ایران و قدس اشغالی، محورهای اصلی گفتگوی نتانیاهو و مکرون در الیزه

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به پاریس، درباره توافق هسته‌ای ایران و همچنین مسئله قدس اشغالی با رئیس‌جمهور فرانسه گفتگو می‌کند.

نتانیاهو برای گفتگو درباره ایران و پاسخ به سوالاتی درباره بیت‌المقدس با مکرون دیدار می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هاآرتص، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، شنبه شب راهی پاریس شد تا روز یکشنبه با «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، دیدار کند.

این ملاقات که در کاخ الیزه صورت می‌گیرد در ابتدا برای صرف یک نهار دوستانه و گفتگو درباره ایران بود. اما پس از اینکه آمریکا هفته گذشته اعلام کرد قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد، انتظار می‌رود موضوع گفتگوهای  این دو مقام کمی گسترده‌تر شود و مکرون درباره اهداف نتانیاهو در شرق بیت المقدس از او توضیح بخواهد.

پیش از اینکه ترامپ تصمیم نهایی خود را اعلام کند، مکرون نخستین رهبر اروپایی بود که با او تماس گرفت و درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی هشدار داد. او درباره خطرات احتمالی و تاثیرات منفی این تصمیم برای منطقه ابراز نگرانی کرد. اکنون نیز امانوئل مکرون نخستین رهبر اروپایی است که پس از سخنرانی ترامپ، با نتانیاهو دیدار می‌کند و از این فرصت برای پرسش از او درباره اهدافش در شرق قدس اشغالی استفاده می‌کند. 

این دیدار ماه گذشته در واکنش به بحران ایجاد شده در پی استعفای «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان ترتیب داده شد. سعد حریری استغفای خود را در عربستان اعلام  و از آنجا به فرانسه پرواز کرد.

پاریس در ماه‌های اخیر در برخی از مسائل خاورمیانه بسیار فعال بوده است. موقعیت حزب الله در لبنان، حضور ایران در سوریه و سرنوشت توافق هسته ای از موضوع‌های مورد نظر نتانیاهو برای گفتگو با مکرون است.

با اینکه این دو مقام قرار است بر مسئله قدس تمرکز کنند، ممکن است آن‌ها درباره مسائلی مانند شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی در کرانه غربی و رفتار این رژیم با فلسطینی‌های ساکن منطقه «C» هم گفتگو کنند. بر اساس توافق اسلو بخش‌هایی از کرانه غربی (منطقه C) تحت کنترل کامل رژیم صهیونیستی هستند.

اغلب کشورهای اروپایی به امید نتیجه دادن توافق به اصطلاح «صلح» فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها که از سوی دولت آمریکا پیگیری می‌شد، از اعمال فشار بر این رژیم امتناع می‌کردند. اما پس از اینکه ترامپ قدس اشغالی را به عنوان «پایتخت» رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت، فلسطینی‌ها اعلام کردند او دیگر در این توافق نقشی نخواهد داشت. این مسئله زمینه گسترش نقش کشورهای اروپایی در مسائل مربوط به فلسطین اشغالی را فراهم کرده است.

انتهای پیام/

ایران و قدس اشغالی، محورهای اصلی دیدار مکرون و نتانیاهو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار