تحویل 100واحد مسکونی معلولان در خراسان شمالی

مدیرکل بهزیستی خراسان شمالی گفت: تا پایان سال جاری در استان خراسان شمالی 100 واحد مسکونی به معلولان تحویل داده می شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ اسماعیل قربانی در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی معلولان درباره مسکن خانواده هایی که دو معلول دارند، اظهارکرد: دو سال قبل، تفاهم نامه ای میان اداره کل بهزیستی استان با ادارات کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن همچنین انجمن خیران مسکن ساز و بنیاد مسکن ساخته شوند که تاکنون 139 واحد ساخته و تحویل شده اند و تا پایان سال جاری نیز 100 واحد دیگر نیز آماده تحویل می شوند.

وی افزود : اکنون 67 نفر در مرکز شبانه روزی و 82 نفر در مرکز روزانه در خراسان شمالی نگه داری می شوند و از خدمات این مراکز بهره مند می شوند.

قربانی درباره کودکان خیابانی هم گفت: سال گذشته 160 کودک خیابانی در خراسان شمالی ساماندهی شدند که عمده این کودکان در سنین 9 تا 12 سال قرار دارند.

وی با بیان اینکه میزان 95 درصد از خانواده این کودکان معتاد هستند و با تشویق آنها وارد خیایان ها می شوند افزود: بیشترین آمار کودکان خیابانی مربوط به مرکز استان است اما اداره کل بهزیستی با همکاری نیروی انتظامی و دادسرا در استان هر دو هفته اقدام با ساماندهی آنها می کند.

وی اضافه کرد: یک مرکز مداخله در بحران اجتماعی، فردی و خانوادگی نیز در خراسان شمالی برای ارائه خدمات به زنان وجود دارد که خوابگاه نگه داری از این افراد در مرکز استان دایر است.

قربانی گفت: در استان خانه های سلامت دختران بالای 18 سال نیز وجود دارد که افراد آسیب دیده و در معرض آسیب در این مراکز پذیرش و ساماندهی می شوند.

وی با ذکر اینکه بیشترین آمارها در حوزه آسیب اجتماعی مربوط به خشونت های خانوادگی و همسرآزاری از جانب شوهر است و بیشترین آن هم در مرکز استان اتفاق افتاده است ،گفت: کودک آزاری، سالمند آزاری، افراد دارای اختلال هویت جنسی و خودکشی در مراتب بعدی آسیب های اجتماعی هستند.

قربانی درباره خط تلفن 123 هم عنوان کرد که به صورت شبانه روزی در سطح استان فعال و آماده ارائه خدمات است اما در شهرستان های اسفراین، شیروان و مانه و سملقان فقط در ساعت اداری پاسخگو است و خدمات ارائه می دهد.

قربانی بیان کرد: خط تلفن 1480 هم استانی شد و اکنون تمام مردم استان می توانند با این خط تلفن جهت خدمات مشاوره ای و خانواده تماس برقرار کنند و از ابتدای سال تاکنون یک هزار و 339 نفر با این خط تماس تلفنی داشته و از خدمات مشاوره ای استفاده کردند.

خلیل زاده  مشاور مدیر کل بهزیستی خراسان شمالی نیز با اشاره به اینکه در سال 94، اجرای طرح مشاوره و غربالگری ژنتیکی در بخشی از مناطق استان به صورت پایلوت اجرایی شد، از آغاز دوباره این طرح در سطح استان برای اشخاص 15 تا 25 سال که قصد ازدواج دارند، خبر داد. 

وی تصریح کرد: در مرحله نخست از اجرای این طرح، 10 درصد از اشخاصی که آزمایش ژنتیکی از آنان گرفته شد، برای ادامه انجام آزمایشات ژنتیکی به آزمایشگاه های ژتیکی ارجاع شدند و برای پنج درصد دیگر از این جامعه هدف نیز خدمت مشاوره ژنتیکی ارائه شد.

خلیل زاده در ادامه با اعلام آغاز دوباره اجرای طرح مشاوره و غربالگری ژنتیکی در سطح استان از 15 آبان ماه امسال اعلام کرد: انجام آزمایشات اولیه غربالگری در آزمایشگاه های طرف قرارداد بهزیستی در سطح استان برای گروه سنی 15 تا 25 سال که قصد ازدواج دارند، رایگان است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال اعتبار 14 میلیارد و 400 میلیون تومانی اشتغال به استان ابلاغ شد، عنوان کرد: در همین راستا، شماری از معلولان متقاضی دریافت تسهیلات اشتغال را به بانک ها معرفی کردیم تا از این تسهیلات برخوردار شوند همچنین معرفی دیگر معلولان متقاضی این تسهیلات به بانک ها نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/آ

آغاز طرح غربالگری ژنتیک در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.