جایگاه برتر صنایع نساجی زنجان در اقتصاد کشور

صنعت نساجی اشتغالزا‌ترین صنعت کشور است که با کمترین میزان سرمایه می‌تواند برای اقشار مختلف جامعه کارآفرینی داشته باشد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ صنعت نساجی به دلیل اشتغالزایی بالا و نقش صنعتی_ اقتصادی فوق العاده خود مورد توجه بسیاری از کشورهاست مزایای متنوع صنعت نساجی را می‌توان در قدرت اشتغالزایی بالای ارزآوری، تولید ثروت، نیاز به سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش افزوده بالا دانست.
 
نقش مهم صنعت نساجی در اقتصاد کشور/جایگاه برتر صنایع نساجی زنجان در کشور

وضعیت صنعت نساجی استان زنجان

استان زنجان به عنوان یکی از قطب‌های اصلی صنایع نساجی درکشورمطرح است و در زمینه تکنولوژی مورد استفاده، پس از استان اصفهان رتبه دوم را در کشور داراست.

تقریبا قدمت صنعت نساجی دراستان به ۳۰ سال می‌رسد با این وجود توانسته جایگاه ویژه‌ای درکشور داشته باشد و جزو چهار استان برتر دراین حوزه قرار گیرد.

معاون امورصنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به اینکه هزینه سرمایه گذاری برای ایجاد هر شغل در صنعت نساجی نسبت به سایر صنایع کم است گفت: صنایع نساجی می‌تواند دغدغه‌ای ایجاد اشتغال در کشور را بر طرف کند.

به گفته کلانتری ۸۰ واحد نساجی با ظرفیت اشتغالزایی ۵ هزارنفر در استان زنجان فعالیت دارند که ازاین تعداد واحد‌های فعال، ۱۱ واحد در حوزه چرم وکفش و ۳۱ واحد در حوزه پوشاک و ۴۰ واحد در حوزه تولید انواع منسوج دسته بندی می‌شوند.

وی افزود: تولیدات متنوع این صنعت شامل انواع نخ با سیستم ریسندگی الیاف کوتاه و بلند، فرش، پارچه، پارچه پرده ای، پارچه فاستونی، پارچه جین، تولید الیاف مصنوعی، انواع منسوج نبافته با محدوه گسترده کاربرد‌های بهداشتی تا ژئوتکستایل و برخی محصولات خاص و منحصر بفرد مانند منسوج نبافته اسپان لس (منحصر بفرد در خاور میانه) و پوشاک آنتی باکتریال، موقعیت و مزیت مناسبی برای استان فراهم آورده است.

کلانتری ادامه داد:سالانه ۲۰ هزار تن نخ پنبه و ۳۵ میلیون مترمکعب پارچه در استان زنجان تولید و بافته می‌شود که تاثیر بسزای در اشتغال واقتصاد استان دارد.
 
نقش مهم صنعت نساجی در اقتصاد کشور/جایگاه برتر صنایع نساجی زنجان در کشور
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: استان زنجان به لحاظ تکنولوژی بعد از اصفهان رتبه دوم دارد و همچنین با توجه به اینکه صنعت نساجی استان یک صنعت جوان و پویاست به همین دلیل ماشین‌آلات این صنعت نسبت به سایراستان‌ها از فرسودگی کمتر برخوردار است.

کلانتری با بیان اینکه دراستان زنجان زنجیره تولید صنعت نساجی تا تولید پارچه است گفت: این در حالیست که بالاترین ارزش افزوده در صنعت نساجی مربوط به تولید پوشاک است از این  رو  باید به فکر تکمیل زنجیره  تولید دراین صنعت باشیم.
 
نقش مهم صنعت نساجی در اقتصاد کشور/جایگاه برتر صنایع نساجی زنجان در کشور

وی با اشاره به اینکه سال‌های گذشته کارخانجات مهمی درزمینه ریسندگی در استان به بهره برداری رسیده است از راه اندازی تولید دوزندگی صنعتی اوایل سال آینده درراستای تکمیل زنجیره تولید دراستان خبر داد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همچنین با اشاره به طرح‌های صنعت، معدن و تجارت در جهت حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات درحوزه نساجی افزود: برند‌های پوشاک خارجی در ایران ملزم به تولید مشترک خواهند بود.

وی گفت:این برند‌ها یا باید با سرمایه‌گذاری بخشی از محصولات برند خود را در ایران تولید و عرضه کنند و یا اینکه با استفاده از ظرفیت واحد‌های تولید پوشاک در داخل کشور، محصولات همان برند را تولید و بخش عمده‌ای از آن را در بازار داخلی توزیع و بخشی از پوشاک تولیدی را نیز به بازار‌های خود در سایر نقاط جهان صادر کنند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همچنین تولید محصول مشترک با برند‌های پوشاک خارجی را عاملی برای انتقال دانش روز صنعت پوشاک به داخل کشور برشمرد.

کلانتری همچنین با اشاره به تاثیر سوء قاچاق در صنعت نساجی به ویژه درحوزه تولید پوشاک افزود: باید به سمت صادرات رفت و از ورود کالای قاچاق جلوگیری کرد.

فعالیت ۸۰ واحد فعال درصنعت نساجی استان زنجان

یک از بزرگترین کارخانه های  تولید کننده نخ پنبه‌ای باحجم بالا در کشور در استان زنجان است که سالیانه ۱۳ هزار تن انواع نخ پنبه با سیستم مدرن رینگ شانه شده تولید می‌کند.

