ضرورت تقویت نقش کشور در حوزه حمل و نقل جهانی

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: تقویت نقش کشور در حوزه حمل و نقل جهانی یک ضرورت به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی  در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین افزود: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتباطی ظرفیت بالایی در حوزه حمل و نقل جهانی دارد بنابراین تلاش می‌شود تا نقش کشور را در این حوزه پررنگ‌تر سازیم.

امینی با بیان اینکه جایگاه کشور در دالان‌های (کریدور) ارتباطی بین المللی قابل توجه است، افزود: به دنبال افزایش و ارتقای نقش کشور در حوزه حمل و نقل جهانی هستیم.

وی اضافه کرد: قرار گیری کشور بر سر مسیر‌های بین المللی موجب شده است تا از طریق کنوانسیون‌ها و موافقت نامه‌ها با کشور‌های مختلف به دنبال تقویت جایگاه کشور در حوزه‌های حمل و نقل باشیم.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: در این رابطه طی سال‌های اخیر بین افغانستان، عمان، ترکمنستان، بلغارستان و گرجستان موافقت نامه‌هایی منعقد شده و همچنین تفاهم نامه‌هایی را نیز در حوزه ریلی در حوزه خلیج فارس و دریای سیاه بین کشور‌های این حوزه‌ها به امضاء رسیده است.

وی با بیان اینکه در گذشته نقش کشور در برخی دالان‌های ارتباطی مانند تراسیکا که ارتباط آسیا و اروپا برقرار می‌کند، دیده نشده بود، افزود:، اما در ماه گذشته با پیگیری‌های انجام شده شاهد قرارگیری کشورمان در این دالان بودیم.

امینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نداشتن تعریف درست از شبکه حمل و نقل منطقه‌ای و ملی موجب شده است که هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه ناقص و با سطح سرویس پایین در کشور وجود داشته باشد که باید برای اصلاح آن‌ها تلاش کرد.

وی با تاکید بر ایجاد فرایندی به منظور تسهیل در جابه جایی و انتقال کالا از کشور‌های مبداء به مقصد که از مرز‌های زمینی یا هوایی ایران و از راه‌های کشور می‌گذرند، ادامه داد: تنوع نیرو‌های دخیل در عبور و جابه جایی و حمل و نقل کالا به گریزانی بار‌ها از کشور منجر شده است.

معاون برنامه ریزی و منابع وزارت راه و شهرسازی، مجموع درآمد مستقیم از ترانزیت کالا در سال ۹۴ را حدود ۷۹۰ میلیون دلار بیان کرد و گفت:: از این میزان حدود ۲۹۰ میلیون دلار از شبکه ریلی و ۵۰۰ میلیون دلار از حمل و نقل جاده‌ای بدست آمده است.

وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های ریلی استفاده بهتری شود، گفت: در استان قزوین با جابجایی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا فقط ۲۴۰ هزار تن آن با شبکه ریلی بوده است.

امینی اضافه کرد: همچنین از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر حدود ۶۶۰ هزار نفر با راه آهن جابجا شده اند که این سهم بسیار ناچیز است.

استاندار قزوین هم در این نشست خواستار راه اندازی خط مترو هشتگرد به قزوین شد و گفت: اجرای این طرح از توجیه اقتصادی لازم برخوردار است.
عبدالمحمد زاهدی افزود: مترو تهران اکنون تا هشتگرد رسیده است و هشتگرد ظرفیت لازم را برای پذیرش جمعیت منتقل شده به خود ندارد بنابراین امیدواریم این زیرساخت تا قزوین نیزانتقال یابد.

وی اضافه کرد: درصورت راه اندازی این ظرفیت کل جمعیت شمال و شمال غرب کشور مسیر تهران تا قزوین را می‌توانند به آسانی خیلی بیشتر از قبل طی کنند.
استاندار افزود: ماهانه تردد بسیار بالایی از قزوین به کرج و تهران و بالعکس صورت می‌گیرد و در صورت فراهم آمدن زیرساخت‌های بیشتر از جمله مترو می‌توان ضمن کاهش آلودگی هوا و سوانح جاده ای، از بخشی از مهاجرت‌ها به پایتخت نیز جلوگیری کرد.

زاهدی ادامه داد: ترافیک در مسیر ۱۵۰ کیلومتری تهران به قزوین بالا است و هزینه کردن در خصوص طرح یاد شده توجیه اقتصادی نیز دارد.

وی همچنین بر ضرورت احداث بندر خشک در استان تاکید کرد.

انتهای پیام/

 

برگزاری نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار