آیت الله جوادی آملی:

اگر آثار هنری با ساختار خلقت هماهنگ باشد ماندگار خواهد شد

یکی از مراجع تقلید با تأکید بر خلق آثار هنری فاخر و ماندگار، گفت: اگر آثار هنری ارائه شود که با ساختار خلقت انسانها هماهنگ باشد این آثار ماندگار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء، سید محمد معتمدی و بهروز شعیبی دو تن از هنرمندان جوان کشورمان با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کردند.

استاد سطوح عالی حوزه در این دیدار اظهار داشت: هر نعمتی که خداوند به ما داد در قبال آن مسئولیتی از ما می‌خواهد به عبارت دیگر انسان در قبال نعمت‌هایی که خداوند به او داده است مسئولیت دارد و از انسان درباره آن نعمت‌ها سوال می‌شود.

وی با اشاره به آیات نورانی سوره مبارکه اسراء بیان داشت: طبق بیان قرآن کریم ما «مسئول» هستیم و گوش و حنجره و دست ما «مسئولٌ عنه»! این مساله قابل درک است؛ «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا» اما درک این مطلب که در سوره اسرا می فرماید ما در قبال «دل» خود نیز مسئولیم دشوار است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: دین برای ما نامحرم نیست، دین محرم ماست! ما یک صدای آشنایی در درون خود داریم، این صدا را یک وقتی شنیده‌ایم، مثال معروفی در عرب هست که می‌گوید «گاهی گوش قبل از چشم عاشق می‌شود»!

وی افزود: بهترین نعمت در میان نعمت‌های الهی نعمت ولایت است، ما فرزندان علی(ع) و پیامبر(ص) هستیم و آنها ما را به فرزندی قبول کردند؛ «انا و علی ابوا هذه الامة»، لذا همانطور که صدای مادر برای کودکی که در مهد کودک مشغول بازی است صدای آشناست و با وجود سرو صداهای بسیار و شیرین بودن بازی، باز هم جذب صدای مادر می‌شود، صدای ائمه(ع) نیز برای جان ما آشناست. لذا خداوند می‌فرماید من شما را لوح نانوشته خلق نکردم!

این مفسر قرآن کریم اذعان داشت: همه انسانها از عدالت، زیبایی و عطر خوش لذت می‌برند، این لذت‌ها یاددادنی نیست، اینها در فطرت بشر به ودیعه نهاده شده است، پیامبران آمدند تا این ذخایر و معادن را از درون بشر شکوفا کنند؛ «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها».

وی با تأکید بر خلق آثار هنری فاخر و ماندگار ابراز داشت: ما در مواجهه با مرگ مرگ را می میرانیم و از پوست به در میاییم نه این که بمیریم، لذا ما اگر موجودی ابدی هستیم باید کار ابدی کنیم و کار ابدی کار الهی است، کار غیر الهی از حافظه ها پاک می شود، در حقیقت کار غیر الهی قبل از مرگ مرده است! لذا آثار مانا و پویا ارائه کنید. قطعاً شما که بلبلان این سرزمین هستید تنها در فضای تمیز و پاکیزه می خوانید.

آیت الله جوادی آملی گفت: باید آثار شما دلپذیر باشد و نه تنها گوش پذیر! آثار دلپذیر می‌ماند، مانند اذان مرحوم موذن زاده و مرحوم آقاتی و برخی خوانندگان که آثار فاخری ارائه کرده‌اند، اینها ماندگار است چون فطرت، مشترک میان همه انسانهاست لذا اگر آثار هنری ارائه کنید که با ساختار خلقت انسانها هماهنگ باشد این آثار ماندگار خواهد شد.

انتهای پیام/ی

 دیدار دو تن از هنرمندان جوان کشورمان با آیت الله العظمی جوادی آملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.