این الیاف درتولید پارچه وپوشاک کاربرد دارد.
 
 
نقش مهم صنعت نساجی در اقتصاد کشور/جایگاه برتر صنایع نساجی زنجان در کشور
احمدی مدیر این کارخانه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت:درحال حاضر ۲۴۵ نفردراین کارخانه مشغول به کارهستند.

یکی دیگر از شرکت تولیدی صادراتی پوشاک در استان توانسته برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کند.

این شرکت توانسته محصولات خود را شامل جوراب نانو، دستکش و زیرپوش علاوه بر بازار داخل به کشورهایی، چون عراق، تاجیکستان، افغانستان، قرقیزستان، پاکستان، امارات، عربستان و بحرین صادر کند.

 مدیرعامل این شرکت فعال در صنعت نساجی در گفتگو با گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان گفت؛ میزان صادرات این شرکت در سال گذشته ۱.۵ میلیون دلار بوده که امسال باتوجه به عقد فرار داد با کشور‌های هلند و گرجستان سعی دارد حجم صادارت خود را به حدود ۲ میلیون دلار تا پایان امسال برساند.

قاچاق خطر بزرگ صنعت پوشاک

مدیر کل تعزیرات حکومتی زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به کشف و توقیف تعداد ۱۸۸ محموله پوشاک قاچاق طی امسال در استان گفت: قاچاق پوشاک سبب به وجود آمدن مشکلات زیادی برای صنعت نساجی و فعالان این حرفه در کشورمی شود.

ممیزی افزود: خوشبختانه طی چندساله اخیر اقدامات بسیار خوبی در راستای جلوگیری از قاچاق پوشاک در استان صورت گرفته و این روند همچنان به قوت خود باقیست.
 
نقش مهم صنعت نساجی در اقتصاد کشور/جایگاه برتر صنایع نساجی زنجان در کشور

وی تعامل مناسب با نیرویی انتظامی استان درجهت استقرار شعب کشیک در ساعات غیر اداری و رسیدگی به پروند‌های قاچاق خارج از نوبت را  از جمله این اقدامات عنوان کرد.
 

صادرات ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صنایع نساجی از زنجان

جمیلی رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیزدر گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ گفت: صنعت نساجی به دلیل اشتغالزایی بالا و نقش صنعتی و اقتصادی آن جایگاه ویژه‌ای در کشور نسبت به سایر صنایع دارد.

جمیلی با بیان اینکه استان زنجان به لحاظ استقرار صنایع نساجی رتبه دوم کشور را داراست افزود: استقرار تعداد واحد‌های نساجی و صنایع مرتبط در استان موجب شده است که صنعت نساجی استان جایگاه ممتازی در کشورداشته باشد و هم برای استان قابلیت‌های هم افزایی بسیار خوب خلق کند.
 
نقش مهم صنعت نساجی در اقتصاد کشور/جایگاه برتر صنایع نساجی زنجان در کشور

وی ادامه داد:واحد‌هایی فعال در صنعت نساجی در استان زنجان بسیار فعال بوده وعلاوه برتامین نیاز‌های داخلی در کشور در جهت صادرات کالا‌ها به بازار‌های خارج از کشورموفقیت‌های زیادی را به دست آورده اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان اضافه کرد:استان زنجان در همه رشته‌های مرتبط با صنایع نساجی چه کالای تمام شده نهایی و چه کالای میانی تولید شده همانند الیاف منسوجات نبافته، پارچه و حتی پارچه‌های رنگرزی شده از تنوع خوب و بالای برخوردار است به همین دلیل می‌توانند امروزه به عنوان یک کالای بادوام و پایدار در مناسبات تجاری خارجی استان قرار گیرند.

جمیلی با اشاره به رشد صعودی صادرات محصولات صنایع نساجی در مقایسه با گذشته افزود: این موفقیت نشان دهنده اینست که واحد‌های تولید کننده در استان نسبت به تامین انتظارات مشتریان خودشان گام برداشتند و با بهره مندی از تکنولوژی جدید در واحد‌های تولیدی خود ظرفیت حضور در بازار‌های خارجی را فراهم آورده اند.

وی با بیان اینکه هرچند ما بازار‌های مناسبی در داخل کشورداریم گفت:ولی با این حال ظرفیت تولید پوشاک کشورهنوز جوابگوی نیاز کشورنیست.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در پایان با اشاره به صادرات هزارو ۷۰۰ تن صنایع نساجی (رل تی شو، دستمال کاغذی، پوشاک، نخ و فرش ماشینی)  طی شش ماه نخست امسال از استان  ارزش این میزان صادرات را  ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرد.

وی  اضافه کرد :با این شرایط همچنان بازار‌های پیرامون و کشور‌های همسایه می‌توانند جذابیت‌های بسیار مساعدی را برای استقرارو تداوم توسعه این صنعت در داخل کشور به خصوص استان زنجان داشته باشد.
 
به هر حال توسعه صنعت نساجی در استان زنجان نیاز به حمایت و توجه جدی دارد؛ چراکه اشتغال در صنعت نساجی می تواند بسیاری از مشکلات  اشتغال  استان راحل کند.
 
انتهای پیام/ن
 
گزارشی از زهرا نصیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.