با موافقت نمایندگان؛

طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به صورت یک‌فوریتی بررسی می‌شود

نمایندگان مجلس با بررسی یک فوریتی طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها موافقت کردند.

طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها به صورت یک‌فوریتی بررسی می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 1 آذر ماه 96) در جریان بررسی یک فوریت طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها با 122 رأی موافق، 17 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی یک فوریت این طرح را تصویب کردند. 

گفتنی است، محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ که طراح طرح مزبور است درباره این طرح گفت: حدود 270 هزار نفر در زندان‌های کشور هستند که هزینه زیادی برای کشور ایجاد می‌کند و روزانه باید حدود 50 هزار تومان برای هر زندانی هزینه شود.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند این طرح بار مالی دارد که با تصویب این طرح می‌تواند هز ینه‌های دولت و قوه قضائیه را کاهش دهد.

همچنین سلمان خدادادی در مخالفت با طرح مذکور گفت: برای آنکه بودجه نداریم و هزینه‌های زندان‌ها را کاهش دهیم، متأسفانه با این طرح می‌خواهیم مردم را با مشکل روبرو کنیم.

وی ادامه داد: اگر جرائم ما براساس قوانینی است که تصویب شده است، افرادی که جرم مرتکب شده‌اند باید مجازات شوند و نباید چنین تکلیفی به قوه قضائیه برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تحمیل شود، چرا که این افراد امنیت جامعه را دچار مشکل کرده‌اند.

عضو کمیسیون اجتماعی تصریح کرد: راه‌حل ساماندهی زندانیان و کاهش تعداد آنان این است که در تعاریف جرایم تجدیدنظر شود که این مسئله نیازمند انجام کار کارشناسی است.

علاوه بر این، مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در موافقت با یک فوریت طرح ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها اظهار کرد: اوایل انقلاب حدود 30 میلیون جمعیت و کمتر از 50 هزار نفر زندانی داشتیم، اما امروز تعداد زندانی‌های ما به 250 هزار نفر رسیده است، این در حالیست که ظرفیت زندان‌های ما 140 هزار نفر است.

وی ادامه داد: متأسفانه این افراد به طرز وحشتناکی در زندانها بسر می‌برند که آثار و تبعات اجتماعی زیادی برای این افراد و خانواده‌هایشان دارد.

نماینده مردم لنگرود، با اشاره به اینکه حدود 2000 عنوان مجرمانه در کشور ما وجود دارد، خاطرنشان کرد: متأسفانه سالانه حدود 500 هزار نفر ورودی و خروجی ما از زندان‌هاست و مسیر را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که قاضی هم از اهرم‌هایی غیر از زندان استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار