معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

بهبود وضعیت خاک کشاورزی، نیازمند اعتبار است

اکبری گفت: برای بهبود وضعیت خاک کشاورزی، باید اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده شود.

/////////////به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی مراد اکبری معاونت امور آب و خاک در مراسم روز جهانی خاک اظهار کرد: از معاونت سازمان برنامه و بودجه تقاضا داریم که اعتبار لازم جهت بهبود وضعیت خاک کشاورزی در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه، مجلس وزارتخانه را موظف کرده که 500 هزار هکتار اراضی بهبود وضعیت خاک کشاورزی انجام شود، انتظار می رود که منابع لازم برای اجرای این امر اختصاص یابد.

به گفته وی امسال  برای کشاورزی حفاظتی اعتباراتی در بودجه 97 دیده شده که این امر اقدام مثبتی است.

اکبری در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از این مسئله که همه نگران آب و کیفیت آن هستند، بیان کرد: کنفرانس و مقاله های متفاوتی نسبت به تغییر اقلیم و مسائل پیرامون آن نوشته شده ،در حالیکه ظرف نگه‌داری آب، خاک است.

معاونت امور آب و خاک ادامه داد: در چند سال اخیر سازمان های تخصصی از جمله فائو ، سالانه مجمع جهانی خاک را برگزار می کنند تا کشورهایی که با مشکل خاک روبرو هستند، مسائل آن را پیگیری کنند.

به گفته این مقام مسئول؛  ایران به عضویت مجمع جهانی خاک درآمده که انتظار می رود در این اکلوژیک مغفول مانده قدم های مثبتی بردارد.

معاون وزیرجهاد کشاورزی علت برگزاری این مراسم را برداشتن گامی در جهت تغییر رفتار در زمینه تعامل بهتر با خاک، انتقال فرهنگ و صیانت از این ماده ارزشمند اعلام کرد.

لایحه حفاظت از خاک به صحن علنی مجلس می‌رود

 اکبری در جمع خبرنگاران با انتقاد از روند کند مسدود شدن چاه های غیر مجاز در کشور گفت: براساس آخرین آمارهای وزارت نیرو 40 هزار حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده  که  سالانه 2.5 میلیارد مترمکعب آب از این طریق صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه هر گونه برنامه ریزی برای آب بدون توجه به خاک به جایی نمی رسد، افزود: با وجود آنکه خاک مخزن نگه دارنده آب است، اما آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.

مرادی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به آخرین وضعیت لایحه حفاظت از خاک بیان کرد: بعد از گذشت شش سال، لایحه حفاظت از خاک بعد از چند بار اصلاح قرار است که در آینده نزدیک به صحن علنی مجلس برود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی متوسط مواد آلی خاک در جهان را بالای دو درصد اعلام کرد و افزود: مواد آلی خاک در 60 درصد زمین های کشور کمتر از یک درصد است که از این رو حفظ این منبع طبیعی امری ضروری است.

وی تصریح کرد: ترسیم نقشه کربن خاک به منظور مدیریت کاهش آلودگی و پایش خاک باید مورد توجه قرار گیرد.

معاونت امور آب و خاک با اشاره به اینکه امسال یک هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار به سیستم های نوین آبیاری تخصیص داده شده است، اذعان کرد: تا کنون 100 هزار هکتار اراضی به سیستم های نوین مجهز و 150 هزارهکتار در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در سال جدید 9 هزار میلیارد تومان به اجرای پروژه آب و خاک بودجه اختصاص داده شده که نسبت به سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

اکبری کشاورزی حفاظتی، زهکشی، تناسب سازی اراضی و مانیتورینگ خاک را از جمله اقدامات معاونت امور آب و خاک در جهت اصلاح آب شور برشمرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار