟

حسینی: این نشست سه جانبه به دنبال نشست‌های گذشته مقامات سه کشور و پیرامون حل بحران سوریه برگزار شد. روند مثبت و اگر چه تدریجی که این نشست‌ها از ابتدا تا کنون داشته امید‌ها را برای حل و فصل خردمندانه بحران سوریه، علی‌رغم سیاست‌های تخریبی برخی از کشور‌ها و قدرت‌ها، افزایش داده است.

الگویی که این سه کشور برای حل یک بحران پیچیده و مزمن منطقه‌ای ارائه کرده و دنبال می‌کنند، می‌تواند سرمشقی برای کشور‌هایی باشد که در چند سال گذشته به دنبال تخریب و حذف دیگران و مداخله نظامی و کشتار و نفرت افکنی بوده اند. قطعا جمهوری اسلامی ایران در طراحی، اقدام و استمرار و به ثمر نشستن مذاکرات آستانه نقش تعیین کننده‌ای داشته و خواهد داشت.

به نظر می‌رسد ترکیه نیز پذیرفته که ملت سوریه مسئول تعیین سرنوشت کشور و حکومت خود است و لذا تلاش می‌کند تا در چارچوب سازو کار جاری مذاکرات آستانه، بحران سوریه حل و فصل شود.

انتهای پیام/

ترکیه در تلاش برای حل بحران سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار