روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ:

روستای پلکانی زاگرس مرکزی در محاصره محرومیت

محرومیت، «سرآقاسید» روستای پلکانی زاگرس مرکزی را محاصره کرده است و اهالی این روستا، ماه‌های سرد سال را پشت حصاری از برف می‌گذرانند.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ بعد از گذر از روستای شیخ علیخان در شمال غربی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری و طی کردن جاده‌های خاکی و پیچ در پیچ کوهستانی، به یکی از دورترین نقاط این شهرستان در دامنه قله هفت تنان رشته کوه زاگرس می‌رسیم.

روستای پلکانی زاگرس مرکزی در محاصره محرومیت

اینجاست که روستای سرآقا سید با بافت سنتی و معماری پلکانی در میان کوهستان خودنمایی، و تماشای جاذبه‌ها، دیدنی‌ها و چشم انداز بکر و طبیعی این روستا یا به قولی «ماسوله زاگرس»، دیدگان را خیره می‌کند.

سر آقا سید

روستای سادات نشین و پلکانی «سرآقا سید» با طول عمر چند صد ساله و معماری بی‌نظیر، در دهستان میانکوه موگویی بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری و در فاصله ۱۳۴ کیلومتری شهرکرد مرکز استان و ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد که به سبب پلکانی بودن معماری اش، به آن ماسوله زاگرس می‌گویند.

مردمانی از تبار چهار لنگ و هفت لنگ بختیاری، با گویش لری که در سایه امامزاده سید آقا عیسی (ع) گذران زندگی می‌کنند.

روستای پلکانی زاگرس مرکزی در محاصره محرومیت

مرقد نورانی حضرت امامزاده سید عیسی بن حسن بن یحیی (علیه السلام) نیز از جاذبه‌های مذهبی و گردشگری این روستا در کنار طبیعت بکر و زیبای کوهستانی و معماری پلکانی این روستاست.

حضرت امامزاده سید عیسی (ع) که یکی از فقها و دانشمندان علوم دینی، منجمان و زاهدان زمان خود بوده است، با پنج واسطه به حضرت امام موسی بن جعفر (ع) می‌رسد.

وجه تسمیه روستای سرآقاسید هم این است که به دلیل وجود مرقد پاک امامزاده سید عیسی (ع) در قسمت پایین و آستانه روستا، تمام خانه‌ها در دامنه بالای بقعه نورانی آن حضرت (ع) قرار گرفته و درب آن‌ها به سمت این حرم شریف باز می‌شود.

سر آقا سید

سرآقاسید با یک هزار و ۲۳۶ نفر جمعیت، یکی از ۱۵ روستای دهستان موگویی است که از محروم‌ترین روستا‌های استان چهارمحال و بختیاری و کشور محسوب می‌شود.

از اواخر فصل پاییز با آغاز بارش برف در این منطقه، راه دسترسی روستای سرآقاسید به شهرستان کوهرنگ و شهر‌های مختلف استان مسدود می‌شود و ارتفاع زیاد برف اجازه بازگشایی را به هیچ وجه نمی‌دهد.

روستای پلکانی زاگرس مرکزی در محاصره محرومیت

وجود بارگاه مطهر این امامزاده واجب التعظیم (ع) سبب شده است تا اهالی روستا در برف و سرمای شدید زمستان که حدود شش ماه، راه‌های ارتباطی منطقه را قطع می‌کند، همچنان در این محل باقی بمانند و نیمی از سال را پشت حصاری از برف بگذرانند. 

تنها راه ارتباطی با این روستا گردنه سخت گذر و برف گیر عسل کشان است.

سر آقا سید

مرتضی زمانپور فرماندار گوهرنگ گفت: توسعه گردنه عسل کشان در دست اقدام است و ۱۲ کیلومتر این جاده از روستای شیخ علیخان تا غار یخی چما در سال آینده آسفالت خواهد شد.

وی افزود: حدود سه سال است که با مسدود شدن این گردنه در فصل سرما، اهالی روستای سرآقا سید تنها از طریق مسیر بزنوید لرستان تردد می‌کنند.

سر آقا سید

زمانپور با بیان اینکه در مدت مسدود بودن راه، یک پزشک به صورت ده گردشی به تمامی روستا‌های دهستان موگویی سر می‌زند اضافه کرد: در سال گذشته ۶ مورد بیماری اورژانسی در روستای سرآقاسید به وجود آمد که بیماران فوراً توسط اورژانس هوایی به بیمارستان منتقل شدند.

صفا و صمیمیت مردم روستا و کار و تلاش آنان برای امرار معاش به زندگی معنای واقعی بخشیده است.

یک مرد مسن از اهالی این روستا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: با اولین بارش برف اهالی روستا خانه نشین می‌شوند و فقط از خدا کمک می‌خواهند.

سر آقا سید

وی ادامه داد: ۶ ماه راه ارتباطی ما با مرکز شهرستان قطع می‌شود و به ناچار باید بخشی از مایحتاج زندگیمان را قبل بسته شدن راه تأمین کنیم.

هر ساله در فصل پاییز، مایحتاج ۶ ماهه اهالی این روستا تأمین و در اختیارشان گذاشته می‌شود.

روستای پلکانی زاگرس مرکزی در محاصره محرومیت

فرزاد حسینی بخشدار مرکزی شهرستان کوهرنگ گفت: امسال ۱۴ تانکر ۱۳ هزار لیتری نفت، سیلندر گاز، آرد و دارو‌های مورد نیاز اهالی دهستان موگویی و به خصوص روستای سرآقاسید در اختیار عاملین توزیع قرار گرفته است.

سر آقا سید

وی با اشاره به اینکه تا کنون این اقلام به شیوه کولبری و یا توسط احشام در نقاط مختلف روستا جابجا می‌شد افزود: امسال با ایجاد یک کمربندی از شرق به غرب این روستا به طول ۲ کیلومتر، حمل بار توسط یک خودروی نی سان صورت می‌گیرد.

سر آقا سید

زنان روستا هم پا به پای مردان کار می‌کنند و به تولید صنایع دستی مانند چوغا، قالی، جاجیم، سیاه چادر و گلیم مشغول هستند.

یکی از زنان این روستا که در حال بافت چوغا بود گفت: ما در فصل زمستان در روستا گرفتار می‌شویم و فقط می‌توانیم به بافت چوغا مشغول باشیم و با فروش این محصول امرار معاش کنیم.

سر آقا سید

اردیبهشت ماه هر سال پس از گذشت ۶ ماه محصور بودن در ارتفاع ۱۱ متری برف، عملیات بازگشایی گردنه عسل کشان توسط نیرو‌های راهداری از دو مسیر بزنوید لرستان و چلگرد چهارمحال و بختیاری آغاز می‌شود.

روستای پلکانی زاگرس مرکزی در محاصره محرومیت

بعد از بازگشایی گردنه، کمتر از ۶ ماه دیگر قصه بارش‌های سنگین برف در این منطقه تکرار خواهد شد.

در روستای گردشگری سرآقاسید همه چیز آن قدر ناب، بکر و دست نخورده است که گویی زمان خیال گذر از این روستا را نداشته و ندارد.

روستای پلکانی زاگرس مرکزی در محاصره محرومیت

دهستان موگویی یکی از هفت دهستان شهرستان کوهرنگ می‌باشد که شامل ۱۵ روستای خویه، بیراهگان، سرآقاسید، صالح‌کوتاه، چین، زرک، دره‌توت، پیرعالی، ای‌ناز، درزگه، سوه، لاوه، دورک، تلو و روستا است.

انتهای پیام/ف

روستای سرآقاسید تلفیقی از زیبایی و محرومیت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار