فراهانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی تنها راه جبران کمبود منابع/ باید برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن کنیم

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران گفت: تنها راه جبران کمبود منابع مالی شهرداری تهران استفاده از سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش خصوصی است.

جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی تنها راه جبران کمبود منابع/ باید برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن کنیممجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه بودجه و درآمد سالیانه شهرداری تهران 18 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: با توجه به میزان درآمد شهرداری، بدهی ها و پروژه های شهرداری تهران به 60 هزار میلیارد تومان بودجه نیازمند است و در غیر این صورت برخی از پروژه ها تعطیل می‌شوند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: در شرایط موجود شهرداری تهران، تنها راه جبران کمبود منابع مالی استفاده از سرمایه گذاری داخلی و خارجی بخش خصوصی است.

فراهانی با اشاره به روش های مشارکت بین بخش خصوصی و دولتی عنوان کرد: یک روش برای توسعه شهر مشارکت خصوصی و عمومی است. روش دیگر این است که سرمایه گذار داخلی یا خارجی از شهرداری مجوز می‌گیرد و با سرمایه خود پروژه ای را آغاز و در یک زمان بندی مشخص بهره برداری می کند و بعد از برگشت سرمایه و کسب سود تا پایان زمان لحاظ شده کل پروژه را به شهرداری واگذار می کند که در این صورت سرمایه گذار رضایت دارد و شهرداری نیز بدون اینکه ریالی هزینه کند پروژه را تحویل می گیرد.

وی ادامه داد: شهرداری می تواند از روش‌های تهاتر کالا از خطوط اعتباری کشور به دلیل فروش نفت و دریافت کالا در بسیاری از کشورها مثل روسیه و چین استفاده کند.

فراهانی افزود: نوع پروژه های شهری حساسیت برانگیز نیست، لذا بسیاری از سرمایه گذاران خارجی تمایل به سرمایه گذاری دارند.

وی اضافه کرد: موضوع تضمین برگشت سرمایه از سوی دولت از مهم ترین نیازمندی ها برای جذب سرمایه گذاران خارجی است. بدین صورت که دولت متعهد می شود در صورت بروز هرگونه مشکل مثلا با تغییر شهرداری و یا دولت، اصل سرمایه شرکت خارجی را بازگرداند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ادامه داد: مسئله دیگری که در جذب سرمایه گذار خارجی نیاز است داشتن دیپلماسی شهری و تقویت دستگاه سرمایه پذیر شهرداری است که متاسفانه در این حوزه ضعف داریم و باید متخصصان و نهادهای مربوطه کمک کنند. همچنین تشویق پیمانکاران بزرگ داخلی که با سرمایه گذاران خارجی مرتبط هستند برای جذب سرمایه گذاری خارجی راهگشا خواهد بود.

فراهانی افزود: وظیفه شورای شهر سیاست گذاری، بسترسازی و برداشتن موانع از سر راه بخش خصوصی است. بخش خصوصی انتظار دارد اگر دولت و شهرداری دست آن ها را هم نمی گیرد، پای آن ها را نگیرد و محدودیت برایشان ایجاد نکند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان اینکه باید برای سرمایه گذاران فرش قرمز پهن کرد، گفت : سرمایه گذار مغز فیل دارد و پای آهو، یعنی سرمایه فرار است و با کوچکترین ناهماهنگی و بی مبالاتی از دست می رود. بنابراین لازم است که همه نوع حمایت و مساعدت در جهت جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی صورت گیرد تا بتواند به تحولی در شهر منتهی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌های ایران با بیان اینکه درصد نرخ تعدیل قراردادها متناسب با میزان افزایش قیمت مصالح نیست، اعلام کرد پیمانکاران با این شرایط، حاضر به ادامه کار نیستند و از ورود به پروژه‌های عمرانی جدید منصرف شده‌اند و قراردادهای موجود را هم فسخ می‌کنند.