راه اندازی کارگاه ملیله کاری در اردبیل

کارگاه ملیله کاری در شهر اردبیل راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل،علیرضا دباغ عبداللهی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل ظهر امروز در بازدید از این کارگاه اظهار کرد: ملیله نقره اردبیل یکی از صنایع دستی پررونق در بازار صنایع دستی این استان است.

وی افزود: در سالیان گذشته ملیله نقره اردبیل با اخذ نشان‌های مرغوبیت ملی و حضور در نمایشگاه‌های خارجی مانند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ترکیه و آذربایجان توانسته است به شکل مقبولی مطرح شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: ملیله‌سازی ظریف‌ترین سبک هنر نقره سازی و ساخت زیورآلات به شمار می‌رود و یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ساخت زیورآلات از فلزات گرانبهاست.

دباغ عبداللهی تصریح کرد: در این رشته بر خلاف سایر موارد از نقره شمش یا همان نقره خالص استفاده می‌شود که ضامن رنگ ثابت و درخشش دائمی محصولات تولیدی است.

وی افزود: به روایت محققان قدیمی‌ترین آثار ملیله ایران متعلق به سال‌های 330 تا 550 قبل از میلاد مسیح است که بر اثر تاراج اسکندر و سپاهیان او از زیورآلات و اشیا گران قیمت آن دوره اثر چندانی باقی نمانده است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: طی قرن اخیر آنچه در اثر کاوش‌های باستان شناسی یا به طور تصادفی از دل خاک بیرون کشیده شده است نشان از وجود هنر ملیله کاری و حتی موئید مهارت و استادی صنعتگران ملیله کار در ایران قبل از میلاد است.

 

انتهای پیام/ع

ملیله‌سازی ظریف‌ترین سبک هنر نقره سازی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.