دانشگاه زیر مجموعه استانداری نیست

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: شان علمی رئیس دانشگاه همتراز با استاندار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ محمودرضا رحیمی در نشست خبری ظهر امروز به سخنان روز گذشته علی‌محمد احمدی(استاندار) در نشست کارگروه پژوهش و فناوری استان واکنش نشان داد و گفت: دانشگاه‌ها آیین‌نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل خاصی دارند و دانشگاه نه یک دستگاه اجرائی بلکه یک نهاد علمی و پژوهشی است.

رئیس دانشگاه یاسوج تصریح کرد: استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مقام ارشد اجرایی استان است و دانشگاه دستگاه اجرای نیست. استاندار در جلسه کارگروه پژوهش و فناوری ناراحت و عصبانی شدند و گفتند من رئیس دانشگاه را از دبیرکلی عزل می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه می‌خواهم پاسخ رسانه‌ها را بدهم و اگر لازم شد در حضور استاندار هم پاسخ خواهم داد، افزود: آیین‌نامه پژوهش در تاریخ اول آبان سال جاری توسط وحید احمدی معاون اسبق پژوهشی وزارت علوم به استانداران کشور ابلاغ شد در حالی که استاندار استان گفت دستورالعمل را 9 آبان دریافت کرده و حتی گفتند من به پژوهش خیلی اهمیت می‌دهم.

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: سوالی که پیش می‌آید این است که کار بعد از 8 روز چه اهمیتی دارد؟ و سوال دیگر این است که طبق این آیین‌نامه که مشخص شده و در دستورالعمل آمده رئیس ستاد هفته پژوهش و فناوری استاندار است و به صورت قطعی این را مشخص کرده است.

رحیمی بیان کرد: در دستورالعمل آمده که استاندار به صورت قطعی رئیس ستاد هفته پژوهش است و رئیس دانشگاه مادر استان دبیر و جانشین است که انتصاب آن باید توسط رئیس ستاد انجام گیرد، اما آقای استاندار من را به عنوان دبیر منصوب نکرده که بخواهد عزل کند.

وی با بیان اینکه استاندار گفته به آیین نامه پای‌بندم و من نیز به این آیین‌نامه پای‌بند هستم افزود: آقای استاندار اصلا آیین‌نامه را خوانده؟ آیین‌نامه صراحتا گفته استاندار رئیس است و من به عنوان دبیر باید انتصاب شوم و در اولین جلسه به ریاست استاندار دبیر باید تعیین و انتخاب شود.

وی تصریح کرد: استاندار باید این نشست را برگزار می‌کرد و من را به عنوان دبیر منصوب می‌کرد و آن را به من ابلاغ می‌کرد بعد ابلاغش را باطل می‌کرد دوم اینکه روالی در استان بوده که به دلیل مشغله کاری رئیس دانشگاه و استاندار، معاون پژوهشی دانشگاه که از طرف وزارت علوم منصوب می‌شود و معاون پشتیبانی استانداری امور را به نیابت انجام می‌دادند و مشکل خاصی هم نبود و جشنواره و نمایشگاه هفته پژوهش برگزاری می‌شد.

رئیس دانشگاه یاسوج گفت: حالا که استاندار که از دوستان برنامه می‌خواهد برنامه ارائه کنند و از نبود برنامه گلایه‌مند است باید ابتدا نشست را برگزار و خواسته‌های خود را مطرح می‌کرد و اگر برنامه‌ مناسبی ارائه نمی‌شد هر طوری که می‌خواستن واکنش نشان می‌دادند.

وی تصریح کرد: هیچ دعوتنامه‌ای برای من، نه به عنوان دبیر هفته پژوهش و نه رئیس دانشگاه برای هفته پژوهش سال 96 ارسال نشده و تلفنی هم به من نشده است.

رحیمی اضافه کرد: هفته پژوهش چارچوب و اصول کشوری دارد ما هم خارج از چارچوب و اصول کشوری نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، شرح وظایف همه در این آیین‌نامه وجود دارد و مشخص شده چه کاری انجام شود. هر سال همین آیین‌نامه بوده و به همین شکل هم برگزار شده است.

وی با بیان اینکه اگر روال برنامه‌ها عوض شود کار خوبی است و ما از استاندار تقدیر می‌کنیم، افزود: اجرای آیین‌نامه از خود استاندار شروع می‌شود و اگر وی بخواهد به آیین‌نامه عمل کند ما هم به آیین‌نامه عمل کنیم می‌توانیم در فرصت باقیمانده تا هفته پژوهش برنامه‌ای به خوبی کنگره ملی آیت‌الله ملک‌حسینی اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای این روزها تبلیغات می‌کنند، افزود: انتصاب‌ها چارچوب دارد، برای مثال وزیر کشور یک نفر را معرفی می‌کند به هیات دولت، هیات دولت تایید می‌کند و سپس وزیر کشور برای استاندار حکم می‌زند.

این مسؤول با بیان اینکه شان علمی رئیس دانشگاه همتراز با استاندار است، افزود: ما زیرمجموعه استانداری نیستیم و ما دستگاه اجرائی محسوب نمی‌شویم، زنجیره ارتباط در دانشگاه این گونه است رئیس جمهور، وزیر علوم و رئیس دانشگاه و هیچ واسطه دیگری نیست.

رحیمی گفت: رئیس دانشگاه توسط وزیر علوم انتخاب می‌شود سپس به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود، شورای عالی انقلاب متشکل از روسای سه قوه رئیس دانشگاه را تایید سپس وزیر علوم برای رئیس دانشگاه ابلاغ ریاست می‌زند.

وی تصریح کرد: عزل رئیس دانشگاه به این راحتی نیست که بعضی در سطح یک شهر بیان می‌کنند همانطور که عزل استاندار به این راحتی نیست، رسانه‌ها اطلاع داشته باشند گزارشاتی که شما کار می‌کنید و عده‌ای پرینت می‌گیرند و به وزارتخانه می‌برند فقط آبروی استان را می‌برد.

رئیس دانشگاه یاسوج بیان کرد: هیچ رئیس دانشگاه و استانداری با این سایت‌ها و خبرها برکنار نمی‌شود، اخبارها فقط آبروی استان را می‌برد. بساطی به این طریق ضربه می‌زند به حیثیت بچه‌های این استان که هر کدامشان در سطح ملی از توانمندترین هستند.

وی با بیان اینکه پرداختن به حواشی فقط نوعی سرگرمی برای اصحاب رسانه است، خبرنگاران را به آرامش برای مسؤولان و استان دعوت کرد و گفت: به عملکردها توجه کنید و از پرداختن به حواشی دوری کنید.

این مسؤول عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیسیونی برای رصد وضعیت علم و فناوری در کشور دارد که دانشگاه یاسوج به عنوان اولین دانشگاه منتخب برای دستیابی به نقشه جامع در کشور معرفی شده است.

وی در پایان گفت: انتظاری که از احمدی( استاندار) به عنوان یک فرد غیربومی می‌رود اینکه برنامه‌ جامع توسعه کهگیلویه و بویراحمد برای رفع مشکلات و ایجاد زیرساخت‌ها ارائه دهد و ما در دانشگاه یاسوج هم آماده برگزاری مناظره میان استاندار، معاونین وی و اعضای هیات علمی دانشگاه هستیم.

انتهای پیام/غ

پرداختن به حواشی فقط آبروی کهگیلویه و بویراحمد را می‌برد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.