رونمایی از آهن اسفنجی درنمایشگاه هفته پژوهش خراسان‌شمالی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌شمالی گفت : از آهن اسفنجی در نمایشگاه هفته پژوهش استان رونمایی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبجنورد؛ علی اصغر پیله ور رئیس پارک علم و فناوری خراسان‌شمالی گفت : در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار استان از آهن اسفنجی محصول شرکت دانش بنیان پارس تکین آهن دانش بنیه با حضور مسئولان ارشد رونمایی شد.

وی افزود: آهن اسفنجی در ایران که بعد از هند دومین تولید کننده آهن در جهان است، به روش میدرکس و در اندک مواردی به روش SL/RN وسایر روش ها تولید می شود.

پیله ور گفت: همه تولیدکنندگان آهن اسفنجی از سنگ آهن پر عیار هماتیتی به شکل گندله به عنوان ماده اولیه و گاز یا کک به عنوان احیاء کننده استفاده می کنند، اما با در نظر گرفتن افزایش قیمت و کاهش منابع سنگ آهن پر عیار هماتیتی و گاز در آینده ای نه چندان دور پر هزینه بودن فرآیندهای گندله سازی و کک سازی و حتی افزایش بحران آب تولید کنندگان مجبور به استفاده از تکنولوژی و مواد اولیه جایگزین خواهند شد.

وی افزود: از این رو سنگ های آهن هماتیتی کم عیار و زغال سنگ کک نشو که در ایران به وفور وجود دارند، می توانند جایگزین مناسبی برای تولید آهن اسفنجی باشند.

پیله ور گفت: متاسفانه امروز در ایران بیشتر صاحبان معادن سنگ آهن هماتیتی کم عیار، محصول خود را با قیمت های بسیار پایین به کارخانه های سیمان می فروشند اما اگر با روش این طرح به جای فروش سنگ آهن هماتیتی کم عیار به کارخانه های تولید فولاد فروخته شود سود سالانه تقریبا چهار برابری را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: در همین راستا با همکاری تیمی توانمند فرآیند تولید آهن اسفنجی از هماتیت کم عیار با ذغال سنگ کک نشو به روش احیای مستقیم در سال های 89 تا 91 در دانشگاه فردوسی مشهد تحت عنوان پایان نامه های کارشناسی ارشد کار شد.

پیله ور با اشاره به استقرار این شرکت در پارک علم و فناوری استان، افزود: این طرح برگزیده 12 جشنواره استانی، ملی و بین المللی بوده و به عنوان یک شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده و در مهرماه سال گذشته نیز در قالب یک شرکت نوپا موفق به اخذ مجوز دانش بنیان شده است.

گفتنی است: دانش فنی این طرح برای فعالان حوزه آهن و فولاد و صنایع کلان به ویژه صاحبان معادن سنگ آهن کم عیار هماتیتی در داخل و خارج کشور و در بخش محصول (آهن اسفنجی) در مقیاس نیمه صنعتی برای همه کارگاه های کوچک فولادریزی و چدن ریزی و در مقیاس صنعتی برای کارگاه ها و کارخانه های تولید فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/آ

آهن اسفنجی در ایران دومین تولید کننده آهن در جهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.